شمش مرمریت چیست؟

شمش مرمریت چیست؟

در این مقاله سعی داریم شما را با نوعی سنگ ساختمانی که خیلی پرکاربرد به نام سنگ مرمریت و همچنین اینکه از این سنگ پرطرفدار چه محصولی تولید می شود و به دست می آید، آشنا کنیم ، یعنی شمش مرمریت. شمش مرمریت از اول به صورت سنگ خام از معدن استخراج شده سپس بعد از فرآوری برش داده می شود محصولات نهایی مثل شمش مرمریت حاصل می شود. از نظر تنوع این محصولات به این شرایط سنگ با دقت باید توجه کرد شیوه برش آن و همچنین جنس به کار رفته شده تا در نهایت محصول آماده شده مورد قبول یک پروژه سازه قرار بگیرد.شمش مرمریت بیشتر در جاهایی همچون نماهای کلاسیک خیلی کاربرد و مورد استفاده قرار میگیرد اما نوع روش استفاده برای این مکانها به این صورت است که سنگ را به ضخامت مورد نیاز یا دلخواه برش داده و خیلی راحت با ابزارهای مختلف روی آنها کار کرده تا به نمای مورد دلخواه برسیم. سنگهای ساختمانی در اندازه های بزرگ برای ساختمانهای مختلف کاربرد دارند. شمش مرمریت برای مکانهایی همچون ساختمان های مسکونی، پروژهای شهرک سازی، هتل ها و … ازجمله بخش هایی است که به این سنگ ساختمانی به شدت نیازمندند. سنگ در هر قسمت ساختمان به یک شکل به کاربرد می شود مانند ساخت نمای ساختمان، راه پله ها، لابی، کف واحدهای ساختمانی، سنگ کابینتی و سنگ کف آسانسوری. اما در مورد سنگ شمش مرمریت فقط برای مکانهای خاص همچون ساخت نما، ستون سنگی، آبنمای سنگی و تزئینات سنگی مورد استفاده قرار می گیرد. شیک بودن و با ارزش بودن و زیبایی یک ساختمان خیلی زیاد بستگی به سنگی دارد که در ساخت آن به کار برده می شود چون سنگ آخرین وسیله ای است که در یک ساختمان به کار رفته پس باید در انتخاب آن توجه و دقت لازم انجام شود.

انواع فرآوری سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی در ایران به روشهای مختلف فرآوری می شود : حال ممکن است طول آن 40 باشد یا به شکل سنگ اسلب و سنگ تایل، اما با وجود تمام این صحبت ها سنگ شمش خیلی با ارزش و گرانبهاس و در تمام مراحل مورد نیاز افراد می باشد. چون این سنگ در تمامی مراحل ساخت و ساز باعث می شود تا کار ساختمان سازی خیلی راحت و آسان انجام شود. اگر می خواهید بدانید سنگ شمش مرمریت در کجاها کاربرد دارد باید گفت در ساخت لبه های ساختمان، ستون سنگی، تابلوهای عظیم و ضخیم سنگی، آبنمای سنگی، سینه کبوتری سنگی و بسیاری از موارد دیگر به کار می آید و مراحل کار را بسیار راحت تر می کند. کشور ما از نظر سنگ معدنی و هم چنین معادن سنگ مرمریت بسیار غنی بوده جالب است و سنگ مرمریت به خاطر قیمت ارزان به طور وسیعی در صنعت ساختمان سازی کاربرد داشته است.

شمش مرمریت چیست؟

مزایای سنگ مرمریت

در ادامه با مزایای سنگ و علت پرطرفدار بودن آن در صنعت ساختمان سازی می پردازیم که برخی موار به شرح زیر می باشند:

  • متنوع بودن طرح و رنگ که باعث بروز خلاقیت در اجرای این سنگ های می شود.
  • پایین بودن وزن این سنگ ها نسبت به سایر سنگ ها، که استفاده از آن ها در ساختمان باعث می شود وزن کلی ساختمان کاهش پیدا کند و در نتیجه در شرایطی مانند زلزله خسارت کمتری به ساختمان هایی که از مرمریت در آنها استفاده شده است، وارد می شود.
  • پایین بودن جذب آب این سنگ ها
  • ساده تر بودن برشکاری این سنگ ها نسبت به سنگ گرانیت که همین موضوع باعث شده است که بتوان این سنگ ها را به راحتی در اندازه های مختلف استفاده کرد.
  • بیشتر بودن مقاومت این سنگ ها در برابر شرایط آب و هوایی مثل آلودگی هوا و بارش باران نسبت به سنگ های مرمر و تراورتن
  • مقاومت فیزیکی سنگ مرمریت در برابر عواملی مانند کشش و فشار نسبت به سایر سنگ ها با قیمت مشابه بالاتر است.
  • بالا بودن استحکام و انسجام بالای این سنگ ها باعث شده است که آنها در زمان نصب راحت تر نصب شوند و از طرفی بعد از نصب احتمال ول شدگی یا کنده شدن آنها کمتر از سایر سنگ ها باشد.
  • نداشتن تخلخل و درز در این سنگ ها برعکس سنگ تراورتن. و یک دستی سطح آنها باعث زیبا تر شدن این سنگ ها شده است.
  • پایین بودن جذب مایعات در این سنگ ها که آن ها را گزینه ی بسیار مناسبی برای مکان هایی که رعایت بهداشت برای شما مهم است می کند.
  • بالا بودن مقاوت این سنگ ها نسبت به سایش که باعث بالا رفتن دوام این سنگ ها شده است.

در خصوص سنگ مرمریت، رنگ و طرح و اشکال زیبا و بی نظیر آن سخن و بحث شد و حال در مورد انواع مختلف آن که در بازار موجود هستند نیز کمی بیشتر بدانید: سنگ مرمریت دهبید، صلصالی اداوی، آباده، گلدن بلک، سنگی مرمریت خوی و سنگ مرمریت هرسین را نام برد. اما درنهایت این مصرف کننده است که بر اساس تنوع و رنگ و طرح انتخاب می کند که چه چیزی متناسب با سلیقه او می باشد ضمنا رنگ و طرح سنگها بسیار متنوع و بالاست که از حجم مطلب کم کرده و در بحثهای بعدی آن را دنبال می کنیم در حال حاضر فقط با رنگهای مرمریت شما را آشنا خواهیم کرد: سنگ مرمریت کرم، مرمریت مشکی، سنگ مرمریت طوسی، سنگ مرمریت سفید، مرمریت پرطاووسی و …تمامی سنگهای نامبرده  پر واضح است که برای مصرف کننده، از دل کوه خارج شده است و تا قبل از فرآوری به طور کامل چیزی جز یک سنگ با پیکر سرد و زمخت نبود این مسئله را به این دلیل مطرح کردیم که اهمیت مطلب را بدانید که واقعا چگونه سنگی سخت تبدیل به قسمتی زیبا از نمای منزل شما شده و با شیک بودن خود رخ نمایی میکند و همچنین در اینجاست که نقش برش سنگ به صورت پیشرفته بیشتر آشکار می شود.

برش های اولیه ی سنگ

تا این قسمت از مطلب با شیوه شمش بری آشنا شدید در مطالب بعدی شما را به طور کامل با مراحل استخراج و دستگاههای برش آشنا خواهیم کرد اما در این مطلب فقط یک مورد دستگاه وجود دارد که به کار ما مربوط است و در برش سنگ مرمریت کمک شایانی می کند که  از انواع سنگ های نرم بوده و به نام اره نرم بر معروف است و به سه دسته تقسیم می شوند که بیشتر در برش سنگهایی که از جنس آهکی باشند مانند لایم استون و مرمریت به کار برده می شوند

کار با این دستگاه راحت بوده چون هم دقت لازم را دارد و هم ضایعات و خرابی آن کم بوده در کل  سه مدل تیغه الماسه در این دستگاه برش استفاده می شود:

1- کوپ سنگ در قسمت برش دستگاه به صورت ثابت روی سطح گذاشته شده و بخش اره دستگاه به صورت عمود بر سنگ فرود می آید.

2- کوپ سنگ در قسمت برش دستگاه قرار گرفته و سطح حامل سنگ به سمت بالا حرکت می کند تا تیغه ها سنگ را برش دهند.

3- کوپ سنگ روی سطح در بخش برش قرار می گیرد و تیغه ها ثابت هستند و سپس سطح حامل سنگ در جهت افقی و به طرف تیغه ها حرکت می کند.

همانگونه که مشاهده کردید در این مقله مفید شما را با کاربرد سنگ ساختمان و اینکه چرا سنگ مرمریت یک سنگ پر طرفدار و مورد قبول همه است و همچنین شیوه برش شمش آشنا کردیم .