انواع سنگ مرمریت

انواع سنگ مرمریت و کاربردها

سنگ مرمریت از جمله سنگ های زیبای طبیعی است. این سنگ در فضای داخلی و خارجی ساختمان بسیار کاربرد دارد. به طور کلی یک سنگ ساختمانی باید علاوه بر زیبایی دارای دوام و استحکام کافی در برابر شرایط جوی باشد. سنگ مرمریت یکی از پرطرفدارتین سنگ های ساختمانی است. این سنگ دارای طرح ها و رنگ های متنوعی است؛ ضمن اینکه از استحکام و دوام قابل قبولی نیز برخوردار می باشد. به جز زیبایی ظاهری و استحکام و دوام، این سنگ قابلیت برش کاری فوق العاده ای دارد. همه این موارد باعث می شود که طراحان ،پیمانکاران و البته کارفرمایان به استفاده از سنگ مرمریت ترغیب شوند. ضمن اینکه از قیمت مناسب مرمریت نمی توان چشم پوشی کرد. در ادامه به بررسی معروف ترین انواع این سنگ خواهیم پرداخت. پس اگر علاقه دارید که با رایج ترین سنگ های مرمریت موجود در بازار سنگ، آشنا شوید؛ با درکاو همراه باشید.

چرا از سنگ مرمریت در ساختمان استفاده می‌شود؟

یکی از محبوب ترین سنگ های ساختمانی سنگ مرمریت می باشد. جالب است بدانید که  در صنعت ساخت و ساز این سنگ بیشترین استفاده را دارد. مهم ترین دلایل کاربرد بسیار این سنگ در ساختمان، قیمت ارزان مرمریت، فراوانی و تنوع بالای طرح و رنگ آن است.  مرمریت‌ها به طور ذاتی از الگوها و طرح‌های جذابی برخوردارند. پس از انجام فرآیندهای پولیش و پرداخت، جلای نسبی مرمریت بسیار چشم نواز خواهد بود. این زیبایی و جذابیت، قطعا فضایی متفاوت و آرامش بخش را برای منازل و محل کار شما خلق خواهد کرد. طراحان داخلی از ترکیب انواع طرح و رنگ مرمریت و یا در کنار سایر انواع سنگ مانند تراورتن، بسیار بهره می برند. نتایج این ترکیب ها در طراحی فوق العاده و بی نظیر است؛ به طوری که قطعا بیننده شگفت زده خواهد شد.

سنگ مرمریت در سالن پذیرایی

مرمریت در برابر رطوبت و عوامل خورنده، مقاومت بالایی دارد. قیمت سنگ مرمریت بسیار مناسب است. بنابراین می توان چنین برداشت که مقاومت در برابر رطوبت، زیبایی  و قیمت ارزان مرمریت، باعث شده که از این سنگ به وفور در ساختمان سازی استفاده شود.

دلیل تنوع رنگ زیاد مرمریت

به نظر شما چه دلیلی وجود دارد که در یک معدن مرمریت قرمز و در معدن دیگر مرمریت سیاه تشکیل شود؟ پاسخ این سوال ساده است. ناخالصی‌ها مهم‌ترین عامل ایجاد این تفاوت‌ها هستند. خالص‌ترین مرمریت‌ها از تبلور مجدد آهک یا دولومیت و به رنگ سفید تشکیل می‌شوند. به عبارت دیگر وجود ناخالصی های مختلف در آهک و دومولیت، باعث ایجاد طرح و رنگ های بسیار زیاد در سنگ مرمریت شده است. این ناخالصی ها رنگ ها و الگوهای شگفت انگیزی را در مرمریت ایجاد می کنند.لازم به ذکر است که هرچه میزان این مواد اضافی بیشتر باشد، رنگ‌ها شدید‌تر و متفاوت‌تر خواهند شد. در ادامه به رایج ترین رنگ های سنگ مرمریت اشاره خواهیم کرد.

1. سنگ مرمریت سفید

رنگ سفید الهام بخش بوده و نماد پاکی و خلوص است. رنگ روشن مرمریت سفید به فضا نور می بخشد. این سنگ برای فضاهایی مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی گزینه مناسبی است. یکی از مهم ترین ویژگی های مرمریت سفید این است که فضا را روشن تر و بزرگ تر نشان می دهد. این رنگ مرمریت به راحتی با سایر رنگ ها هماهنگ و ست می شود. این سنگ در بازار انواع مختلفی دارد که عبارت اند از؛

Blanco Macael

این نوع مرمریت کاملا سفید می باشد. در سطح صاف این نوع مرمریت سفید رگه های ریز و باریک سفید و خاکستری قابل مشاهده است. از Blanco Macael برای نصب در فضای حمام، آشپزخانه، نمای ساختمان، کفپوش و پله استفاده می‌شود.

مرمریت سفید blanco macael

Blanco Ibiza

الگوی ساده خاکستری، مهم ترین خصوصیت Blanco Ibiza است. همچنین این نوع مرمریت سفید بسیار مقاوم می باشد؛ بنابراین بیشترین کاربرد آن به عنوان کفپوش در بناها، آشپزخانه، حمام و پله‌ها است.

Blanco Tranco

مرمریت سفید Blanco Tranco دارای رگه های خاکستری تیره دارد. از این سنگ معمولا به عنوان سطوح آشپزخانه مثل کانتر(اپن) و رو کابینتی استفاده می شود.

Blanco Carrara

این نوع مرمریت سفید از دل کوه های آلپ استخراج شده و فقط مختص ایتالیا می باشد. Blanco Carrara یکی از ارزشمندترین مرمریت‌های موجود در جهان است. این سنگ به عنوان سمبل کیفیت، درخشندگی و زیبایی شناخته می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع مرمریت اجرای فضاهای داخلی منزل همانند آشپزخانه، حمام و اتاق نشیمن می باشد.

Volakas marble

زمینه سفید والاکاس رگه های ملایم خاکستری را در خود جای داده است. منشا اصلی این سنگ معادن کشور یونان می باشد. در قسمت های مختلف فضای داخلی ساختمان می توان از Volakas marble بهره برد.

Lilac marble

این نوع مرمریت در معادن سنگ ترکیه یافت می شود. Lilac marble به رنگ سفید و دارای رگه های ضخیم بنفش رنگ است. این رگه ها در تمام زمینه مرمریت سفید پراکنده شده اند.

2. سنگ مرمریت کرم

محققان سنگ شناسی بر این باورند که سنگ مرمریت کرم، بیشترین تنوع را در بین سایر سنگ های طبیعی دارد. این سنگ در سایه کرم رنگ خود، طیف گسترده ای از طلایی و عاجی را جای داده است. به همین دلیل می تواند محیطی آرامش بخش برای فضای داخلی منازل فراهم کند. چند نمونه از مهم ترین انواع مرمریت کرم را در ادامه ذکر کرده ایم.

سنگ مرمریت کرم و قهوه ای

Crema Marfil

استحکام بالا و جذابیت ظاهری این سنگ مرمر کرم باعث شده که در تمامی بخش‌های داخلی و خارجی بنا قابل استفاده باشد. Crema Marfil در حال حاضر جزو خاص ترین و معروفترین سنگ ها در جهان است.

Crema Cenia

شکل و طرح Crema Cenia یکنواخت می باشد. این نوع مرمریت کرم در گروه سنگ های طبیعی ریز دانه است.

Crema Valencia

زمینه کرم با لکه های قرمز و سفید از مشخصات بارز این سنگ می باشد. Crema Valencia به لطف ویژگی‌های ظاهری خود، مورد توجه بسیاری از طراحان دکوراسیون قرار گرفته است.

3. مرمریت سیاه

در گروه بندی انواع سنگ، مرمریت سیاه از جمله لوکس ترین ها است. زیبایی خیره کننده این سنگ، در فضاهای بزرگ بیشتر جلوه دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد که در فضاهای پر نور و بزرگ، از مرمریت سیاه استفاده کنید. این نوع مرمریت نیز از تنوع گسترده‌ای برخوردار می باشد. از این نوع سنگ برای نمای داخلی و بیرونی بسیاری از بناهای معروف استفاده شده است.

مرمریت سیاه

4. مرمریت قرمز

این رنگ مرمریت بیشترین کاربرد را در اجرای دکوراسیون دارد. مرمریت قرمز در برابر عوامل محیطی از مقاومت زیادی برخوردار است. از این رو، متداول‌ترین کاربرد آن‌ها در فضاهای بیرونی ساختمان می باشد. البته نصب آن‌ها در آشپزخانه و سرویس بهداشتی به عنوان کفپوش و دیواره، فضایی جذاب و متفاوت برای محیط منزل فراهم خواهد کرد.

5. مرمریت قهوه‌ای

رنگ قهوه ای مرمریت، آرامش و امنیت خاصی را به همراه دارد. از این رو استفاده از مرمریت قهوه‌ای برای اماکن پر تردد مثل اتاق نشیمن و آشپزخانه توصیه می‌شود.

6. مرمریت صورتی

رنگ صورتی سرشار از لطافت و آرامش است. استفاده از سنگ مرمریت صورتی در برخی از فضاها می تواند احساس آرامش خاص همراه با لطافت بهار را به شما هدیه دهد. بیشترین کاربرد این سنگ در فضاهای کم نور می باشد. ترکیب مرمریت‌های سفید و خاکستری با مرمریت صورت بسیار زیبا و چشم نواز خواهد شد. این رنگ از مرمریت ها مکمل های خوبی برای صورتی هستند. اما اگر به دنبال تضاد رنگ در دکوراسیون خود هستید؛ مرمریت‌های سبز و قهوه‌ای در کنار سنگ صورتی این تضاد را فراهم خواهند کرد.

7. مرمریت زرد

اگر می خواهید فضای شادی بخشی را بوجود آورید؛ مرمریت زرد بهترین انتخاب است. متاسفانه امروزه این نوع مرمریت کمترین استفاده را نسبت به سایر انواع مرمریت‌ دارد. در واقع طراحان و کارفرمایان از زیبایی و اعجاز سنگ مرمریت زرد در دکوراسیون داخلی غافل هستند.

8. مرمریت سبز

مرمریت سبز با خود دنیایی از احساسات و امواج مثبت به ارمغان خواهد آورد. رنگ سبز از دل طبیعت برخاسته و با آن پیوند عمیقی دارد. این سنگ علاوه بر احساس شادی می تواند به محیط توازن، آرامش، لطافت و زیبایی ببخشد. اغلب معادن سنگ مرمریت سبز در معادن هند وجود دارد. این سنگ زیبا برای بناهای ویژه و قسمت‌های مختلف از فضای داخلی ساختمان مورد استفاده است.

9. مرمریت خاکستری

یکی از سنگ های خنثی مرمریت خاکستری است. رنگ خاکستری در ترکیب با بسیاری از رنگ‌های دیگر فضایی متفاوت، جذاب و آرامش بخش ایجاد می کند. استفاده از ترکیب مرمریت صورتی و خاکستری جذابیت و لطافت فضای شما را تکمیل خواهد کرد.

سنگ مرمریت سفید خاکستری

مرمریت صادراتی در معدن هرسین سردار

یکی از مهم ترین معادن مرمریت، معدن هرسین سردار است. این معدن به عنوان یکی از مهم ترین معادن جهت صادرات سنگ مرمریت ایرانی شناخته می شود. مرمریت‌های استخراج شده از معدن هرسین سردار تماما از نوع مرمریت سفید و کرم هستند. سنگ‌های معدن هرسین سردار در سه کیفیت درجه‌ یک تا درجه‌ سه وارد بازار مصرف می‌شوند. لازم به ذکر است که بهترین کیفیت استخراج شده از این معدن دارای استانداردها و تاییدیه‌های لازم جهت صادرات سنگ می باشد.

کاربرد سنگ های مرمریت هرسین سردار در ساختمان

آزمایشات و آنالیزهای متعددی بر روی سنگ مرمریت هرسین دار انجام شده است. بر اساس این آزمایش ها مرمریت هرسین استحکام و مقاومت بالایی دارد. از این رو غالبا از این سنگ‌، برای صراحی سنگی(نرده سنگی)، کفپوش، پله و کلیه‌ بخش‌های دکوراسیون داخلی استفاده می شود. همچنین ترکیبی از سنگ‌های سفید مرمریت هرسین سردار در کنار سایر انواع مرمریت، فضای جذاب و بی نظیری را برای شما بوجود خواهد آورد.

مرمریت مورد استفاده در مجسمه سازی

پایه و اساس سنگ های مرمریت، آهک است. در واقع مرمریت پایه آهکی دارد. به همین دلیل این سنگ بدون ایجاد ترک و شکستگی، به راحتی برش می خورد. همچنین درجه سختی مرمریت جهت مجسمه سازی و تراشیدن های این چنینی بسیار مطلوب است. بنابراین سنگ مرمریت علاوه بر کاربردهای معماری، تا حد زیادی مورد توجه هنرمندان و مجسمه سازان نیز می باشد. جالب است بدانید که بسیاری از مجسمه‌های خلق شده توسط مجسمه سازان معروف‌ جهان از مرمریت ساخته شده‌اند. پرطرفدارترین رنگ مرمریت برای مجسمه سازی رنگ های سفید و خالص هستند. به همین علت اکثر مجسمه های مرمریتی به این رنگ دیده می شوند.

یکی دیگر از دلایلی که از سنگ مرمریت برای مجسمه سازی استفاده می شود؛ درخشان بودن این سنگ است. مرمریت علاوه بر ماندگاری و استحکام بالا، در برابر عوامل محیطی نیز مقاوم بوده و همچنین درخشندگی خاصی دارد. به بیان دیگر می توان گفت که هنر مجسمه سازان با درخشندگی سنگ مرمریت جلوه بیشتری یافته و خاص تر خواهد شد. حتما دیده اید که بعد از گذشت سال ها و قرن ها باز هم مجسمه های قدیمی از جنس مرمریت، دارای جلال، شکوه و زیبایی خاص خود هستند.