تنوع معدنی در ايران

تنوع معدنی در ايران

تنوع معدنی در ايران

معادن موجود در ايران

یکی از علتهای که در ایران معدن مختلف و ذخائر و منابع بسایر موجود است به دلیلی نوع شرایط جغرافیایی و اب وهوای خاصی است که دارد. معادن ومواد معدنی در ایران دارای تنوع بالایی است از جمله زغال سنگ،روی، سنگ آهن، مس،کائولن ،سیلیس ، سرب ،فلدسپات و خیلی از فلزات قیمتی که می توان به آن اشاره کرد.

تنوع در مواد معدنی موجود در ایران سبب شده تا کشور ما مورد توجه بسیاری از تجار قرار گیرد. با استخراج و صادرات مواد معدنی موجود در ایران می توان سود قابل ملاحظه ای را کسب کرد. انواع معادن ایران دارای حجم عمده و قابل ملاحظه ای از مواد معدنی هستند. مواد معدنی موجود در انواع معدن های ایران با بهره گیری از بهترین و پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا استخراج می شوند و به سبب همین امر دارای کیفیت بالایی هستند.

انواع معدن زغال سنگ در ایران

معادن زغال سنگ در ایران و کشورهای اطراف بسیار زیاد وسیع پهناور است. میتوان به جرات گفت که این معادن از خراسان تا اذربایجان رافرا گرفته است. بهترین و مرغوب ترین نوع از زغال سنگ ایران مربوط به زغال سنگ منطقه البرز می باشد. محصول حاصل شده از این معادن به کارخانجات ذوب آهن اصفهان ارسال می گردد. مابقی آن نیز به کارخانجات نساجی مازندران و واحد های صنعتی در اطراف تهران و کرج ارسال می گردد.
از جمله معادن قرار گرفته در منطقه البرز می توان به شمشک، گاجره، نسا، لالون، گرمابدر، الیکا و گلندرود اشاره نمود. ذخیره ى قطعى زغال سنگ کشور در حدود 282.939.000 تن می باشد.

معدن سنگ آهن در ایران

ذخایر احتمالی سنگ آهن در ایران برابر با 1/7 میلیارد تن می باشد که به سبب همین امر می توان اشاره نمود که کشور ایران از جمله کشورهای بزرگ در زمینه تولید و فرآوری سنگ آهن می باشد. سنگ آهن در نقاط زیاد و بسیار متنوع در کشور  وجود دارد که از جمله آن ها می توان به سمنان، اراک ، بافق، زنجان و محلات اشاره نمود. تمامی معادن نامبرده در حال حاضر فعال و قبل بهره برداری می باشند .همچنین در مورد سنگ آهن باید گفت در موارد و مدلهایی مانند مگنتیت ،لیموتیت،مانیتیت ، و هماتیتیت که البته همه موارد اندکی ترکیب سولفوری نیز دارند.

معادن مس ایران

ذخیره مس در ایران به میزان خیی زیاد می باشد به گونه ای که مقدار آن را به صدها تن نسبت داده اند و از جمله مهم ترین معادن فعال در ایران می توان به سرچمشه اشاره نمود. علاوه بر معدن مس سرچشمه می توان به معدن مس انارک، زنجان، آذربایجان نیز اشاره نمود. استخراج مس در ایران از سابقه بسیار کهنی برخوردار می باشد و می توان اشاره کرد که بسیاری از معادن ایران در فلات آن پراکنده شده اند.
مس استخراج شده در ایران به واسطه برخورداری از کیفیت و مرغوبیتی که داراست، به کشورهای مختلفی صادر می گردد و از همین جهت فروش آن با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

سرب و روی ایران

علاوه بر مس سرب و روی نیز یکی دیگر از مواد معدنی محسوب می شوند که در ایران به میزان قابل توجهی وجود دارند. میزان دخایر سرب و روی ایران برابر با 30 میلیون تن می باشد و از همین جهت می توان اشاره نمود که ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده این ماده معدنی محسوب می شود. بیشترین تعداد معادن سرب و روی ایران در حواشی کویر لوت، نواحی پیرامونی البرز و ایران مرکزی اشاره نمود.

دیگر معادن موجود در ایران

از جمله معادنی که در ایران وجود دارد، می توان به معادن فلدسپات، کائولن و سیلیس اشاره نمود. میزان ذخایر این مواد معدنی در ایران نیز بسیار زیاد می باشد و به سبب همین امر پاسخگوی نیاز تمام مصرف کنندگان بوده است. این مواد معدنی از جمله موادی محسوب می شوند که اغلب در بسیاری از صنایع به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرند. مواد معدنی اشاره شده در ایران باکیفیت بسیار بالایی موجود هستند.