كاربرد مواد معدنی‌ مختلف

كاربرد مواد معدنی‌ مختلف

از گذشته های بسیار دور تا کنون سنگ های طبیعی بسیار زیادی در معادن وجود داشتند با خواص و ویژگیهای مختلف که در نوع خود بسیار کارآمد بودنداز جمله موارد ومواد معدنی که بسیار پر کاربرد بودند می توان به سنگ آهن ،رغال سنگ، مس، روی، سرب، فلدسپات کائولن و سیلیس اشاره کرد. هرکدام از موارد ذکر شده دارای ویژگی خاصی هستند که مورد استفاده و در دسترس می باشند. همانطور که قبلا هم اشاره شد مواد معدنی که استخراج می شوند نه تنها در ایران بلکه در کل جهان این اتفاق رخ می دهد بعد از استخراج به کارخانه های مخصوص ارسال شده تا عملیات فراوری انجام شود و به این منظور هر کدام از این موارد نیاز به دستگاه و ماشین آلات خاص خود را دارد تا بهره برداری لازم انجام شود که این مراحل سبب شده است تا به یک شغل سخت و هزینه بر تبدیل شود.

ویژگی های هریک از انواع مواد معدنی

مواد معدنی هر کدام یک ساختار خاص و ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم  ویژگی مشترک بین سنگ، آهن ،سرب ، مس و روی در چکش خوری آنها جلا پذیری و نقطه ذوب و جوش بالا همچنین جریان الکتریسیته که عبور میدهند و کمک میکنند و رسانای گرم دارند و در نهایت سطحی براق و درخشنده دارد و هیچکدام با هیدروژن ترکیب نمی شوند. یکی دیگر از مواد معدنی کائولن است که خاصیت کاتالیزوری داشته همچنین قابلیت سفید کنندگی نرم کننده سطوح، جلا سازی و خاصیت سخت کنندگی در صنایع شیمیایی راد دارد. با توجه به ویژگیهایی که از مواد معدنی ذکر شد می توان فهمید که هر کدام در چه مواردی و برای کجا خاصیت دارند که مورد استفاده قرار بگیرند.

موارد استفاده از هریک مواد معدنی

سنگ آهن از کاربردی‌ترین از انواع مواد معدنی محسوب می شود که عمده مصرف آن برای تولید فولاد است. فولاد تولید شده در مواردی همچون اتومبیل سازی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از مس نیز به دلیل خواص و ویژگی های منحصر به فردی که دارد، در مواردی همچون تولید سیم های مسی، ظروف آشپزخانه، صنایع دارویی، رنگ سازی، صنعت پوست و چرم، حمل و نقل، مکانیکی و الکترونیک کاربرد دارد. روی نیز از دیگر مواد معدنی پرکاربردی است که اصلی‌ترین کاربرد آن برای گالوانیزاسیون است. این کاربرد فلز روی امکانی را فراهم می آورد تا بتوان از تمامی فلزات در شرایط مختلف بهره مندشد.فلدسپات، کائولن و سیلیس نیز از انواع مواد معدنی کاربردی دیگری هستند که می توان از آن ها در صنایع رنگ سازی، سرامیک سازی، داروسازی و لاستیک سازی استفاده کرد. زغال سنگ نیز یکی از کاربردی ترین کانی های محسوب می شود که از دیرباز برای تامین انرژی کاربرد داشته است. سرب نیز ماده معدنی خاصی است که عمده مصرف آن در صنایع ساختمان سازی است.

كاربرد مواد معدنی‌ مختلف

خواص و کاربرد های مواد معدنی

در ادامه شما را با خواص و کاربردهای مواد معدنی آشنا می کنیم:

  • سنگ آهن

یکی از فراوان ترین سنگها در پوسته زمین  که دارای گونه های متفاوتی است سنگ آهن می باشد. از دسته های مختلف که در این نوع ماده معدنی وجود دارد می توان به سنگ آهن مگنتیت و هماتیت اشاره کرد.هر کدام از این موارد یاد شده کاربرد خاص خود را دارند.مثلا سنگ هماتیت به خاطر قرمزی در رنگسازی مورد استفاده قرار می گیرد و یا سنگ آهن مگنتیت به دلیل خاصت الکترو مغناطیسی که دارد در تولید آهن ربا می توان از آن استفاده کرد. در نهایت چون استفاده از سنگ آهن بسیار گسترده است به خاطر همین کانی موجود در آن جزء پر کاربردترین موارد می باشد.

  • زغال سنگ

اما در مورد زغال سنگ این کانی سیاه رنگی پر کاربرد در بیشتر صنایع باید گفت که تولید آن برمیگرد به زمان های بسیار دور که از پسماند مواد گیاهی به وجود آمده است و تفاوت اصلی آن با سایر مواد در میزان کربن وجود در آن است و باید گفت که این کانی در انواع مختلف وجود دارد.دو نوع زغال سنگ وجود دارند که بیشترین کاربرد را در همه زمینه ها دارند زغال سنگ حرارتی و کک شو و باید گفت که حرارتی از قیمت پایین تری برخوردار است و کک شو هم کمیاب است هم قیمت بالاتری دارد.

  • مس

در مورد فلز مس و تاریخچه آن قبلا صحبت کرده ایم که از گذشته دور تاکنون این فلز سرخ رنگ و مقاوم کاربرد و وفاداری خود را نشان داده است مس دارای آلیاژهای فوق العاده کارآمد است از جمله می توان به برنز و برنج نیز اشاره کرده برنج ترکیبی از آلیاز مس و روی بوده و برنز نیز ترکیبی از مس و قلع که هر کدام در یک زمینه کاربرد دارند.

  • روی

روی جز آن دسته از فلزاتی است که تاریخچه استفاده از آن به 1000 تا 1400 سال قبل بر میگردد این فلز نقره ای رنگ یا خاکستری کمک زیادی به جامعه بشری نموده است. شروع کننده استخراج و تصفیه این فلز  از  کشورهای هند و چین  بوده و یکی از پر کاربرد ترین فلزاتی است که نقش موثری بر روی سلامت انسان داشته و همیشه مور توجه و در راس قرار می گیرد.

  • سرب

فلز سرب در طبیعت متفاوت است و به  شکل سنگ بوده و از جمله مواد سمی نیز می باشد و به همین دلیل زمان استفاده با سرب موارد بهداشتی حتما باید رعایت شود این فلز دارای ویژگی های خاص خود می باشد  و دارای آلیاژ خوبی است و به همین دلیل در موارد زیادی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.

  • کائولن

یکی دیگر از کانی های پرکاربرد که به رنگ سفید است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد کائولن می باشد این کانی نه تنها در صنعت های مختلف کارآمد است بلکه دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه نیز می باشدو به دلیل قیمت مناسب خیلی از صنعتگران از آن استفاده می کنند.

  • فلدسپات

از دیگر فلزات موجود در طبیعت فلدسپات  است که  در رنگ های سفید، شیری، خاکستری، قرمز جگری و سبز موجود است. در کل فلدسپات جزء یکی از شش سنگ اصلی که در طبیعت وجود دارند و تحت عنوان مهم ترین منابع تامین کننده می باشند که نام بردن و آشنایی با هرکدام خالی از لطف نیست و عبارتند از : گرانیت، آلاسکیت، پگماتیت های همراه با گرانیت گرافیکی، ماسه های فلدسپاتی سواحل و بستر رودخانه‌ها و کوارتزیت فلدسپاتی می باشند.

  • سیلیس

دومین عنصر فراوان در پوسته زمین سیلیس می باشد که در رنگ های  بیرنگ، سفید و خاکستری در طبیعت یافت می شود. یکی از مواد معدنی پرکاربرد که همه افراد که از آن استفاده میکنند و روزانه با آن سر وکار دارند این ماده از تصفیه شن و ماسه حاصل شده و به همین دلیل قیمت مناسبی دارد.