مهم‌ترین و غنی‌ترین کانی‌های مس در طبیعت

کانی های مس

به مواد غیرآلی و جامد موجود در طبیعت کانی گفته می شود. هر کانی از یگ تا چند عنصر معدنی تشکیل شده است. فلز مس یک یاز پر کاربردترین فلزات موجود در طبیعت است. لذا شناسایی کانی های مسی امری ضروری است. در این مطلب صنایع سنگ درکاو به معرفی مهم ترین و غنی ترین کانی های رسی خواهد پرداخت. پس با ما همراه باشید.

استخراج مس از کانی ها

همانطور که ذکر شد کاهی ها مواد غیرآلی و جامدی هستند که در سنگ ها ،محیط های طبیعی و در واقع در پوسته زمین یافت می شوند. این مواد معدنی دارای ساختار اتمی خاص با فرمول های شیمیایی مختص به خود می باشند. ممکن است بعضی از کانی ها تنها دارای یک عنصر خالص باشند. اما بعضی دیگر از دو یا چند عنصر تولید و تشکیل شده اند. مس نیز مانند بسیاری از مواد معدنی در کانی های مختلف و فراوانی یافت می شود. لازم به ذکر است که با وجود فراوانی کانی های مسی تعداد کمی از آنها جهت استخراج و تولید مس در معادن کاربرد دارند. با این حال همین تعداد اندک کانی مسی، به عنوان منبع و ذخیره بسیار ارزشمند برای تولید مس به شمار می آید.

استخراج مس

مهم‌ترین کانی‌های مس

به طور کلی تاکنون در سراسر دنیا 200 نوع کانی برای مس معرفی و شناخته شده است. 6 مورد از مهم ترین کانی های مسی که تاکنون در جهان شناخته شده است عبارت اند از؛ کالکوپیریت، کاکوسیت بورنیت، مس فلزی، مالاکیت، کوولیت و آزوریت.

در این بین کالکوپیریت به دلیل در دسترس بودن، به عنوان اصلی ترین کانی مسی شناخته می شود. این کانی دارای مس فراوانی است و به وفور درمناطق مختلف جهان یافت می شود.

کالکوپیریت فراوان ترین کانی مس

کالکوپیریت یک ماده معدنی با ترکیب CuFeSکانه سولفیدی دوگانه مس و آهن است. سختی این کانی فلزی بر اساس معیار موس 4-3/5 است و جلای فلزی دارد. رنگ کالکوپیریت زرد مایل به سبز و در بعضی موارد دارای رگه های زرد طلایی است. همچنین از جلوه الوانی برخوردار است.

اگر این کانی مسی را به یک سطح زبر بکشیم؛ خاکه‌ آن به رنگ سبز تیره تا کاملا سیاه به دست می‌آید. این کانی شکننده است، اما ترد نیست؛ به عبارت دیگر کالکوپیریت از نظر میزان شکنندگی معتدل می باشد. بر اساس آزمایشات موجود وزن مخصوص این کانی معدنی  4/2-4/1 گزارش شده  است. همچنین این ماده در شبکه بلوری تتراگونال اسکالنئودریک پسیدو کوبیک متبلور می‌شود که از این لحاظ مشابه اسفالریت است. به علت داشتن سختی کمتر، از کانی پیریت قابل تشخیص است و اغلب با آن همراه می‌باشد. ترکیبات همراه آن پیریت، پیروتیت، اسفالریت، گالن، کوارتز، سیدریت، دولومیت، فلوریت، باریت و کلسیت است. این کانی وافر در معادن بزرگ سراسر دنیا یافت میشود اما بزرگ‌ترین ذخایر آن در شیلی و امریکا قرار دارد.