همه چیز درباره سنگ پله و انواع آن

همه چیز درباره سنگ پله و انواع آن

همه چیز درباره سنگ پله و انواع آن

پله ها جزو بخش‌های مهم هر ساختمان به حساب می آیند. این اهمیت در راه‌پله‌های به خصوص ساختمان‌های چندطبقه، راه‌پله‌های خانه‌های دوبلکس، ورودی ساختمان‌ها به خوبی دیده می‌شود. البته پله‌ها را در حیاط خانه‌ها و در فضای باز نیز مشاهده می‌کنید. ساختار راه‌پله‌ها به‌گونه‌ای‌ست که پتانسیل بسیاری در زیباسازی ساختمان و محوطه‌ی خانه دارند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی اهمیت و انواع پله مخصوصا پله های سنگی می پردازیم.

سنگ پله نیز نظیر دیگر انواع سنگ های ساختمانی نظیر سنگ نما، سنگ کف و … باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. اما چرا سنگ پله مهم است؟

اهمیت سنگ پله

برای ساخت پله‌ها از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود. از جمله‌ی این مواد می‌توان به چوب، شیشه، فلز و … اشاره کرد. هر یک از این مواد دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و استفاده از آن‌ها تا حدودی به پارامترهای تاثیرگذار در ساختمان و همچنین سلیقه‌ی افراد بستگی دارد.

اما در این بین سنگ از محبوبیت بالایی برای استفاده در راه‌پله برخوردار است. دلیل این امر نیز خصوصیات منحصر به فرد آن است:

  • زیبایی
  • طبیعی بودن
  • هماهنگی با انواع دکوراسیون‌ها
  • تنوع رنگ
  • قابلیت شست‌وشو و ماندگاری
  • استحکام و عدم تغییر شکل
  • و …
همه چیز درباره سنگ پله و انواع آن

لیست قیمت و خرید انواع سنگ پله

جهت اطلاع از قیمت های روز و انواع سنگ پله موجود در فروشگاه صنایع سنگ درکاو تماس بگیرید.

استفاده از سنگ برای نمای دیوار

از اولین نکات مهم در این زمینه، بررسی انواع دیوارها و نقش سنگ‌ها در نمای آن‌هاست. در واقع دیوارهای مختلف در یک ساختمان، نقش خاصی در طراحی کلی ساختمان داشته و با توجه به شرایط مختلف، می‌توان انتخاب سنگ متفاوتی برایشان داشت.
در واقع سوال اساسی این است که سنگ دیوار مناسب کدام دیوارها در یک ساختمان است؟

سنگ دیوار برای دیوارهای خارجی، حیاط و نماکاری

از سنگ می‌توان برای نماکاری ساختمان استفاده کرد. البته انتخاب سنگ برای این دیوارها با توجه به پارامترهای مختلفی صورت می‌پذیرد. برای مثال اولین نکته در خصوص این دیوارها قرار داشتن‌شان در برابر عوامل محیطی مختلف نظیر باد، باران، گرما و تابش مستقیم آفتاب، سرما و … است.
به همین دلیل سنگی که برای نمای این دیوارها به کار می‌رود باید مقاومت کافی برای دوام در این شرایط را داشته باشد. برای مثال یکی از انواع سنگ‌های پرکاربرد در نمای ساختمان و دیوارهای حیاط، تراورتن است.
شرایط پارکینگ نیز از نظر دمایی مشابه دیوارهای خارجی ساختمان است. با این تفاوت که آثار محیطی به صورت مستقیم با این ناحیه در تماس نیستند و تنها می‌توان به هم‌دما بودن آن با محیط بیرونی اشاره کرد.

سنگ دیوار در بخش‌های مختلف دیوارهای داخلی

کاربرد داخلی سنگ دیوار خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. چرا که در داخل ساختمان قسمت‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها به اقتضای نوع طراحی دکوراسیون داخلی از نقش متفاوتی داشته و تفاوت‌های کاربردی نیز با یکدیگر دارند.

نوع کاربری ساختمان

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، نوع کاربری ساختمان مورد نظر است. البته این نکته بیشتر در انتخاب سنگ کف پله (نه دیوار راه‌پله و پیشانی پله) مهم است. اما نوع کاربری چه تفاوتی در انتخاب سنگ ایجاد می‌کند؟

برخی از سنگ‌های ساختمانی هر اندازه نیز محکم و مقاوم باشند، در مرور زمان و طولانی مدت دچار سایش خواهند شد. به همین دلیل بهتر است توجه داشته باشید برای مکان‌های پر رفت‌وآمد هم‌چون ساختمان‌های اداری، پاساژها، ساختمان پزشکان، پله‌های مدرسه، دانشگاه و … بهتر است از سنگی‌های با ضریب سختی بیشتر استفاده کنید.

معماری ساختمان و دکوراسیون داخلی

نوع معماری ساختمان و طراحی اجزای مختلف آن در انتخاب سنگ مناسب برای پله موثر است. برای مثال این سنگ باید با سنگ‌های به کار رفته در نما، کف‌پوش و … هارمونی داشته باشد. همچنین توجه به دکوراسیون داخلی (به ویژه برای پله‌هایی که در داخل خانه‌اند (مثل پله‌های خانه‌های دوبلکس) بسیار مهم است.

 

همه چیز درباره سنگ پله و انواع آن

قرار داشتن پله در داخل یا خارج از ساختمان

این مهم است که راه‌پله‌ی مورد نظر در داخل ساختمان است یا خارج آن. چرا که این موضوع باعث تفاوت در شرایط محیطی‌ای می‌شود که راه‌پله در آن قرار دارد.

راه‌پله‌های خارجی در معرض شرایط آب‌وهوایی مختلف نظیر گرما، سرما و یخ‌زدگی، باران و … قرار دارند. در حالی که این شرایط برای راه‌پله‌های داخلی صادق نیست. به دلیل اهمیت موضوع به طور جداگانه به ویژگی‌های سنگ پله مورد استفاده در هر یک از این موارد می‌پردازیم.

ویژگی‌های سنگ پله مناسب برای فضای داخلی

باید بدانید که نمی‌توانید هر نوع سنگ ساختمانی را برای پله استفاده کنید. به همین دلیل در این بخش و بخش بعد ویژگی‌های مهم سنگ پله را مرور می‌کنیم. در این بین برخی از ویژگی‌ها برای سنگ‌های پله داخلی و خارجی مشترک است.

  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر سایش
  • دارا بودن سطح صیقلی و قابل شست‌وشو
  • رنگ و بافت مناسب

ویژگی‌های سنگ مناسب برای پله‌های خارج از ساختمان

سنگ پله فضای خارجی، علاوه بر موارد بالا باید ویژگی‌های زیر را نیز دارا باشد:

  • عدم جذب آب
  • مقاومت در برابر شرایط محیطی مختلف (گرما و سرما و یخ‌زدگی)
  • عدم تغییر رنگ در برابر تابش آفتاب
  • مقاومت در برابر خوردگی و عدم آسیب در برابر باران‌های اسیدی
  • مقاومت در برابر هوازدگی