تصاویر ماهواره‌ای ناسا از مرمر آبی زمین

مرمر آبی زمین از ناسا

احتمالا شما هم در آرزوی تماشای سیاره زمین بوده اید. سیاره زیبای ما همچون سنگ مرمر آبی در کهکشان راه شیری رخ نمایی می کند. اگر شما هم دوست دارید لذت دیدن مرمر آبی زمین را تجربه کنید؛ در این مقاله با درکاو همراه باشید.

رونمایی از مرمر آبی زمین

ناسا در سال 2014 به منظور گرامیداشت پانزدهمین سالگرد آغاز مأموریت ماهواره‌ ترا (Terra)، مجموعه تصاویر ماهواره‌ای و انيميشني تهيه شده از زمین اين «مرمر آبی» را منتشر کرد.

مرمر آبی زمین از ناسا

 

ترا ماهواره رصدگر زمین

در دسامبر سال 1999 میلادی ماهواره ترا با هدف رصد زمین و بررسی جو اقیانوس‌ها به فضا پرتاب شد. این ماهواره جهت انجام یک مأموریت پنج ساله‌ طراحی شده بود. اما پس از گذشت سال ها، همچنان به فعالیت خود در مدار زمینِ مرمر گون، ادامه می دهد. ترا ماهواره رصدگر زمین، داده‌های ارزشمندی را از سیاره ما تهیه و مخابره می کند.لازم به ذکر است که دو ماهواره آکوا (Aqua) و آئورا (Aura) نیز در سال های 2002 و 2004 به ترا ملحق شدند.

 

ماهواره رصد زمین

 

مأموریت ماهواره ترا و سایر ماهواره‌های رصدگر زمین، در طول 15 سال داده‌های ارزشمندی از تغییرات زمین را در اختیار محققات قرار داده اند. در سال 2002 ورق‌های عظیم یخ قطب جنوب توسط ابزار MODIS ناپديد شد. همچنین مولکول‌های گازی زمین توسط ماهواره آئورا اندازه گيري شده است. وضعیت رشد گیاهان و میزان جذب دی‌اکسید کربن از جو، توسط این ماهواره ها مشخص گردید. لازم به ذکر است که ماهواره ترا و آکوا میزان پرتوهای جذب شده خورشید را با ابزار CERES بررسي كرد.

تصاویر زیبای مرمر آبی زمین از ناسا

گزارشات موجود نشان می دهد که ناسا تصویر تازه‌ای را از زمین منتشر کرده که توسط ماهواره “DSCOVR” مخابره شده‌ است. این عکس توسط دوربین‌های پلی کراماتیک (EPIC) از فاصله‌ی ۱.۶ میلیون کیلومتری  گرفته شده‌ است. این دوربین به همراه تلسكوپ یک سنسور ۴ مگاپیکسلی از نوع CCD  است. در ادامه تعدادی از تصاویر زمین این مرمر آبی را مشاهده می فرمایید.

مرمر آبی زمین از ناسا

 

مرمر آبی زمین از ناسا