نکات قابل توجه در طراحی لابی ساختمان

نکات قابل توجه در طراحی لابی ساختمان

لابی قسمتی از فضای ساختمان است که در آن ساکنین و مهمانان مدتی را به انتظار مینشیند. پس زیبایی و راحتی در  طراحی لابی ساختمان بسیار حائز اهمیت است. لابی قسمتی از فضای مشترک بین برج ها و تجاری و مسکونی می باشد. همچنین در حال حاضر برای مکان هایی که آپارتمان زیاد دارند لابی ساخته شده است.  جایی که لابی اصولا قرار دارد در قسمت همکف ساختمان و در سمت وروردی می باشد جایی که افراد در بدو ورود به ساختمان وارد آن می شوند. در ادامه با شرکت معدنی درکاو همراه باشید تا به نکات مهم و جزئیات بیشتر بپردازیم.

لابی ساختمان از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

گفتیم هر ساختمانی ممکن است لابی داشته باشد اما خود لابی به دو قسمت مختلف تقسیم می شود که در زیر به آن اشاره شده است:

امنیت ساختمان در بخش نگهبانی

  • چون در مجتمع هایی که دارای واحدهای زیاد هستند تردد و رفت و آمد زیاد است به همین دلیل در بخش نگهبانی قسمتی را برای نشستن و استراحت انتخاب میکنند که به آن نگهبانی لابی گفته می شود. این بخش می تواند امنیت ساکنین را در طول شبانه روز و 24 ساعته تامین کند. در بخش نگهبانی میز و صندلی و امکاناتی که بتوان با سایر و همسایه ها ارتباط برقرار کرد وجود دارد.

نشیمن مهم ترین قسمت لابی

  • بخش دیگر لابی به قسمتی تعلق دارد که افراد تازه وارد که آشنایی با ساختمان ندارد در آنجا نشسته و انتظار می کشند. بنابراین این بخش از ساختمان باید دارای دکوراسیون زیبا و جذاب باشد تا فرد را دچار کسل کنندگی نکند. ورودی ساختمان به نوعی میزبان مهمانان ساختمان است. فضای لابی نه تنها نشان دهنده مهمان نوازی بلکه طراحی و نوع سلیقه و نقش ونگار و معماری ساختمان نیز محسوب می شود. قسمت نشیمن فضایی در لابی است که با قرار دادن مبلمان, چند وسیله تزیینی و نورپردازی مکانی آرام برای مهمانان فراهم می کند.

نکات مهم در طراحی لابی ساختمان

یکی از مسائلی که در طراحی لابی حائز اهمیت است توجه به جزئیات است. در زیر برخی از مواردی که باید به آن ها توجه شود ذکر شده است:

انتخاب کفپوش مناسب

  • چون لابی از مکان های پر رفت و آمد در هر ساختمان محسوب می شود از این رو برای انتخاب کفپوش مناسب باید از نوعی باشد که استحکام بالا و قدرت کافی برای تردد را داشته باشد. مناسب ترین کفپوش برای لابی ساختمان کفپوش سنگی است. باید گفت این کفپوش ها دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند و در اثر رفت و آمد و اسباب کشی دچار آسیب نمی شوند.اگر زمانی که از کفپوش سنگی استفاده می کنید از رنگ روشن باشد زیبایی و جلوه خاصی برای ساختمان به ارمغان می آورد پیشنهاد ما به شما این است که از کفپوش تیره برای لابی استفاده نکنید چون گرد و غبار و آلودگی هوا بر روی آن می ماند و مکان را نازیبا جلوه میدهد.

نکات قابل توجه در طراحی لابی ساختمان

انتخاب دیوارپوش مناسب:

  • اولین چیزی که باید در انتخاب دیوار پوش مناسب در نظر گرفت مقیاس فضا می باشد. مثلا چنانچه فضای لابی شما کوچک بوده و در اثر حمل و نقل و برخورد وسایل به دیوار منزل ممکن است آسیب ببیند از مصالح مقاوم استفاده شوده که سنگ گزینه مناسبی است اما چوب قدرت چندانی ندارد و نمی تواند برای اینگونه مکانها مناسب باشد. اما در صورتی که لابی دارای فضای بزرگی باشد کاغذ دیواری و یا رنگ می توانند گزینه مناسبی برای دیوار پوش باشند. ضمنا باید در انتخاب رنگ و همچنین همخوانی آن با نور ساختمان و مصالح و کفپوشها دقت شود.

نورپردازی در فضای لابی ساختمان:

  • زمانی که لابی شما دارای یک نورپردازی عالی باشد باعث خواهد شد فضای زیباتر و روشنایی بی نظیر  خود نمایی کند. برای نورپردازی می توان از لوسترهای بلند و کوتاه, آباژورهای بلند, لامپ های هالوژن و… استفاده نمود. اگر در فضای لابی وسایل دکوراتیو تعبیه شود انعکاس نور در این فضا بیشتر خواهد شد و لابی به محیطی شیک با نورپردازی ایده آل تبدیل می شود.

پوشش سقف لابی ساختمان:

  • برای پوشش سقف میتوان از دکوراتیوهای همچون کناف که ساختمان را زیباتر می کند استفاده کرد. هم از سبک مدرن و هم کلاسیک در انواع مختلف می توان برای سقف استفاده کرد.اما نکته اساسی در طراحی سقف لابی ساختمان نورپردازی آن می باشد. نورپردازی نمای سقف را زیباتر و جذاب تر نشان می دهد.

برای لابی برج ها چه دیوارپوشی مناسب است؟

همانطور که قبلا هم گفته شد برای پوشش دیوارها و انتخاب گزینه مناسب باید به فضای لابی توجه داشت. زمانی که فضای لابی باز و بزرگ باشد و در هنگام حمل و نقل آسیب نبیند میتوان دیوارها را با رنگ روغنی و یا کاغذ دیواری که در حال حاضر بسیار متنوع و در رنگهای زیاد است استفاده کرد که قطعا زیبایی فضا را دو چندان می کند. با این تنوع علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و نور محیط را نیز می‌توان افزایش داد. ولی اگر لابی کوچک باشد، بهتر است دیوارهای محیط را نیز با مصالح مقاوم تر مانند سنگ و یا پوشش های چوبی بپوشانید و حتی وسایل دکوری را نیز محدود کنید. انتخاب رنگ برای دیوار پوش ها بهتر است با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دکوراسیونی که به کار رفته، انجام بگیرد.

آیا باید در لابی ساختمان از گیاهان آپارتمانی استفاده کرد؟

استفاده از گلدان ها و گیاهان طبیعی در ایجاد حس آرامش در لابی ساختمان بسیار موثر است. اگر فضای شما و لابی دارای نور کمی است یا نور طبیعی ندارد بهتر است از گیاهان و گل های آپارتمانی در شرایطی که با نور کم هم رشد میکنند استفاده کنید ضمنا به این نکته در انتخاب این گیاهان نیز باید توجه کرد به خاطر اینکه با فضا مقیاس داشته باشند اغلب قامت و ابعاد بلند و بزرگ داشته و تناسب خود را با محیط حفظ کنند.

سقف لابی های وسیع را چطور طراحی کنیم؟

اگر لابی بزرگ باشد پس باید در طراحی آن و مخصوصا سقف، بسیار دقت کرد به گونه ای که با فضا و سبک دکوراسیون کلی ساختمان  همخوانی داشته باشد. حتما به نوع تزئینات فضا توجه و اهمیت لازم را بدهید و در انتخاب آنها هوشیار باشید. به عنوان مثال فضاهای مدرن پذیرای تزئینات زیاد نیستند. یکی دیگر از وسایلی که می توند به طراحی سقف لابی ساختمانهای بزرگ به شما کمک کند، انتخاب لوستر برای این فضا می باشد .

چرا استفاده از وسایل دکوری در فضای لابی ساختمان مهم است؟

آباژورها، تابلوهای هنری و مجسمه ها می توانند به عنوان وسایل دکوری به زیباتر شدن فضای لابی ساختمان ها کمک کند. وسایل دکواسیون باید آن قدر با سلیقه انتخاب شده باشد که ساکنان فضای داخلی را بپسندند و ضمنا مزاحمتی برای عبور و مرور افراد نداشته باشد چون همین مسئله ممکن است باعث ناراحتی شده و خلل در رفت و آمد ایجاد کند.