معرفی 2 روش استخراج مس از معدن

روش های استخراج مس

روش های تولید و استخراج فلز مس با توجه به نوع کانی مسی تعیین می شود. در واقع نحوه استخراج مس در کانی های مختلف با یکدیگر متفاوت است. دو روش عمده بین المللی جهت استخراج مس عبارت اند از روش پیرومتالوژی و هیدرومتالوژی. روش پیترومتالوژی برای استخراج کانی های مسی به کار می رود که به آسانی در آب حل می شوند. اما مس وجود در کانی های سولفید گوگرد، کالکوسیت و مشابه آن ها به هر دو روش قابل تولید و استخراج است.پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با این دو روش استخراج مس، تا انتها با صنایع سنگ درکاو همراه باشید.

استخراج فلز مس به روش پیرومتالورژی

بهره وری و استخراج با روش پیرومتالورژی با مراحلی همچون شکستن  سنگ، آسیاب کردن و تغلیظ همراه بوده که با استفاده  از مس به شیوه مذاب  و تصفیه آن به صورت حرارتی و الکتریکی خواهد بود.

در شیوه پیرومتالورژی چرخه  تولید و استخراج به شکل کلی به وسیله ذوب شدن فلزها صورت می گیرد و برای انجام هر کدام از این شیوه ها به دستگاه ها، تجهیزات و وسایل بسیار  پیشرفته ای نیاز خواهد بود.

در ادامه موضوع به این اشاره میشود که مصرف انرژی باعث آلایندگی زیاد میشود. بهره وری  از این شیوه با مبلغ خیلی زیاد انجام می شود و به همین خاطر برای اینکه دارای صرفه اقتصادی باشد می توان از این روش هم بهره برد . این شیوه تولید نیاز به یک بازه زمانی تقریبا طولانی داشته و برای انجام تمام مراحل آن به بهترین شکل ممکن به افراد متخصص در این زمینه نیاز است.

استخراج مس

 

استخراج فلز مس با روش هیدرومتالورژی

شیوه هیدرومتالورژی هم به گونه ای  است که با حل شدن مس در انحلال آبی،دست یافتن به آن را امکان پذیر کرده و همین  باعث  می شود تا با بهره گرفتن  از این شیوه  به هزینه و سرمایه اندک اکتفا کند. به این دلیل حلال بودن ماده،  هنگام حمل و نقل و تردد خیلی راحت تر خواهد شد. همین طور  در ادامه مطلب به این مورد هم اشاره می گردد که در قیاس با شیوه  پیرومتالورژی و اندازه انرژی صرف شده و آلایندگی محیط زیست تاثیر گذاری این روش خیلی پایین تر است. در این شیوه حد و حدودی از لحاظ اندازه بهره وری و تولید وجود نداشته و حتی در جاهایی همچون کارخانه های کوچک و همچنین واحدهای کارگاهی نیز میتوان از آن استفاده کرد.

با کیفیت ترین فلز مس در جهان

کشورهای مختلفی در تولید فلز مس در دنیا وجود دارند که نقش مهمی ایفا میکنند که از جمله آنها می توان به شیلی، ایالات متحده آمریکا، پرو، چین، استرالیا، اندونزی، روسیه، کانادا، زیمباوه، لهستان، قزاقستان و ایران اشاره کرد. لازم به یادآوری است که این کشورها در طول سالیان دراز حجم زیادی از فلز مس را به شکلی کاملا مستقیم و با هزینه کم در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. مس استخراج شده در کشورهای مذکور، بالاترین و بیشترین کیفیت را دارا هستند.

مهم ترین کانی های فلز مس

به مواد جامد و غیر آلی که در طبیعت یافت می شوند، کانی گفته می شود. مکان زندگی این کانی داخل طبیعت، سنگ و پوسته زمین است که با فرمول خاص و ساختار اتمی معین به نمایش گذاشته خواهد شد. بعضی از کانی ها  یکسری عناصر ناب را دارا بوده  و خیلی از آن ها از دو یا چند عنصر برخوردار هستند. مس هم مانند سایر ماده های معدنی از کانی های متعدد و فراوانی برخوردار است. از این حجم زیاد فقط  مقدار اندکی به وسیله بشر به مرحله تولید و بهره وری می رسد. اما  همین مقدار توانسته منبع های خیلی زیاد را در اختیار انسان  قرار دهد. اما کلا در تمام دنیا 200 کانی جهت استفاده از مس شناسایی شده است که از نمونه پراهمیت ترین آن ها عبارتست از کالکوپیریت، بورنیت، کالکوسیت، کوولیت، مالاکیت و آزوریت. در میان همه کانی های مذکور کالکوپیریت به اندازه چشمگیری در طبیعت وجود دارد که به همین دلیل جایگاه خاصی را دارا می باشد.

مس معدنی

کاربردهای فلز مس

پر اهمیت ترین و اساسی ترین کارایی فلز مس در صنعت برق و الکترونیک می باشد. سایر کاربردهای این ماده معدنی را به صورت زیر میتوان خلاصه کرد:

صنایع: مکانیک، متالوژی، فلزکاری، شیمیایی، دارویی، رنگ سازی، پوست و چرم، کاغذسازی، کشاورزی، حمل و نقل، نظامی، کشتی سازی
مصارف ساخت و ساز مانند گونه های متنوع لوله های مسی، مجسمه، دستگیره درب ها، کلید انتقال برق الکتریکی، موتورها، ژنراتورها، ترانسفرماتورها، لوله های خلا، ماشین بخار وات، اشعه کاتدی و در نهایت در ماکروویو بسیار کارآمد می باشد.
یکی از نکات جالب توجه این است که از سولفات مس هم با توجه توانایی آفت کشی و همینطور ناب بودن آن و حلال شدن در آب میتوان از آن استفاده کرد.

ویژگی های مس

فلز مس در جدول تناوبی کنار فلزهایی  همچون طلا و نقره در گروه یازدهم جای گرفته است که به وسیله هم دسته شدن مس، با آنها خاصیت این فلز تک و بی نظیر به طلا و مس شباهت زیادی داشته باشد.
از نمونه خاصیت های این فلز می شود به رسانابودن جریان الکتریکی و همینطور گرما اشاره داشت که به وسیله آن میتوان با خیالی راحت از این محصول به دست آمده در صنعت الکتریکی بهره برد. همینطور در ادامه بازهم اشاره می گردد که فلز مس خاصیت چکش خواری دارد  وبه همین سبب خیلی ساده به اشکال مختلف تغییر شکل می دهد  که سبب می شود از ویژگیهای خاص آن استفاده لازم را برد. همچنین در نهایت، این فلز به دلیل ساختار  خاصی که دارد از استقامت خیلی زیادی هم برخوردار می باشد.