ویژگی انواع سنگ نمای ساختمان

ویژگی انواع سنگ نمای ساختمان

در ابتدا مطلبی که بهتر است در مورد آن اطلاعات داشته باشید این است که بدانید سنگ نمای ساختمان دارای وزن بسیار سنگینی بوده که در ساختمان سازی از آن یاد می شود. سنگ‌هایی همچون آذرین، دگرگونی و رسوبی که تحت عنوان سنگ نمای ساختمان کاربرد دارند به خاطر دوام بسیار زیاد و همچنین جذابیت فوق العاده و قیمت مناسب از آن‌ها بهره وری می گردد. سنگ‌های تولید شده  از معادن با عنایت به مشخصه ها و کارایی که دارند در بعد و قالب  متفاوت بریده و برش خورده  و جهت نماسازی یک ساختمان مهیا گردد. در حقیقت به سنگی تزئینی میگویند که است که بتواند برش خورده شود و یا اینکه روی آن حک کاری شکل پذبرد که زیبایی بی نظیری را  برای ساختمان به وجود آورد. یکی از سنگ نماهای ساختمان گرانیت است که مانند یک آهن استحکام بالایی دارد و حجم خیلی زیادی را دارا است و به این خاطر تراکم زیاد، آب خیلی کمی را جذب و درون خود نگه می دارد.دو مدل دیگر از سنگ نماها تراورتن و مرمریت  می‌باشند و در رنگ و طرح بسیار زیاد متنوع می باشند و در همه مدل ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری و همچنین  مکانهای عمومی نظیر حرم‌ها و مساجد هم کارایی داشته اند . در این مقاله تا آنجا که امکان داشته باشد در خصوص سنگ نمای ساختمان بررسی و توضیح داده خواهد شد:

 

نکته:

معمولا در بیشتر ساخت‌و سازهای چه داخلی و چه بیرون یک ساختمان به خاطر زیبا شدن دکوراسیون از  سنگ نمای ساختمان بهره جسته  پس بنابراین آشنایی با خواص انواع سنگ نمای ساختمان از موارد الزامی این مقاله می باشد.

 

سنگ نمای ساختمان چیست؟

  • قدر و محکم بودن سنگ نمای ساختمان بسیار مطلوب‌ جذاب بوده که سبب زیبایی، آسانی در تولید ، برش خوردن روی آن و همچنین  حکاکی ازخاصیت هر سنگ نمایی می باشد.
  • گونه های متفاوت سنگ ساختمانی همانند آذرین، دگرگونی و رسوبی هم تحت عنوان  سنگ نمای ساختمان مورد بهره وری قرار می گیرند.
  • تنوع در سنگ های رسوبی خیلی زیاد بوده  و از لحاظ رنگ، بافت و ترکیبات تفاوت های زیادی در آنها موجود است. بعضی از ماسه‌سنگ‌ها همانند رسوب‌هایی دیده می شوند  که گویی سنگ‌های قبلی استخراج می گردند و این به نوعی است که بعضی دیگر از سنگ ها مثل سنگ‌آهک از رته نشین شدن مواد شکل گرفته اند.جایگاه این رسوبها  در لایه‌ بوده که با گذشت زمان بسیار زیاد با یکدیگر فشرده شده و به یکدیگر می چسبند.
  • سنگ نما از نوع تراورتن و سایر مدلهای انبوه سنگ‌آهک مثل سنگ مرمرکه به گونه ای در گروه سنگ دگرگونی قرار دارد به وسیله صنعت سنگ‌سازی ساختمان دسته بندی می شوند.
  • سنگ‌های آذرین از متشکل ار ماگما بوده و مخلوط شده با ماده معدنی است که بعد از  گداخته شدن در عمق زمین پیدا می شوند . بعضی از سنگ‌های آذرین خیلی سخت و سرد هستند همچون گرانیت، کوارتز و دیوریت که در اعماق زمین موجود بوده  و امکان دارد در آینده با خطر  فرسایش مواجه شوندبا این حال گونه های دیگری از  سنگ‌ها مثل گدازه بازالتی و سایر ته نشینهای آتش‌فشانی به روی زمین انتقال می یابند(مانند ریولیت).
  • سنگ نمای گرانیت باعنایت به استحکام و قدرت بالایی که دارد و توانایی حمل کردن بلوک‌های سنگین از نظر  تاریخی قدمت بالایی که دارند و همچنین بهره بردن از آنها در سازه های  تجاری و مذهبی خیلی کارآمد می باشد.
  • مدلی دیگر  از سنگ نمای ساختمان شامل سنگ‌های دگرگونی بوده که از سنگ‌های قبلی که وجود داشتند شکل گرفته  و از راه گرما، فشار و یا فعالیت های شیمیایی مایعات و گازها تغییرشکل داده اند. کوارتزیت یا همان ماسه‌سنگ تغییرداده شده ، سنگ مرمریا با نام دیگر سنگ‌آهک تغییریافته و گرانیت گنیسکه همان گرانیت تغییر شکل داده شده است مدلهایی از سنگ‌های ساختمانی متحول و عادی می باشند .

 

نکته:

گرانیت یک مدل  سنگ آذرین  با دانه های درشت‌ می باشد که عموما از فلدسپات ها و کوارتز با اندازه خیلی کم میکا و ماده معدنی آمفی بول شکل گرفته است. با این توصیف راحت به سادگی می شود با بررسی دقیق دیداری و  بصری این سنگ­ها را شناسایی و پیدا کرد.

 

سنگ نمای گرانیت

  • در خصوص گرانیت باید گفت که یک سنگ آذرین که رنگی روشن داردو  به‌ مقدار مناسب بزرگ است به نوعی که با چشم غیرمسلح توانایی روئیت آن وجود دارد. از متبلور شدن آرام  ماگما در پایین سطح زمین، گرانیت تشکیل می شود. سنگ نمای گرانیت عمدتا از کوارتز، فلدسپات با اندازه خیلی کم میکا، آمفیبول­ها و دیگر ماده های معدنی شکل می گیرد. این نوع ترکیب معدنی اغلب به صورت گرانیتی و قرمز رنگ است در کنار آن رنگهای صورتی، خاکستری یا سفید هم موجود است که دانه‌های تیره رنگ در کل سنگ قابل دیدن است.
  • گرانیت جز یکی از سنگ نماهای شناسایی شده در ساختمان می باشد. گرانیت جهت ساختن خیلی از اشیایی که در زندگی معمولی و عادی  با آن مواجه هستیم مورده بهره وری قرار می گیرد.
  • از موارد مورد استفاده در آرامگاهها سکوهای پیشخوان، سنگ‌فرش، سنگ نمای ساختمان و همچنین راه‌پله و مقبره می باشد که جنس آن نیز از گرانیت می باشد.
  • به خاطر زیاد بودن درصد سیلس در گرانیت سنگهای بسیار سختی بوده و در مقابل سایش استقامت زیادری دارند.
  • سنگ نمای گرانیت شامل چگالی خیلی زیادی است و در مقابل نفوذ کردن آب به داخل و ضربه ها از دوام بالایی برخوردار است. گرانیتهم به خاطر استقامت زیاد در محیط‌های صنعتی نیز قابل‌بهره برداری می باشد.
  • سنگ نمای گرانیت به دلیل اینکه از معدنها تولید می شود بریدن و تیز کردن آن که در جذایت نقش ارزنده ای دارد دارای هزینه بالا و گزافی است.
  • سالهای بسیار طولانی از گرانیت هم جهت نمای داخلی و هم خارجی ساختمان توسط بشر شکل گرفت . گرانیت ریز شده را جلا داده‌ و بعنوان  سنگ نمای ساختمان، سنگ‌فرش، وهمچنین بناهای تاریخی و خیلی از پروژه‌های بیرونی مورد بهره وری قرار میگیرد.. در درون یک ساختمان از گرانیت جهت کاشی‌کاری، فرش کردن کف و پله‌ها و دیوارهای تزئینی مورد استفاده می باشد.

 

ویژگی انواع سنگ نمای ساختمان

سنگ مرمریت

  • سنگ مرمریت برعکس گرانیت سختی ندارد و به همین علت قدرت و استحکام خیلی زیادی  در مقابل شرایط جوی تغییر و تحول  آب و هوایی نداشته به همین منظور برای نمای خارجی ساختمان غیرقابل استفاده است.
  • مرمریت گونه ای از سنگ نمای ساختمان بوده که ظاهرا شیشه ای دیده می شود و در مقابل گرما و سرما و مخصوصاً رطوبت ونم  استحکام پایینی دارد.
  • به خاطر نرم بودن مرمریت استفاده از آن برای فضاهای داخلی ساختمان همچون کف و پله‌ها مناسب می باشد.
  • برخلاف گرانیت که جهت انجام کارهای پرحجم و ابزارزنی کیفیت لازم رانداشته و مناسب نیست سنگ مرمریت را به سادگی میشود برای ابزار زد و در کارهای پرحجم بهره برد. مرمریت هم مثل گرانیت از قیمت بالایی برخوردار است.

سنگ مرمر

  • بهترین و برترین  ذخیره های سنگ مرمر در معدن های ایران دیده شده  ولی تولید آن بسیار سخت می باشد. سنگ مرمر که از نمونه پرهزینه ترین سنگ نمای ساختمان می باشد خواص درمانی را دارا بوده و حالتی آرام‌بخش دارد و ممکن است به همین خاطر در خیلی از مکان‌های مذهبی مورد استفاده قرار گیرد.
  • مرمر یکی از منابع ثروتمند کلسیم است که تقریباً همه آن‌ها توانایی این را دارند که نور را از خود عبور دهند.
  • سنگ مرمر در رنگ‌های متنوعی ظاهر می گرددمثلا به رنگ سبز، زرد و سفید و به همین دلیل محبوبیت خیلی زیادی دارد و جهت کارهای ویژه  همانند نمای حرم‌ها، مساجد، و لابی مکان‌های عمومی مورد بهره وری قرار می گیرد.
  • مرمر در مقابل هوازدگی، گازها و باران اسیدی خیلی محکم بوده  ولی در طول مدت خیلی زیاد به خاط تاثیر شرایط جوی امکان دارد کم‌رنگتر  شده پس بهتر آن است که در منطقه های سردسیر و در مکانهای باز از آن استفاده ای نگردد.
  • همانطور که می دانید مرمر یک سنگ نمای ساختمان بوده  که جهت استفاده در کارهای دکوراتیو و همچنین ساختمان‌های شیک می باشد. هزینه تقریبا زیادی داشته و خیلی بهتر است که جهت کارهای حجمی و ابزارزنیاز آن استفاده نگردد.

ویژگی انواع سنگ نمای ساختمان

 

سنگ کوارتزیت

  • کوارتزیت هم یک سنگ دگرگونی اما غیرفلزی کی باشد و حدودا به شکلی کامل از کوارتز شکل گرفته است.
  • هنگامی که یک ماسه‌سنگ سرشار از کوارتز با حرارت ، فشار و فعالیت شیمیایی تغییر می یابد سنگ کوارتزیت تشکیل می شود.در این شرایط ذره های شن و سیمان سیلیس را با هم اتصال داده و نتیجه آن به دانه‌های کوارتز بااسنقامتی بالا و غیر قابل  باورتبدیل می شود.
  • ساختار بلوری سنگ کوارتزیت این سنگ را تبدیل به سنگی سخت و با دوام کرده است. این گونه سنگ نمای ساختمان در بیشتر موارد با گرانیت به دلیل مشابه بودن  اشتباه گرفته شده  ولی سختی آن از گرانیت زیادتر استو ظاهری زبر و بلوری‌ای داشته  به‌ راحتی شناخته می شود.
  • متنوع بودن کوارتزیت در معماری و هنرهای تزئینی تا خیلی زیاد مورد استفاده قرار گیرد.. این سنگ به خاطر سختی زیاد که در مقابل سایش دارد بیشتر برای جاهایی همچون سنگ پله، کف و صفحات ضد آب کارامد می باشد. این مدل از سنگ نمای ساختمان در مقابل مواد شیمیایی و نوع شرایط محیطی استقامت دارد. این سنگ همچنین در رنگ‌های خنثی هم وجود دارد.

 

برای نماهای قسمت داخلی و خارجی یک ساختمان، پل‌ها و تونل‌ها می شود از کوارتزیت بهره برد به این خاطر که قیمت پایینی دارد

 

سنگ نما تراورتن

  • تراورتن گونه ای از سنگ ته نشین می باشد که معمولا در ایتالیا موجود است ولی رسوب‌های تراورتن در کشورهایی همانند ترکیه، مکزیک، پرو، کرواسی، ایران و حتی چین هم قاب رویت می باشد. کیفیت و و ویژگی سنگ تراورتن با عنایت به فرق زمین‌شناسی، با مناطق منشأ آن بستگی دارد.
  • سنگ نما تراورتن یک سنگی ته نشین شده که دارای  بافتی بلوری است و از کلسیت(CaCO3) شکل گرفته و نوعی از سنگ‌آهک نیز می باشد که به وسیله چشمه‌های آب گرم و یا در غارهای آهکی شکل می گیرد.
  • تراورتن با ته نشیت شدن ماده معدنی کربنات شکل خود را به دست می آورد که با تخلخل موجود در آن وهمچنین وجود موجودات زنده مثل ماکروفیت­ها، بریوف، جلبک‌ها و … می باشد. سنگ نما تراورتن سفید است ولی به رنگهای کرم و قهوه ای هم دیده شده و گاهی زنگ‌زده هم وجود داشته است.
  • اختلاف رنگ در این  سنگ نمای ساختمان به خاطر  شدید بودن و متفاوت کربنات آهن موجود درآن می باشد.
  • یکی از روشن ترین خصوصیات سنگ نما تراورتن، در ظاهر ابرو باد آن بوده و چنانچه بخواهید مکانی رمانتیک را در منزل از نو بسازید  تراورتن میتواند یک انتخاب زیرکانه برای شما باشد.
  • برترین خصوصیت  سنگ‌های تراورتن حفره هایی است که در سنگ موجود است  که به وسیله رزین و یا بتونه توانایی مرمت آن وجود دارد.
  • چیزی که باعث بالا رفتن استحکام در جذب تراورتن شدهداشتن حفره های آن است. این سنگ به خاطر شامل بودن دو خصوصیت یکی قدرتمند بودن در مقابل تغییرات آب و هوایی و همچنین نرم بودن، در فعالیت های ابزارزنیهم مورد بهره وری قرار می گیرد.
  • سنگ نما تراورتن معمولا شفاف، روشن، براق، و خیلی صاف می باشد و قابلیت این را دارد که نور را انعکاس دهد بههمین خاطر در برخی موارد با سنگ مرمر هم اشتباه می گیرند.
  • سنگ تراورتن خاصیت لغزندگی بالایی دارد به خصوص زمان خیس شدن و از جهتی هم به خاطر صاف بودن تراورتن برای پوشیده شدن کف و پیشخوان هم خیلی گزینه مناسبی است.
  • از دوره باستان تاکنون تراورتن تحت عنوان یکی از  مصالح ساختمانی جهت ساختن  آمفی‌تئاتر، آبراهه‌ها و حمام‌ها مورده استفاده بوده است.
  • ساختمان های مشهوری  همچون کلنادای میدان سنت پیتر در رم، کلیسای ساکرکور در پاریس از نمونه های هستند که سنگ تراورتن به طور ویژه در آنها به کار رفته است.
  • از سایر موردها  بهره وری تراورتن در ساخت جواهرات است. تراورتن قابلیت این را دارد که به یک آویز شگفت‌انگیز، انگشتر و یا دستبند تحول یابد. بعضی از هنرمندان هم از تراورتن برای  مجسمه‌های زیبا که با محیط زیست در ارتباط است استفاده می کنند.
  • کارآیی سنگ نما تراورتن بیشتر مواقع برای  کف، دیوار، پیشخوان، پانل پشت سینک است و یا جهت پاسیوهای خیابانی و ساخت راه های باغیهم گزینه مناسبی است. به خاطر کیفیت و ارزشی که در زیباشناسی تراورتن است ، در خیلی از پروژه‌های داخلی و خارجی ساختمان کاربرد دارد.
  • تراورتن از لحاظ قیمت مقرون به صرفه است و  در شرایط اقلیمی و گرما جهت مصارف خارجی نیز قابل‌ هم مورد استفاده بوده است.

 

ویژگی انواع سنگ نمای ساختمان

نکته:

سنگ‌های ساختمانی بسیاری مانند چینی و کریستال، لایمستون و دیوریت موجود است که تحت عنوان سنگ نمای ساختمان و قابلیت استفاده در کف، سنگ پله، پل‌ها و تونل‌ها را دارد.

 

سایر سنگ نمای ساختمان

در این مطلب شما را با سایر سنگ های ساختمانی نیز آشنا می کنیم:

سنگ چینی:

  • به رنگهای سفید و طوسی بوده و تنها در همین دو رنگ وجود دارد و جهت مصرف ویژه و دکوراتیو کارآیی داشته همچنین سنگ چینی قدرت خیلی زیادی دارد و جهت کارهای پرحجم و ابزارزنی مورد بهره وری قرار می گیرد.

سنگ کریستال:

  • کریستال اغلب به رنگ سفید که دارای  رگه‌هایی آبی‌، سیاه‌ و یا زردرنگ داشته  در حال حاضر بهره بردن از کریستال تحت عنوان سنگ نمای ساختمان نابود شده  وخیلی کم از آن استفاده می شود کریستال طویل و دارای دانه‌ های درشت جهت زیر کار مورد بهره است وهمچنین جهت مکان هایی که به نیاز به محکم بودن دارد هم می شود از کریستال استفاده کرد.

سنگ لایمستون:

  • معنی لایمستون همان سنگ‌آهک بوده و در اصطلاح به آن گل‌سنگ لقب دارد. لایمستون نمونه ای از  سنگ نمای ساختمان است و کارایی آن مثل مرمریت است. لایمستون خیلی  نرم می باشد و از مقاومت خیلی کمی دارد و عمدتاً جهت ابزارزنی و کارهای  پرحجم قابل استفاده است و جهت مکانهای خارجی قابل‌ اجرا نمی باشد. این سنگ تخلخل ندارد و آب را به طور کامل جذب کرده  به این خاطر خیلی چرک پذیر است.

ماسه‌سنگ‌ها:

  • نام دیگر آن سنداستون است یکی از بالاترین سنگ‌های رسوبی بوده که بافتی نرم و خشن را دارا است. این سنگ‌ها در مقابل یخبندان از مقاومت بالایی برخوردار است. سطح اخری این سنگ‌های نسبتاً ارزان قیمت و  به‌صورت چکشی، کلنگی و تیشه‌ای قابل‌ استفاده است و نصب کردن آن هم با  ابزار غیر آهنی امکان دارد. ماسه‌سنگ تحت عنوان  سنگ نمای ساختمان کارایی دارد.

 

  • دیوریت : این سنگ هم مانند سایر سنگها به دلیل قدرت و مقاومت و استحکام زیادی که دارد برای کف ساختمان و پله ها و جاد سازی قابل استفاده می باشد.
  • گابرو: شریاط این سنگ هم مانند بقیه استحکام بالای آن در برابر هوازدگی می باشد. قیمت آن پایین است و برای مواردی همچون ، کف، پل و تونل کارایی دارد.

جمع‌بندی

  • سنگ تزئینی سنگی است که در بعدها و اندازه های معین و قابل تراش و برش برای استفاده در نمای ساختمان باشد.
  • سنگ‌های نمای ساختمان شامل سخت بودن و دوامی متفاوت است  در هرگونه شرایط آب و هوایی قابل اجرا است و به این خاطر کارایی متفاوت از سایر سنگها است به‌عنوان نمونه سنگ نمای گرانیت به خاطر قدرت زیادی  که داشته و همچنین جذب آب خیلی پایین برای  نمای ساختمان، کف سازی، پیاده‌روسازی و حتی راه‌سازی مورد استفاده است.
  • هر یک از سنگ نمای ساختمان درارای تنوع در رنگ هستند. سنگ نما تراورتن همانند گرانیت طرح و رنگ متنوع دارد پس از این لحاظ  جهت کارهای تزئینی و دکوراتیو خیلی مورد بهره برداری است.
  • اندازه تخلخل سنگ به حفره‌هایی موجودر روی  سنگ وابسته است .که این حفره‌ها به خاطر اثر گذاری در  واکنش‌های شیمیایی و محلول­های طبیعی بر روی سنگ تشکیل شده و  هر قدر میزان تخلخل سنگ نمای ساختمان بالاتر باشد استقامت و نفوذ آب در آن پایین تر است همانند سنگ نمای گرانیت و سنگ نما تراورتن.