توليد كائولن در ايران و جهان

توليد كائولن در ايران و جهان

همانطور که در مقاله قبل نیز اشاره شد کائولن یک کانی سفید رنگ در طبیعت است که در موارد صنعتی بسیار زیاد و متعدد کارای داشته و از ویژگی های خیلی خوب نیز برخوردار است. این کانی با روند صعودی بالا در جهان در حال تولید بود اما در سالهای اخیر کاهش داشته و دلیلی این کاهش این است که در کشورهایی همانند آمریکا و انگلیس برای این کانی جایگزینی به نام کربنات کلسیم قرار داده اند .همچنین چون در برزیل قیمت کائولین تولید شده پایین تر است  نسبت به آمریکا است باعث شده تولیدات برزیل در این زمینه به میزان چشمگیری کاهش یابد یکی دیگر از عوامل کاهش تولید این ماده این است که در کشورهای خاور میانه امکان تولید این محصول وجود داشته وهمچنین دسترسی به آن راحت تر و به همین جهت تقاضایی برای خرید از آن کشور نیست.

دیگر دلایل کاهش کائولن

مواردی که در بالا ذکر شد از جمله علت های کاهش کائولن بود که در کنار آن مسائل اقتصادی و سیاسی کشورهای قدرتمند جهان نیز در عرضه و تقاضای این ماده معدنی بی تاثیر نیست اما در میان کشورهایی که کائولین توید می کنند آمریکا با 8998 هرزار تن نفر اول و انگلیس با 2327/2 هزار تن در مقام دوم و برزیل با تولید سالانه ای که دارد با حدود 1665/8 رتبه سوم را به خود جای داده اند. کشورهای دیگری نیز وجود دارند که در این زمینه فعالیت داشته و تولیداتی را انجام می دهند مانند چین،کره جنوبی،آلمان، چک و اسلواکی می باشند. استفاده ای که این کشورها از کائولن  میکنند اولا صادر به سایر کشورها و یا در بخش های مثل کاغذ سازی ، رنگ سازی، تولید پلاستیک و سرامیک سازی می باشد.

توليد كائولن در ايران و جهان

تولید کائولن ایران

کشور عزیز ایران چون از معادن معدنی زیادی برخوردار است در زمینه تولید کائولن نیز فعالیت دارد. میانگین سالانه تولید ایران در این زمینه 500 هزار تن می باشدو در حال حاضر تعداد 65 معدن کائولن و خاک نسوز موجود است ک همه فعال و در حال بهره برداری می باشند اگر به طور متوسط محاسبه کنیم حدودا 1/2 تن از این مواد معدنی در ایران تولید می شود از این رقم به دست آمده حدود ا میلیون تن فروخته می شود و خوشبختانه با رشد بالایی مراه است که البته در چند سال اخیر به دلیل نوسانات کاهش داشته است.

در ادامه لازم است توضیحی کوتاه در مورد این ماده معدنی پرکاربرد که مورد استفاده خیلی از صنایع و جز مواد اولیه آنها است اشاره کنیم از مهم ترین مصارف کائولن استفاده در کار سرامیک سازی کاغذ سازی و همچنین در بخش کشاورزی است و چون از قیمت مناسبی برخوردار است و مقرون به صرفه می باشد مورد توجه بسیاری از صنعت گران نیز می باشد.