كاربرد مواد معدنی در صنايع

كاربرد مواد معدنی در صنايع

كاربرد مواد معدنی در صنايع

مواد معدنی در صنايع

یکی از دلایلی که عملیات معدن کاری و استخراج از معادن در سراسر دنیا رخ میدهد برطرف کردن نیاز اولیه صنایع می باشد. به طور کلی هیچ صنعتی نیست که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با مواد معدنی در ارتباط نباشد.
مواد معدنی در صنایع به سه دسته مختلف تقسیم می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از عنصر، کانی و سنگ. در ادامه به توضیح کامل تمام مواد معدنی و کاربرد آن ها اشاره می شود.

اهمیت و کاربرد مواد معدنی وکاربرد آهن در صنایع

آهن یک ماده خاص و ارزشمند است که به رنگ خاکستری وجود دارد.به راحتی می توان گفت که این ماده معدنی به طور کلی در حدود 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد. آهن در طبیعت به صورت کانساری های رسوبی و آذرین یافت می شود و حدود 90 درصد از آهن دنیا در این لایه های رسوبی قرار می گیرد.

در میان سایر فلزات موجود آهن، بیشترین مصرف را به خود اختصاص می دهد.این فلز در موارد مختلفی از جمله ساخت انواع ماشین های سبک و سنگین، کشتی ها، راه آهن، سد ها، پل ها، ساختمان سازی، ساخت ادوات جنگی، ساخت کارخانه و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل استفاده از این ماده معدنی آن است که آهن ذوب شده در حاوی 3 تا 4 درصد کربن است.
همچنین عمده مصرف آهن به منظور تولید فولاد است، فولادی که از زمان های گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می گرفته است.

کاربرد مس در صنایع مختلف

خصوصیت مس فلزی در این است که چکش خوار است و بعد ازنقره بهترین هدایت کننده جریان الکتریسیته می باشد. این ماده معدنی در طبیعت به صورت خالص، اکسید، سولفید، سولفات، سیلیکات، فسفات و کربنات یافت می شود. به منظور فرآوری ذخایر مس حداقل عیار اقتصادی به منظور استخراج مس 0.4 درصد است.

کانسارهای مهم آن از نوع آذرین، رسوبی، گرمابی و اسکارن هستند. مس از مواد معدنی است که در حدود 53 درصد از آن در مصارف الکتریکی، 16 درصد در مصارف ساختمانی، 12 درصد ساخت قطعات ماشینی و 19 درصد در مصارف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. از آلیاژهای مهم فلز مس می توان به برنج، برنز، مس _ نیکل و مس_نقره_ نیکل اشاره کرد.

موارد استفاده از سرب در صنایع

اما در مورد سرب باید گفت که فلزی است به رنگ خاکستری و با جلوه فلزی می توان آن را در طبیعت یافت. این فلز به صورت سولفات، کربنات، نمک های سرب و همچنین سولفید موجود است. کانسارهای سرب از انواع گرمابی، آذرین، رسوبی و دگرگونی هستند.

از مهم ترین موارد استفاده از آن نیز می توان به کاربرد آن برای تهیه لوله های سربی، حروف چاپ، ساخت باتری، ورقه های سربی پوشش سیم، مهمات جنگی و حفاری اشاره کرد. از آلیاژهای مس نیز شامل مفرغ و برنز هستند. همچنین باید اضافه کرد که سرب در سرامیک سازی نیز به عنوان ماده رنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

روی و کاربرد آن صنایع

یکی دیگر از مواد معدنی بسیار پر کاربرد روی خالص است که دارای رنگ سفید مایل به آبی بوده و قدمت استفاده از آن به روزگاران بسیار دور برمی گردد.این ماده معدنی در طبیعت به صورت اکسید، کربنات، سیلیکات و سولفید است.

از کاربردهای مهم این محصول می توان به استفاده از آن در لوازم آشپزخانه، روکش فولاد، تهیه آلیاژهای برنج و برنز، قوطی های خمیر دندان، چسب و اتومبیل سازی را نام برد. همچنین اکسید و سولفید فلز روی نیز در رنگ سازی، تهیه پلاستیک کاربرد دارد. کلرور روی در لحیم کاری و جلوگیری از فساد چوب مورد استفاده قرار می گیرد.

منابع مواد معدنی در ایران

باید گفت کشور ایران از منابع ارزشمند و ذخایر زیادی برخوردار است و فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری را در دل خود جای داده است. باید به این نکته اشاره کرد که دلیل وجود مواد معدنی مختلف در ایران نیز به سبب آن است که کشور ما در بهترین شرایط جغرافیایی واقع شده است. به طور مثال از مهم ترین منابع آهن در ایران می توان به معدن سنگان در خراسان رضوی، معادن گل گهر در استان کرمان، معدن چادرملو و چغارت در استان یزد اشاره کرد.

همچنین از منابع مس در ایران نیز شامل معدن مس سرچشمه در استان کرمان، معدن مس شهر بابک در استان کرمان و معدن مس سونگون در استان آذربایجان شرقی است. این معادن سالانه درصد قابل توجهی از مواد معدنی را استخراج کرده و به صورت مستقیم در دسترس تمامی صنایع قرار می دهند.

كاربرد مواد معدنی در صنايع