ويژگی‌ بهترين سنگ ها برای‌ كف پاركینگ

ويژگی‌ بهترين سنگ ها برای‌ كف پاركینگ

بهترين سنگ ها برای‌ كف پاركینگ

همانطور که در مقالات قبل گفته شد سنگها برای بیشتر مکانها کاربرد خود را دارد و با زیبایی و عملکردی که دارد نقش تعیین کننده ای ایفا می کند. یکی از این مکانها کفپوش پارکینگ است که وقتی از سنگ برای کف آن استفاده شود مکانی جذاب را می سازد. اما چیزی که مهم است و اول از همه باید در نظر گرفته شود کفپوش مناسب که به اندازه کافی مقاوم باشد تا بتواند در برابر رفت و آمدهای زیاد و تحمل وزن بالای ماشینهای متعدد سالهای سال ماندگار باشد. از بین گزینه های موجود در سنگهای ساختمانی که انواع مختلفی دارند و برای همین فضاهای ساختمانی و با توجه به شرایط موجود مورد استفاده قرار میگیرند سنگهایی را به شما معرفی میکنیم .به عنوان مثال سنگی برای کف پذیرایی ساخته شده صرفا برای همان مورد است و برای پارکینگ یا محوطه بیرون کارایی ندارد . از ویژگیهای مهم سنگ پارکینگ استحکام و مقاومت بالا در برابر سایش و سرماخوردگی، همچنین ضربات وارد شده احتمالی و مقاومت بالا در برابر شوینده اسیدی باید داشته باشد با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با آن آشنا کنیم.

انواع پارکینگ ساختمان

پارکینگ معمولا در دو نوع متفاوت از هم ساخته می شود. مدل اول آن دسته از پارکینگ هایی که ورودی هر ساختمان بوده در معرض دید عموم است و رفت و آمد زیادی دارد. نوع دوم پارکینگهای که مسقف هستند و اصولا در داخل ساختمان می باشند برای نوع اول که  باید وزن زیاد و میزان ترافیک بالا را تحمل کند همچنین در معرض دید عموم است باید سنگی با همین شرایط یعنی مقاوم بالا و زیبا انتخاب کرد.

ويژگی‌ بهترين سنگ ها برای‌ كف پاركینگ

ویژگی‌های سنگ کف پارکینگ

کفپوش پارکینگ دارای ویژگیهای خاصی می باشد که در زیر به آن اشاره شده است:

  • مقاومت بالا در برابر سایش

به مکانهایی که دارای عبور و مرور زیاد و تردد و ترافیک بالایی دارند از سنگ هایی که مقاومت سایشی فقط دارند یعنی تنها همین ویژگی را دارند توصیه نمی شود چون حرکت رفت و آمد و حرکت زیاد باعث می شود سطح سنگ خورده شده و نه تنها زیبایی آن از بین برود بلکه ضخامت سنگ نیز با گذشت زمان کم شود. پس بنابراین مجبور خواهید شد بعد از مدت زمانی کوتاه سنگ ها را تعویض سنگ جدید جایگزین گردد که این قضیه تنها بار مالی را برای صاحبان به همراه داشته و به نوعی تحمیل کننده است .سنگهای آهکی و تراورتن اصلا گزینه مناسبی نیستند و در مقابل ساییدگی قدر و تحمل ندارند.

  • نوع پردازش سطح سنگ (عدم لغزندگی سنگ)

با در نظر گرفتن این مورد که کف پارکینگ همیشه در حال نظافت و شستشو است پس سنگ انتخابی نباید حالت لغزش داشته باشد و تا آنجا که ممکن است باید آسیب دیدگی را کم کند. سنگ هایی که از جنس نیمه صیقلی هستند معممولا اصطحکاک بیشتری ایجاد کرده و گزینه مناسبی برای کف پوش پارکینگ می باشند.

  • مقاومت در برابر ضربه

زمانی که سنگ یا کف پارکینگ با جسم سنگینی برخورد میکند یا اتومبیلی وارد پارکینگ می شود باید مقاومت و قدرت در برابر ضربه را داشته باشد یعنی تا آنجایی از مقاومت بالا برخوردار باشد که نه شکسته شود و نه خرد شود.سنگی که اصولا برای پارکینگ ها پیشنهاد می شود و مناسب است و میتواند وزن اتومبیل را تحمل کند سنگ گرانیت ، مرمریت و یا چینی باشد.

  • ضخامت سنگ کف پارکینگ

با توجه به اینکه کف پارکینگ مجبور است وزن بالایی اتومبیل را تحمل کند پس بهتر از سنگ هایی با ضخامت بالا و مقاومت زیاد در برابر فشار و ضربه ای بیشتر استفاده کرد حداقل ضخامت این سنگها باید بین 1.7 تا 2 سانتیمتر باشد که البته تخمین زده شده و گزینه مناسبی هستند.

  • مقاومت در برابر سرما و یخ‌زدگی

ساختمانهایی وجود دارند که محوطه ی کف پارکینگ همیشه در معرض بارندگی می باشد یا به طور مرتب در حال شسته شدن هستند که احتمال نجماد و یخ زدگی برای کف اینگونه پارکینگها زیاد است پس باید از سنگی استفاده شود که مقاومت بالایی در برابر انجماد داشته باشند.مثلا سنگ مرمریت برای این گزینه دارای امتیاز خیلی بالایی نیست.این نوع سنگ گزینه مناسبی در مقابل یخ زدن نبوده و احتمال ترک های عمیق بر روی آن زیاد است .اما یکسری سنگ ها مثل گرانیت هستند که در مقابل سرما و یخ زدگی مقاومت خوبی دارند.البته تمامی این موارد به نوع پارکینگ نیز بستگی دارد.مثلا استفاده از سنگ مرمریت برای پارکینگ های رو باز توصیه نمی شود. اما برای پارکینگ هایی با شرایط مسقف گزینه مناسبی می باشد و شاید بهترین انتخاب باشد. اما در نهایت بهتر است از سنگ های مرمریتی که دارای رگه های خیلی کمتر هستند استفاده کرد.

  • مقاومت در برابر آلودگی و جذب کثیفی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای کف پارکینگ با آن روبرو شوید کثیفی و آلودگی های که ناشی از روغن ریزی های یک اتومبیل باشد شاید مهم ترین فاکتور برای خرید سنگ مناسب برای کف پارکینگ بوده که باید به آن توجه خاص داشت. چون اگر روی سنگ آلودگی بنشیند باعث می شود زیبایی سنگ از بین برود.برای این مورد سنگهایی مانند سنگ آهکی یا تراورتن به دلیل اینکه آلودگی و نفوذ آن را به خود جذب می کند اصلا توصیه نمی شود.اما سنگهایی مثل گرانیت و مرمریت یا چینی چون در برابر نفوذ آب و آلودگی مقاوم هستند گزینه مناسبی می باشند.

  • رنگ سنگ کف پارکینگ

یکی دیگر از مهم ترین متدهای انتخاب سنگ رنگ آن است که کمک زیادی به زیبایی ساختمان می کند. معمولا سنگ هایی به رنگ سفید و ساده در این زمینه طرفداران زیادی دارد.اما این نوع سنگ ها قیمت بالاتری نسبت به سنگ های کرم و عسلی داشته اند. نکته مهم در انتخاب رنگ این است که از سنگی استفاده شود که خاک کمتری به خود بگیردکه البته به اندازه شستشو بستگی دارد با این وجود از لحاظ زیبایی پارکینگ پیشنهاد می شود از سنگ های تیره مثل سنگ مرمریت سیاه برای کف پارکینگ استفاده شود و گزینه ایده آلی خواهد بود.

ابعاد سنگ کف پارکینگ

مسئله دیگر که اهمیت دارد و باید به آن دقت کرد اندازه و ابعاد سنگ است که برای کف پارکینگ هر چقدر بزرگتر باشد زیبایی بیشتری دارد که منتها قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد، مخصوصا اگر پارکینگ در ورودی ساختمان و در معرض دید همگان باشد بهترین گزینه همین مورد خواهد بود . متناسب ترین ابعاد این سنگها می تواند 40*40 یا 50*50 و 60*60 باشد.