آشنایی با نمای رومی، سبک پرطرفدار نمای ساختمان

نمای رومی نمای کلاسیک

نمای رومی در واقع از الگوی ساختمان های روم باستان برگرفته شده است. این نما با نام نمای کلاسیک نیز شناخته می شود. استفاده از ستون ها و قوس های زیبا، برجسته ترین خصوصیت این سبک از نمای ساختمان می باشد. به دلیل زیبایی خاص، این نوع نما از گذشته تا امروز همواره مورد توجه معماران بوده است. در ادامه با درکاو همراه باشید تا این سبک نما را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

المان های اصلی نمای رومی

اشکال هندسی و سر ستون های موجود در نمای کلاسیک با توجه به سلیقه طراح، جلوه ای متفاوت به خود خواهد گرفت. جهت افزایش زیبایی و جذابیت فضای ورودی در ساختمان ها با نمای رومی، معمولا دارای ستون های مدور، نقوش گل، حیوانات و … می باشد.

ستون نمای رومی

استفاده از نقوش برجسته ظریف در مقابل قوس های بزرگ، تضاد بی نظیری ایجاد می کند. همچنین این تضاد ظرافت و دقت طراح نما را به تصویر می کشد. معمارانی که به سبک کلاسیک علاقمند هستند؛ معمولا این نما را برای طراحی خود انتخاب می کنند. لازم به ذکر است که نمای رومی علاوه بر ایران در سراسر جهان نیز به عنوان نمایی منحصر بفرد شناخته می شود. در واقع این نما معرف معماری یونان باستان بوده و گستردگی جهانی دارد.

سنگ مناسب اجرای نمای کلاسیک

نمای رومی یک نمای سنگی است. این نما استحکام، سختی و دوام ساختمان را به نمایش می گذارد. جهت اجرای نمای کلاسیک رومی از انواع سنگ ساختمانی نظیر مرمر، مرمریت و تراورتن استفاده می شود. در کشور ما به دلیل وجود معادن بیشمار سنگ تراورتن، همچنین زیبایی و قیمت مناسب، از این سنگ بیشتر از مرمر در اجرای نمای رومی استفاده می شود. اما اگر می خواهید از خانواده مرمر در نمای ساختمان خود استفاده کنید؛ پیشنهاد می کنیم نمای رومی با سنگ مرمریت را انتخاب نمایید.

دلایل محبوبیت نمای رومی

  • یکی از دلایلی که باعث شده سبک نمای رومی بیشتر مورد توجه معماران قرار گیرد؛ پیچیدگی معماری اسلامی می باشد. برخی منتقدین معتقدند؛ نمای ساختمان در مناطق مختلف کشور، باید بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی طراحی و اجرا شود. در حالی که نمای رومی یک نمای جهانی بوده و معرف تاریخ معماری بیگانه است.
  • اگر نمای رومی به صورت اصولی طراحی و اجرا شود؛ بسیار مقاوم خواهد بود. ستون های برجسته و استحکام کلی نما، خیال طراح و کارفرما را از بابت مقاومت، کیفیت و طول عمر نما راحت خواهد کرد. ضمن اینکه زیبایی این سبک هیچ گاه قدیمی نمی شود.
  • به دلیل استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی و اجرای طرح های پیچیده، نمای رومی بسیار زیبا و چشمگیر به نظر می رسد. نمای رومی یک زندگی لوکس و مرفه را تداعی می نماید. طراحی کلاسیک این نما باعث شیک تر و جذاب شدن آن می شود.

با این تفاسیر منتقدین نمای رومی را متفاوت و ناهماهنگ با فرهنگ کشور و نماهای رایج ساختمان می دانند. آنها بر این باورند که طراحی شهری باید بر تناسب و سازگاری نماهای مختلف با یکدیگر تمرکز داشته باشد.

نمای رومی و مزایای آن

این نوع نما به‌ عنوان یک نمای پر زرق و برق، تجملاتی، پر تزیینات و بخصوص سلطنتی شناخته می‌شود. وجود جزئیات بی شمار در این نما و داشتن المان‌هایی مانند ستون‌های برجسته و سر ستون هایی به طرح شیر و … آن را به سبکی سلطنتی تبدیل نموده است. 3 مزیت اصلی این نما به شرح زیر است؛

1. تمیز کردن راحت

به طور کلی نماهای سنگی به راحتی تمیز می شوند. شستن این نوع نما می تواند به خوبی آن را تمیز کند. شما می توانید پس از چند سال با یک شستشوی ساده، زیبایی و جذابیت نمای خود را باز گردانده و آن را مثل روز اول کنید.

2. زیبایی خیره کننده

نمای رومی، دارای معماری پیچیده ای است. با این حال این نما شاخصه های زیبایی شناسی را به بهترین شکل به نمایش می گذارد. برخی از ویژگی های نمای کلاسیک، بر زیبایی و جذابیت هر چه بیشتر آن نسبت به سایر نماها افزوده است. برخی از این ویژگی های بارز عبارتند از؛

  • مدل های مختلف کتیبه
  • وجود قاب های بسیار زیبای برای درب و پنجره
  • امکان حکاکی روی ستون و سرستون
  • قوس های بزرگ
  • قابلیت نورپردازی جهت ایجاد جلوه زیباتر نمای رومی در شب

3. استحکام و ابهت بنا

استفاده از سنگ، ستون و سرستون و … در نمای رومی، جلوه ای از استحکام و ابهت کل بنا خواهد بود. 

معایب نمای رومی 

اجرای پر هزینه نمای ساختمان رومی باعث شده که سرمایه‌داران برای به نمایش گذاشتن سرمایه‌شان از آن استفاده نمایند و همین امر یکی از دلایل ممنوع شدن اجرای این طرح در اکثر شهرهای ایران می باشد. بنابراین کارشناسان معایبی را برای نمای کلاسیک بر شمردند که در ادامه به سه مورد مهم اشاره می شود.

نمای رومی نمای کلاسیک

1. اتلاف انرژی

 استفاده از سقف های بلند و پنجره‌ های بزرگ در معماری رومی معمولاً با آب و هوای بخش زیادی از کشور ما سازگاری ندارد. در مناطقی که اغلب زمستان‌های سردی وجود دارد؛ سقف‌های بلند و پنجره‌های بزرگ باعث اتلاف زیاد انرژی خواهد شد.

2. هزینه زیاد

اجرای این نما معمولا بسیار پر هزینه است؛ چرا که اولا این نما جزو نماهای سنگی است و ثانیا در طراحی آن نقوش فراوانی دیده می شود. استفاده از سنگ تراورتن که جزو سنگ های اقتصادی است؛ جهت اجرای نما مناسب است. اما نوع مرغوب همین سنگ جهت اجرای نمای کلاسیک، گاها دارای قیمت های میلیونی برای هر متر مربع می باشد. همچنین برای اجرای ستون های اصلی این نوع نما می بایست از کوپ های سنگی استفاده کرد و آن ها را تراش داد. مسلما کوپ های سنگی و به طور کلی سنگ ها با ابعاد زیاد قیمت بیشتری دارند. اما پیمانکاران اغلب جهت کاهش هزینه ها از قرار دادن چند تایل سنگی به روی هم، برای ساختن ستون ها استفاده می کنند.

3. عدم توجه به الگوی معماری ایرانی

الگوی معماری ساختمان ها باید بر اساس آموزه ها و مبانی نظری معماری و شهرسازی ایرانی ترسیم شده باشد. معماری ساختمان های کشورمان ایران، معماری منحصر به فردی است که هرگز نباید فراموش شود. به عبارت دیگر معماری یکی از ستون‌های مهم هویت فرهنگی هر کشور است و نابودی آن یعنی نابودی هویت فرهنگی.

نتیجه گیری

استفاده از سبک رومی به عنوان نمای ساختمان یکی از پر طرفدارترین سبک های طراحی نما در کشور ماست. این نوع نما به دلیل نقوش بسیار هزینه اجرای زیادی دارد و بیشتر برای ساختمان های مجلل استفاده می شود. در این مقاله به بررسی این سبک نما اشاره کردیم. شما می توانید جهت انتخاب و خرید بهترین و به صرفه ترین سنگ نمای رومی با کارشناسان درکاو تماس بگیرید.