نگاه معماران به سنگ ساختمانی

نگاه معماران به سنگ ساختمانی

نگاه معماران به سنگ ساختمانی

نگاه معماران به سنگ ساختمانی

تحقیقاتی در زمینه نگاه معماران به سنگ ساختمانی انجام شده که شرح کوتاهی از آن در این مطلب آمده است. مطلب جالب در این قسمت این است که آنچه محیط را می سازد و زیبا جلوه میدهد معماری است و معماری زمانی بهتر و عالی تر پاسخگو است که مصالح ساخمانی با کیفیت در اختیار داشته باشد. كاربرد و انتخاب مصالح ساختمانى مناسب در طول اعصار دل مشغولى معماران بوده است.فرانک ‌لويدرايت و آلوار آلتو نمونه هاى خوبى از معماران هستند كه كيفيت كاربرد مصالح در پروژه ها را تقريبا به حد كمال خود رساندند. كاربرد مصالح در مقياس خرد، مشكلات متعددى را در مورد انتخاب به وجود مي آورند چون اگر مصالح به کار رفته کیفیت لازم را نداشته باشند  بر بافت عمومى ساختمان و لطايف بصرى آن چه در  فضای خارج و چه در محیط  داخل بنا تاثير سوء می گذارند.

تاریخچه سنگ های ساختمانی در ایران

ایران، کشوری بسیار ثروتمند و غنی از نظر سنگ طبیعی و معادن است و از قدیم تا کنون در این مورد حرف برای گفتن دارد و در خاورمیانه جز بهترینها در این زمینه می باشد. بدیهی است که در گذشته به دلیل سختی های استخراج، حمل و تراش سن، به جز در روستاهای کوهستانی که از لاشه های سنگ در ساخت و ساز استفاده می شده است و در بناهای مجلل ساخت و ساز با سنگ، کاری سخت، گران و زمان بر بوده است. این را بدانید که سنگ در گذشته نه تنها کاربرد و تزئینی بوده بلکه به دلیل استحکام بالا در امر سازه ای نیز شرکت داشته است.هنر معماری در دوره های مختلف بوده و در هر دوره به گونه ای ظاهر شده است  اما معماری کلاسیک را گونه ‌ای از معماری تعریف می‌کنند عناصر تشکیل دهنده آن بر می گردد به زمان یونان  ورم نسبت داده شده است که برای اجرای هر کدام از ان ها از سنگ های ساختمانی که در معادن کشور موجود  مورد استفاده قرار می‌گیرد . ولی سنگ تراورتن رایج‌ترین سنگ برای اجرای نمای کلاسیک یا نمای رومی به شمار می‌رود.نگاهی که معماران به یک ساختمان و سنگ اسفاده شده ساختمانی دارند باتوجه به عمر طولانی سنگ طبيعی، و برنامه ریزی در ساخت درست و اصولی آن  می توان تصور کرد بناهای ساخته شده از سنگ طبيعی تا هزاران سال باقی بمانند. امروزه با پیشرفت علم هر سنگ دلخواهی را می توان به شکل سه بعدی توليد کرد که به وسیله دستگاه فرز در سطح سنگ میتوانند طرح های سایه روشن با شيارهایی زیبا ایجاد کنند.برخی ازاسلب هایی به همین صورتی که ذکر شد تولی و استفاده می شوند اسلب هایی که به این صورت فرآوری شده اند وقتی که بر نمای ساختمانها نصب می شوند، تبلور قدرت و استواری است و ترکيبات مستحکم در قالب، چارچوب و ستونها، ساختار زیبایی را به وجود می آورند.اگر عمر هر کدام از مصالح ساختمانی را سی سال تخمین زده باشند باید گفت سنگ طبیعی ساختمان نیز در همین رده قرار می گیرد و هزینه آن نیز با بقیه برابری دارد و گران تر نیست.

مزایای استفاده از سنگ در نمای ساختمان

اولین و ابتدای ترین قدمت نمایی که هر سنگ بر عهده دارد، حفاظت بود. بشر برای ایمن لودن از شرایط اقلیمی و آب وهوا و خطراتی که در پیش رو داشت اقدام به ساخت خانه نمود. عدم وجود منفذ در ساختمان گرچه جلوی باد، باران، گرما و سرما را می‌گرفت، ولی ساختمان را از نور و تهویه لازم محروم می‌کرد. هرچه نیاز به این مواهب زیادتر شد، نیاز به ایجاد روزنه در دیواره ساختمان افزایش یافت و در نتیجه نیاز به پوسته دیگری به نام نما جهت حفاظت بیشتر، به وجود آمد.

هر نمای ساختمانی با کیفیت مناسب باید از نظر فنی شرایط زیر را داشته باشد:

  • مقاوم در برابر ریزش
  • عایق نسبت به صوت
  • مقاوم در برابر ضربه
  • مقاوم در برابر یخ ‌زدگی
  • عایق نسبت به سرما، گرما
  • مقاوم در برابر آتش ‌سوزی
  • مقاوم در برابر زلزله