نخاله های ساختمانی چیست؟

 نخاله های ساختمانی چیست؟

نخاله های ساختمانی

این مقاله مطلب جدیدی درباره نخاله های ساختمانی ارائه می دهد ابتدا تعریف نخاله ساختمانی که عبارت است از مواد زائدی که جامد هستند و از تغییر وضعیت و تعمیرات و نوسازی کردن بنا مثل راه ها جاده ها ساختمانها و یا مکانهای … مسکونی تجاری و اداری در یک شهر حاصل می گردد.

خطرات زیست محیطی نخاله های ساختمانی

خطرات زیست محیطی که ممکن است از نخاله ها ایجاد شود و حاصل تخریب های ساختمانی است حجم زیاد آن مربوط به دفع غیر اصولی بوده که مشکلات زیادی برای شهرها ایجاد کرده که عبارتند از:

1- مشکلات زیست محیطی

2- نیاز به مکان دفن زباله

3- چشم اندازی نا مناسب را ایجاد می کند.

علاوه بر مسائل مطرح شده بخاطر نیاز زیاد به مصالح سنگی و ساختمانی و برداشت و تهیه آنها از منابع طبیعی که بیشتر آن از رودخانه ها میگذرد باعث به وجود امدن سیلابهای پر خطر شده و مضاف بر آن ریختن نخاله در کنار رودخانه باعث تغییر روند در طبیعت شده و وارد شدن مواد مضر در چرخه آبهای زیر زمینی برای انسان خطرناک می باشد .اگرچه نخاله های ساختمانی و عمرانی نسبت به مواد شهری و زباله ها خطر کمتری دارند اما باز هم سلامت محیط زیست و بشر را به خطر می اندازد و این ناشی از مدیریت غلط برای دفع این پسماندها بوده که مقدار و اندازه خطرات زباله های ساختمانی را تشدید و دوبرابر می کند.

خطرناک ترین نخاله های ساختمانی

گچ و آهك  می توانند یکی از نخاله های خطرناک باشند چون به مقدار خیلی زیاد شیرآبه وارد آب ها و حتی فراتر از آن آبهای زیرزمینی کنند که نه تنها قلیاییت آب را بالا برده بلکه طعم بد و تلخی به آب میدهد که بسیار مضر می باشد.همچنین وجود این قلیاییت باعث واکنش هایی شده و ورود برخی کاتیون ها به آب خواهد شد.اما در بعضی مواقع رسوب به دست آمده سبب مسدود شدن خلل در خاک می شود و تغییرات و ترکیبی که در گچ وجود دارد به خاک آسیب میزند. فلزات سنگین که ترکیب شده از سرب و روی مس و…در مصالح ساختمان به کار می روند که حاصل تخریب بنا است به شکل ترکیب و فلز در محیط تخلیه میگردد.

 نخاله های ساختمانی چیست؟

بعضی از فلزها که در نخاله های ساختمان مشهد می شوند به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط محیط و خاک به شکل ترکیبات محلول وارد آبهای زیر زمینی شده و سمی آلوده را وارد کرده که طعم آب را تغییر می دهد فلزات مس و روی نیز به نوعی دیگر تشدید کننده بوده که در واقع هر موجود باشند براثر بیولوژی که در خاک وجود دارد سمی را به وجود آورده که بسیار خطرناک می باشد.
لوله های سربی که در نخاله های ساختمانی می باشند خطر زیادی برای ارگانیسم موجود در آب و خاک دارند.آلومنیوم موجود در نخاله های ساختمانی اگر وارد آب شود سمی مهلک برای موجودات آبزی به خاطر شرایط اسیدی موجود در خود دارد خطرناک است.ضایعات ساختمانی درست است که جز خطرناک ترین پسماندها می باشند اما با این وجود در طبقه پسماند عادی قرار دارند که از اوایل دهه 93 طبق مطالعات انجام شده مشخص گردید که مواد خطرناک و زائدی همانند چسب ،رنگ و رزین که به همراه نخاله ها وجود دارند خطر بیشتری برای انسان و محیط زیست دارند.

درست است که نخاله های ساختمانی در  طبقه بندی قرار دارند اما زیان زیادی نسبت به سایر پسماندها ندارندبسیاری از بیماریهایی که براثر نخاله به کودکان سرایت میکند. بر اثر وجود نخاله موجود در خاک بوده که همین نخاله ها با ترکیب در فضاهای آباد شهری بهای سنگینی داشته و با ترکیب آلودگی خودروها زمینه فراهم آوردن سم و آلودگی موجود در هوا را به وجود اورده است.

مواد زائد کارخانه ها در مقایسه با زباله های معمولی شهری دارای مواد تجزیه پذیر و فاسد شدنی نبوده و از این رو مشکلات برای حشرات و جوندگان به خاطر شیرآبه ای که در اثر تجزیه مواد آلی باشد در آنها موجود نیست.
این که درون نخاله مواد سمی وجود دارد یک امر طبیعی است که در اثر وجود ابهای حاصل از بارندگی ممکن است به شکل محلول در آمده و منابع آب سطحی و زیر زمینی را آلوده کند.این زائده ها نسبت به نخاله های شهری حجم و وزن بیشتری دارد که هنگام حمل و نقل، باید به این مورد توجه داشت. در هنگام دفع نیز میتواند به محیط آسیب زده که مهم ترین آنها تخریب پوشش های گیاهی منطقه و تغییر در توپوگرافی و یا ایجاد سد کردن مسیر آب سطحی و روان و به وجود آوردن فرسایش خاک و همچنین ترکیباتی دیگر که باعث تخریب و آسیب به محیط زیست خواهد شد
همانگونه که میدانیم در صنعت ساختمان سازی، استفاده از سنگها با توجه به ویژگی های فیزیكی و ظاهری آنها موضوع اجتناب ناپذیری بوده و در دیوار کف، پله، نما، پیاده رو و … از سنگها استفاده فراوان به عمل می آید. بدیهی است که لازمه ی تأمین سنگهای ساختمانی و نما، استخراج بیشتر این سنگها از معادن و فرآوری آنها در کارخانجات سنگ بری است که در طی این فرآوری بخشی از سنگ معدن به دلایل مختلف از جمله روشهای نادرست استخراج در معادن و عدم بهره گیری از تجهیزات مدرن در کارخانجات سنگ بری، عدم استفاده از کارگران ماهر، کیفیت پایین خود سنگ و نیز در طی فرآیند برش تبدیل به ضایعات و یا به عبارتی باطله های سنگ بری میشود که نهایتاً بایستی دفع شوند.

مهم ترین نتیجه صنعت سنگ ساختمانی

از مهم ترین نتایج منفی صنعت سنگ ساختمانی روی  طبیعت زمین، انباشت حجم بزرگی که سالانه حدود 57 میلیون تن ضایعات و نخاله های  کارخانه های  فرآوری سنگ که به صورت دپوهای آزاد شده  شده در سطح  پوسته زمین می باشد. این حرکت سبب اثر  مستقیم روی محیط زیست به وسیله واکنش های ژئو شیمیایی شده به گونه ای که اثر  منفی بر چرخه های طبیعی، آلودگی آبها، از بین رفتن پوشش گیاهی و تأثیر منفی آن چرخه زندگی حیوانات از بین رفتن صورت زیبای طبیعت  و زمین،منتشر کردن ذرات گرد و غبار و مواد سمی در هوا و درنهایت دست خورده شدن خاکها و آلودگی صوتی از بدترین اثرات منفی این عمل بر می باشد.سنگهای دپو شده به مرور زمان با ترکیبات موجود در هوا و آب باران و با استفاده از کاتالیزور اشعه ماورای بنفش خورشید واکنش شیمیایی از خود بروز میدهند. تمامی این واکنشها به نوع جنس سنگ بستگی دارد.