سمنت پلاست

سمنت پلاست

از گذشته تاکنون بشر سنگ را عنصر اصلی و اساسی و پایه برای  ساخت و ساز استفاده می کرده است.چون سنگها استحکام و مقاومت بالایی دارند و روی کره زمین بسیار زیاد هستند جایگاه خوبی را برای مدتهای طولانی حفظ کرده اند.اما با پیدایش بتن تهدیدی جدی و جدید برای سنگ در صنعت ساخت و ساز پیدا شد. بتنی که تولید می شد هم ویژگی و هم ابعاد متنوع برای مصرف کننده داشت و او را به سمت محصولات خود می برد.

انسان ها بنا به دلایلی که در اینجا ذکر می شود تمایل خود را به سمت ساخت و تولید سنگ مصنوعی بردند یکی بهره بردن از علوم مهندسی و تکنولوژی و همچنین افزایش هزینه و انرژی به کار رفته در مواد اولیه گرایش و تمایل را به سنگ مصنوعی روز افزون کرد.  سنگ مصنوعی نیز توانست به خاطر ویژگیهای خاصی که دارد جایگاه خود را ارتقا دهد  قیمت مناسب این دسته ار سنگها از دیگر دلایل پرطرفدار بودن آن می باشد.می توان اوج تمایل به استفاده از این سنگ را در اوایل قرن بیستم با توجه به توسعه فناوری و گسترش روز افزون علم دانست. با گذشت زمان و تحقیقات بسیاری که روی سنگ مصنوعی در خیلی از زمینه ها رخ داد گونه های خیلی زیاد از این سنگ به بازار ارسال شد یکی از بهترین زیباترین و محبوب ترین آنها سمنت پلاست می باشد که طرفداران بیشماری دارد.

سمنت پلاست چیست؟

با توسعه روز افزون علوم مهندسی و متالوژی مخصوصا در زمینه پلیمر که سبب تحول چشمگیر در صنعت ساخت و ساز و عمران و شهرسازی شد .تولید و ساخت و سنتز کردن مواد و مصنوعات شیمیایی و زنده کردن دباره مواد معدنی از همین طریق انفعالات شیمیایی یکی از کارآمدترین و جذاب ترین عمل در علمی شیمی پلیمر در حال حاضر است.و ممکن است به جرات بتوان این رابیان کرد که ترکیب شدن عناصر و مواد معدنی باهم که باعث پدید آمدن و تولید مواد ترکیبی نوین شد با نامی جدید سمنت پلاست که با اهمیت ترین تغییر و تحول در قرن بیستم در زمینه مصالح ساختمانی خودنمایی کرد.

یکی از انواع سنگهای مصنوعی که در سالهای اخیر بشدت در بازار خوش درخشیده و موفق شده کسب و کاری مناسب را در داخل کشور ایجاد کند سمنت پلاس است.کسانی که موفق شدند برای اولین بار این سنگ را تولید کنند با همین نام سمنت پلاس آن را به بازار عرضه کرده و هم اکنون نیز با همین نام مشهور و شناخته شده است.

هنگام تولید و ساخت سنگهای مصنوعی از روشها و فناوری های متنوع و مختلف فراوان استفاده می گردد که از متنوع ترین آنها می توان به سمنت پلاس اشاره کرد.در واقع این سنگ ترکیب شده از مواد شیمیایی و معدنی بوده که بهره گرفتن از تییرات بافتی در مولکول موجود در سیمان باعث بروز یک واکنش به نام پلیمریزاسیون خواهد شد. بنابراین نام دیگری که برای سمنت پلاست برازنده است سیمان پلیمر شده هم می تواند باشد.

سمنت پلاست

مواد تشکیل دهنده و فرایند ساخت سمنت پلاست

در حالت عادی مواد موجود و اولیه در سمنت پلاست عبارتند از: سیمان سفید، ماسه، پودر سنگ پلی استر، پیگمنت و هاردنر می باشد. تمامی این مواد به مقداری مناسب با هم ترکیب و برای گرفتن قالب یا همان قالب گیری آماده می شوند.اما در ادامه با روند مراحل قالب گیری آشنا شویم ابتدا درون کف ظرف قالب رنگ هاردنر و پای استر قرار داده می شود و بعد از ترکیب سایر مواد اولیه به درون ظرف ریخته می شود.فرمی که برای سمنت پلاست در قالب انجام می شود با استفاده از ویبره می باشد. اما برای اینکه مطمئن باشیم چسبندگی موثر و مناسب بین پلی استر و سیمان انجام شده است این مواد رو حدودا 2 تا 3 روز در قالب نگهداری می کنیم و بعد از سفت شدن ترکیب ذکر شده سمنت پلاست را از قالب خارج می شود.

  ویژگی های سمنت پلاست

  • در طرح ها تنوع بسیار زیادی دارد.
  • قابلیت تولید در رنگ های متنوع و جذاب
  • نسبت به سایر سنگهای طبیعی وزن کمتری دارد که هر متر مربع حدود 44 کیلو می باشد.
  • در ابعاد مختلف تولید و نیاز به برش کاری زیاد نسبت به سنگهای طبیعی را ندارد.
  • از نظر استقامت و کشش نیز فشار بیشتری را نسبت به سنگ های طبیعی تحمل می کند.
  • از نظر چسبندگی با مصالح ساختمانی ماندگاری بیشتری نسبت به سنگ طبیعی در سطوح را دارد.
  • در برابر عوامل جوی و همچنین اشعه نور خورشید مقاومت خیلی زیادی دارد.
  • در مقابل یخ زدگی حتی زیر 50 درجه مقاومت بالایی دارد.
  • در برابر انبساط و اقباض پیاپی حتی در محیط های با دمای بالا مثل کویر دچار شکستگی و ترک نخواهد شد.
  • رنگ ماندگار حداقل بالای 15 سال
  • آب کمی جذب میکند
  • به راحتی در هر مکانی قابل نصب است

کاربرد سمنت پلاست

خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فرد سمنت پلاس باعث شده استفاده از آن روز به روز بیشتر شود.با توجه به طرحها بسیار زیبا و جذاب و متنوع سمنت پلاس باعث شده تا مهندسین عمران و همچنین طراحان داخلی دکوراسیون تمایلی زیادی به استفاده از این سنگ های مصنوعی به جای سرامیک و یا موزائیک داشته باشند.البته نا گفته نماند در کشور ما با توجه به شرایط خاص آب و هوا و در بعضی از مناطق به دلیلی بارندگی اسیدی وزیاد تمایلی به استفاده از سنگ طبیعی و همچنینی مزاییک سیمانی کمتر دیده شده است.همانطور که در بالاتر هم اشاره شد تنوعی که در طرح و رنگ و قالب گیری منحصر به فرد ویژگی های متنوع سنگ های مصنوعی به ویژه سمنت پلاست سبب می شود موارد استفاده از آن ها روز به روز افزایش یابد. طرح های زیبا و متنوع این محصول موجب شده است مهندسین عمران و دکوراسیون داخلی ساخدر اندازه های مختلف باعث شده که در همه بخشها ی ساختمان به جای استفاده از کاشی و سرامیک موزاییک از سمنت پلاس بعنوان جایگزین ایده ال و مناسب و عالی استفاده شود.از دیگر کاربردهای این سنگ کف پوش ساختمان دیوارها و بده و نمای داخلی و خارجی ساختمان میتوان اشاره کرد.با توجه به متن و صحبتهای گفته شده میتوان موارد استفاده از سمنت پلاس را به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • سنگ نمای داخل و خارج ساختمان ( طرح های صاف و یا برجسته)
  • سنگ پله و زیر پله
  • کف پوش داخل و خارج ساختمان ( طرح های صاف و یا برجسته)
  • سنگ فرش حیاط، باغچه، ویلا و پیاده روهای خیابان
  • مبلمان شهری با سمنت پلاست
  • جدول و بلوک
  • سنگ تزئینی مانند تابلو، کتیبه، مجسمه و گلدان
  • زیباسازی فضای باغ و ویلا

قیمت سمنت پلاست

همانگونه که در بالا هم اشاره شد قیمت سمنت پلاست نسبت به سنگ های طبیعی مناسب تر بوده به دلیلی طرح و رنگ و ابعاد خاصی که دارد قیمت آن نیز متفاوت بوده است.