سنگ کوپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ کوپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ کوپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ کوپ و کاربردهای آن

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ درست و مناسبی بدهیم باید گفت که سنگ کوپ جنس خاصی از یک سنگ نیست بلکه جز آن دسته از سنگ ها است که  مستقیم از معدن، از دل کوه، استخراج میشود.در سنگبری تراشیده می شود و به شکلهای دلخواه، مثل سنگ اسلب در می آید. در این مطلب سعی میکنیم به این سوالات پاسخ دهیم انواع سنگ کوپ چیست، ابعاد سنگ کوپ چیست، کاربرد سنگ کوپ چیست و ابزار برش سنگ کوپ چیست.

سنگ های کوپ چه نوع سنگهایی هستند؟

جالب است این را بدانید که ینگ کوب به سنگ بلوک نیز معروف است. سنگ کوپ از لحاظ جنس، نوع خاصی ندارد و تمام انواع سنگ هایی که از معدن استخراج میشوند در ابتدا به شکل کوپ هستند.بنابراین سنگ های کوپ می توانند از جنس گرانیت، مرمریت و تراورتن باشند. اما دسته بندی انواع سنگ های کوپ بر اساس اندازه و کیفیت آن انجام می شود. در این دسته بندی در مجموع سه نوع سنگ کوپ می توان بر شمرد:

تک کوپ

تک کوپ کیفیت خیلی زیادی دارد  چون ترک زدگی ندارد و هارمونی رنگ آن بالاست. ابعاد سنگ تک کوپ بزرگ و به شکل شش ضلعی می باشد . وزن سنگ تک کوپ به 25 تا 27 تن در می آید. به دلیل ابعاد و وزن بالا، هر یک قطعه سنگ تک کوپ روی یک تریلی حمل میشود.

دو کوپ

اسنگ دو کوپ از تک کوپ کوچکتر است. هر دو کوپ در واقع برابر یک تک کوپ محاسبه میشود. سنگ های دو کوپ معمولاً به شکل مکعب مستطیل است اما ممکن است شکل خاصی هم نداشته باشند. دو عدد سنگ کوپ روی یک تریلی قابل بارگیری است.

سه کوپ

مسئله جالب در مورد این سنگها این است که هرکدام از دیگری کوچکتر است سنگه سه کوپ از دو کوپ کوچکتر  است. در واقع هر سه سنگ سه کوپ برابر با یک سنگ تک کوپ می شود. از اینرو در حمل و نقل نیز سه قطعه سنگ سه کوپ روی یک تریلی حمل می شوند.

ابعاد سنگ های کوپ

محلی که اندازه گیری سنگ کوپ برای برش، در معدن انجام میشود.به این صورت که سنگ خام را در معدن می توان  به میزان دلخواه برید و ضمنا ابعاد آن ثابت نیست. مسئله حائز اهمیت ین است که ارزش هر سنگ به به بزرگی آن است هر چقدر یک سنگ از نظر ابعاد بزرگتر باشد قیمت آ نیز بیشتر است. اگر ابعاد سنگ بزرگ باشد، کارخانه ی سنگ بری میتواند به راحتی آن را به قطعاتی با ابعاد مورد نیاز برش دهد.سنگ های کوپ معمولاً به شکل 4 ضلعی یا 6 ضلعی بریده می شوند و بر اساس شکل خود در کارخانه ی سنگ بری به قطعات کوچکتر بریده میشوند. به این صورت که سنگ های کوپی که شکل منظم دارند و به شکل مکعب مربع یا مکعب مستطیل هستند، با اره به شکل اسلب بریده میشوند.اما برای برش سنگ هایی با شکل هندسی نامنظم و به طور کلی سنگ هایی که امکان برش آنها با اره وجود ندارد، از قله بر استفاده میشود. برش این سنگها به شکل کاشی و مربعی که از 30 ممکن است شروع شود به 80 برسد.

کاربرد سنگهای کوپ

چیزی که مورد نیاز سنگ کوپ یا همان سنگ بلوکی است فراوری سنگ می باشد. سنگ اسلب از برش های سنگهای مکعبی شکل سنگ کوپ به دست می آید و آن دسته از سنگ کوپ های نامنظم در اشکال کوچکتر، تایل را تولید میکنند.از نتیجه این فرآوری که اسلب یا تایل باشد در زمینه های مختلف از جمله ساختمان سازی، دکوراسیون داخلی و ساخت وسایل تزئینی، استفاده به عمل خواهد آمد.چرا سنگ ها به صورت کوپ برش زده میشوند؟برای استفاده از سنگ های معدنی راهی به جز بریدن و استخراج سنگ به شکل کوپ از معدن وجود ندارد.پیشنهاد بهترین برش سنگ بهترین فراوری که روی سنگ ها انجام میشود و قطعات مورد نیاز را به صورت دلخواه از آنها تهیه کرد.به همین دلیل سنگ های موجود در معادن و دل کوه ها به صورت سنگ کوپ برش زده میشوند تا بعد برای عملیات بعدی و آماده شدن برای مصرف، به کارخانه های سنگبری منتقل شوند.

ابزار برش سنگ کوپ

در خصوص ابزار برش سنگ کوپ باید گفت که بستگی به جنس سنگ دارد. که بهترین وسیله را اره یا تیغه الماس میدانند اما در صورتی که سنگ مورد نظر یک مورد سختی مانند گرانیت باشد، نیاز به ابزارهای قویتری برای برش داریم که جالب است بدانیم در این موارد براده های فولاد و چدن برای بریدن سنگ کوپ انتخاب می شوند.زمانی که سنگ.برای برش زدن به کارخانه برده می شود براساس منظم و یا نامنظم بودن سنگ اندازه و ابعاد آن برش می خورد.سنگ کوپ منظم از اره استفاده میشود و در صورتی که سنگ کوپ شکل هندسی منظمی نداشته باشد، با قله بر آن را برش می زنند و به شکل تایل در می آورند.