کاربرد سنگ در معماری کلاسیک

کاربرد سنگ در معماری کلاسیک


بخشی از حافظه تاریخ بشر مربوط به معماری است. معماری کلاسیک همتای نام و عنوان خویش است. این معماری هنر تجسمی منحصر بفرد مربوط به دوران طلایی تاریخ بشر در یونان و روم باستان است.

کاربرد سنگ در معماری کلاسیک

کاربرد سنگ در معماری کلاسیک

بسیار از سبک های معماری از معماری کلاسیک الهام گرفته اند سبک‌های معماری زیادی از معماری کلاسیک الهام گرفته‌اند که این موضوع باعث زنده سازی مجدد سازه های قدیمی همچون معماری نئوکلاسیک از قرن 19 و طرح های یونانی در قرن بیستم شد.

معماری کلاسیک غربی

این سبک از معماری و کابرد سنگ در راستای ایجاد نمایی کلاسیک همواره ما را یاد بناهایی قدیمی و معروف همچون معبد پارتنون و پانتئون در یونان و رم و کلیسای سنت پیترو در رم می اندازد. امروزه نیز در ساخت بناهای زیبایی همچون ساختمان اپرا گارنیه پاریس و خانه پارلمان پاریس از این سبک از معماری استفاده شده است.

کاربرد سنگ در معماری کلاسیک

طراحی داخلی به سبک کلاسیک

در سبک کلاسیک همواره سه هدف مورد توجه معماران است و این سه هدف یعنی (نظم، تقارن و تعادل) اساس و پایه بنیان گذاری این سبک در یونان و رم بوده است.

 

چگونگی کاربرد سنگ در معماری کلاسیک

تمامی مواد استفاده شده در سبک کلاسیک باید طبیعی و متناسب با کلیت موضوع باشند تا حس آشنایی به خوبی منتقل شود. همانطور ک گفته شد این سبک بر اساس نظم و تقارن است و به هیچ وجه با بی نظمی کنار نمی آید.

کاربرد سنگ در معماری کلاسیک

چگونه میتوان یک بنای کلاسیک را تشخیص داد؟

  1. ستون ها: در معماری کلاسیک در نمای ورودی و داخل ساختمان از ستون های بلند و تزئین شده استفاده می شود.
  2. سقف ها: برای ستون های بلند همواره نیاز به سقف های بلند است تا بتوان به شکوه، عظمت بنا افزود و باعث مجلل کردن هرچه بیشتر بنا شد.
  3. کف: یکی از مهمترین بخش ها در معماری کلاسیک که مورد توجه ویژه قرار می گیرد کف بنا است که باید در آن از متریال کاملا طبیعی همچون سنگ استفاده کرد تا بتوان باعث تاثیرگذاری بیشتر بنا شد.سنگ طبیعی به عنوان یک عنصر مهم در معماری کلاسیک شناخته میشود. در طراحی کلاسیک بیشتر رنگ های اصیل به کار برده می شود.(قهوه ای، سرمه ای، یشمی، مشکی، زرشکی، طلایی و کرم)
  4. نور: نور اصلی ترین عامل در پویایی و تاثیر گذاری یک فضای داخلی است و باعث می شود فرم رنگ و بافت بیشتر جلوه کند به طور کلی نور کافی باعث برجستگی هرچه بیشتر سبک کلاسیک می شود.