کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی

هدف از ارائه این مقاله آشنایی با کفپوش در مدل اپوکسی هست که این نوع از چند لایه تشکیل شده و بیشتر مواقع برای مکانهای صنعتی و تجاری کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد و یا روی سطوح بتنی اجرا می شود .باید گفت این کف پوش سطحی بسیار قوی و با کیفیت دارد که دوام بالایی در برابر فشارهای سنگین دارد.

آماده سازی کفپوش اپوکسی

برای آماده سازی این کفپوش جهت استفاده مناسب و چسبندگی قوی یک سطح خیلی تمیز و کمی نیازمند متخلخل می باشد.مورد دیگر برای این کفپوش این است که در خیلی جاها نیاز به بتن مهر و مو شده یا پیوند صیقلی وجود نداشته باشد. ضمنا بتن استفاده شده هم باید کاملا پخته باشد.نکته جالب توجه در اینجا این است که قبل استفاده از کفپوش اپوکسی باید کلیه ترمیم ها و وصله و ترکهای خورده شده و تراشه های اصلی که روی سطح بتن وجو دارد از بین برود و  چربی های موجود روی آن به طور کامل پاک شود.همچنین اگر بتن قابل استفاده قدیمی است سطح و لایه قبل و سایر محصولاتی که از قبل روی لپوکسی وجود داشته و ممکن است در طول سالهای زیاد مورد استفاده قرار گرفته شده باشد باید آزمایش شود.برای آزمایش هم تنها کاری که می توان انجام داد مقدار کمی آب روی آن ریخته تا خیس بخورد چنانچه قطره های آب روی سطح و روی مهر و موم شده، ایستاده بود ممکن است برای پوشاندن اپوکسی گزینه مناسبی نباشد.

از موارد دیگر کفپوش اپوکسی این است که دمای هوا حتما باید مشخص و تنظیم شده باشد چون اگر دما نامطلوب باشد سبب می شود که یکسری حباب ایجاد شود و همچنین پوست پوست شدن اپوکسیها خواه شد.اپوکسی دارای یک مایع است که دو بخش دارد و قبل از استفاده آنها باهم مخلوط می شوند و بعد ازیانکه به طور کامل مخلوط شدند یک زمان کم و محدود برای انجام پوشش اپوکسی وجود دارد تا به سخت شدن آن کمک کند.

کفپوش اپوکسی چیست؟

مزایای کفپوش اپوکسی

با تمامی توصیفاتی که در مورد کفپوش اپوکسی شد باز هم این سطح پوشاننده دارای مزایایی می باشد که به شرح زیر هستند:

  • در برابر بقیه کفپوشهای قابل استفاده روی بتن ها خیلی بیشتر مفید هستند.
  • در برابر لکه ها روغن و آب نیز مقاوم هستند.
  • قابلیت سازگاری روی هر نوع بتن چه قدیمی و چه حدید را دارند.
  • مانع از ساییده شدن روی کف بتن می شوند.
  • در نقابل بار سنگین به شدت مقاوم هستند.
  • از نظر نظافت بر روی آن ها کار بسیار ساده ای ست.
  • گزینه خیلی مناسب برای مکانهای تجاری و صنعتی می باشد.
  • قابلیت درست کردن سطحی یکدست و یکپارچه و با دوام بالا را نیز دارد.
  • به دلیل داشتن مواد ضد لغزش از ایمنی زیادی برخوردار است.
  • در برابر افزایش نور سطحی براق و تاثیر گذار ایجاد می کند.
  • در پایان نصبی سریع و آسان و قابل اجرا دارد.

اجرا و نگهداری کفپوش اپوکسی در خانه

پوشش کفپوش اپوکسی گزینه مناسبی برای منطقه های اصلی خانه ها نمی باشد و خیلی رواج ندارد و رایج نیست اما قابلیت براق و چشمگیر کردن سطوح را دارد و به همین دلیل امروزه از آن با روشهای مدرن و جدید برای منازل نیز استفاده می شود. برای ااجرای کفپوش اپوکسی ابتدا باید تمامی گرد و خاک ،رطوبت و دما و کیفیت و همه گونه بستر آماده و در نظر گرفته شود چون این چنین کفپوش رزینی و چند لایه در نهایت باید بدون اینکه حرکت کند و بدون وقفه اعمال گردد تا سطح کف صاف و یکنواخت و زیبا داشته باشیم.

قبل از اینکه موضوع را به اتمام برسانیم در مورد حفاظت و نگهداری کفپوش اپوکسی را هم باید در نظر داشت .چون این کفپوش دارای مقاومت بالا و عمر زیاد است و به همین خاطر برای صنعتگران جذاب می باشد نباید به این فکر کرد که در طول زمان و سالیان زیاد زرد و خراشیده نشود . در اینجا نظر شما بعنوان یک خواننده مطرح است که آیا این کف پوش مورد مناسبی برای خانه می باشد یا نه؟

نظرات و رای های بسیار زیاد و مختلف در این زمینه وجود دارد اما کارشناسان و پیمانکاران هدفشان گسترده شدن بازار کار برای خود می باشد و صاحبان منازل هم نمی دانند که چطور و چگونه می توانند ار نتیجه ای که در نهایت حاصل می شود راضی باشند یا نه.