کاربرد سنگ اسلب

کاربرد سنگ اسلب

کاربرد سنگ اسلب

سنگ اسلب چیست ؟

در زبان لاتین به واژه اسلب  ورق یا برگه و یا قطعه می گویند. امروزه فرآوری سنگ به روش اسلب  به وسیله دستگاه های مخصوص انجام می شود.  این کار توسط اره های به صورت نرم و سخت انجام می شود. این اره ها دارای تیغه های موازی هستند که از الماس تشکیل شدند.

در نظر داشته باشید که در اره های سخت  به جای آن که از تیغه های الماس استفاده کند از براده شدن با فولاد استفاده می شود. از اره های سخت برای سنگهای اسلب سخت مثل گرانیت استفاده می شود.

ویژگی های سنگ اسلب چیست ؟

اسلب  دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که علاوه بر زیبایی خیره کننده دارای مقاومت و استحکام و همچنین طول عمر بسیار زیادی نسبت به سنگهای دیگر دارد که شامل ویژگی های زیر می باشد :

1 –  دارای استحکام بسیار بالا

2 –  زیبایی خیره کننده

3 –  این روش باعث کاهش ضایعات در تولید میشود

4 –  کیفیت بسیار عالی و دقت بسیار بالا

5 – دارای تنوع بسیار بالا در طرح ها و رنگ های مختلف

سنگ های اسلب صادراتی  چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

1 – این سنگ ها باید دارای ضخامت دقیق و بالا باشند

2 –  دارای شفافیت بسیار بالا

3 –  هنگام فراوری  کیفیت در نظر گرفته شود

4 –  سنگ تولید شده باید صاف و یکنواخت باشد

5 –  ساب و برش بسیار مناسب و عالی داشته باشند

 

Dorkav slab

 سنگ اسلب

سنگ اسلب جز آن دسته از سنگ هایی است که کاربردهای فراوانی دارد و به غیر از نم و پله در بقیه جاها کاربرد دارد این سنگ چون قابلیت زیبایی جلال و شکوه در هر ساختمانی را دارد باید گفت به طور عمده از ان  در محیط های عمومی نظیر :  لابی هتل ها و بیمارستان ها ،سالن های اجلاس و همایش ها، مراکز تجاری، پیشخوان ها، سرویس های بهداشتی لوکس، دیواره های شومینه، دیواره داخلی ساختمان، دیواره و کف آسانسور ،کانتر آشپزخانه و دیواره استخر می باشد.

کابردهای سنگ اسلب در منزل یا ساختمان

علاوه بر موارد ذکر شده کاربردهای دیگر این سنگ نیز در منزل یا هر ساختمان سکونی به شرح زیر می باشد:

·اسلب کانتر آشپزخانه

یکی از بهترین و مهمترین ابزار و متریال این سنگ برای آشپزخانه می باشد و سنگ اسلب به علت زیبایی و چشم نوازی و وجود طرح های طبیعی اولین انتخاب طراحان داخلی می باشد . سنگ اسلب در قسمت هایی نظیر پشت کابینت و یا قسمت جزیره آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد که در نوع خود زیبایی خاصی دارد . سنگ روشویی و سنگ روی اجاق گاز رومیزی طراحی و اجرا می گردد.

·اسلب دیوار داخلی ساختمان

بعد از ورودی ساختمان دیواره های داخلی جز مهم ترین بخشهای ساختمانی است که علاوه بر دوام باید از زیبایی و چشم نوازی برخوردار باشند و از طرفی الگوهای ثابت و یکنواخت در طرح های تکراری از جلوه و شکوه ساختمان می کاهد.چون در حال حاضر اهمیت این قسمت از ساختمان زیاد شده است بسیاری طراحان داخلی و دیزاینر ها استفاده از سنگ های اسلب را برای افزایش شکوه ساختمان در دیواره ها و ورودی ساختمان توصیه می کنند.

·اسلب دیواره حمام

یکی دیگر از استفاده های این سنگ برای دیواره حمام می باشد و همانطور که قبلا گفته شد مقاومت این سنگ  در برابر رطوبت و گرما و سرمای محیط بسیار بالا بوده و توانسته دوام خود را حفظ  و زیبایی محیط را بالاببرد. سنگ های اسلب با توجه به ابعاد متنوع و رنگ های طبیعی می تواند جزو اولین انتخاب طراحان داخلی باشند .

کاربرد سنگ اسلب

·اسلب شومینه

ایکی از مسائل در ساختمان سازی استفاده از شومینه در منزل است که یک طرحی است که از قدیم وجود داشته و در حال حاضر به چشم کاری نوین ومدرن دیده می شود. شومینه ها معمولا در مرکز اتاق نشیمن و در معرض دید ساکنین قرار می گیرند بنا بر دلیل ذکر شده قبل از طراحی بقیه قسمت های ساختمان باید طرح شومینه و دکوراسیون در اولویت قرار گیرد. استفاده از سنگ با توجه به دوام و خاصیت نارسانایی و عدم جذب گرما و یا تغییر در سایز در اثر شوک های محیطی و الکتریکی در الویت استفاده قرار می گیرد.

· اسلب پشت تلویزیون

تلویزیون یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده اتاق نشیمن است . طراحی دکوراسیون برای تلویزیون در قدیم و گذشته از متریال میز شیشه ای بوده است . امروزه در دکوراسیون های مینیمال میز حذف شده و تلویزیون های دیواری گسترش پیدا کرده است. اسلب های پشت تلویزیون علاوه بر زیبایی با هر نوع سایز در دیواره ها به راحتی نصب می گردند و علاوه بر آن موجب بهبود طراحی دیواره ها می گردند.

کاربردهای سنگ اسلب  علاوه بر استفاده آن در فضای داخلی و ورودی ساختمان های اداری و مسکونی و ویلایی بسیار گسترده است در موارد دیگر نیز که در زیر یاد شده نیز استفاده می شود :

.        تراس

.        لابی

.        اتاق نشیمن

.       ورودی ساختمان

نصب سنگ اسلب

اگر ابعاد سنگ بیشتر برش خورده شود نصب آن سخت تر خواهد شد و نیاز به تبحر و تجربه بیشتر خواهد بود . لذا پیشنهاد می شود حتما از افراد خبره و متخصص در این امر استفاده شود که باعث ایجاد شکستگی و ترک و یا هر نوع پرتی اضافه در سنگ نشود. روش نصب سنگ اسلب به دو روش دوغاب و خشک می باشددر روش دوغاب با استفاده از دوغاب شن و ماسه سنگ اسلب را نصب می کند در این روش حمل و تقل و تراز کردن سنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.در روش خشکبیشتر باید محل و شرایط نصب را در نظر گرفت و از چسب قلاب و یا چنگگ های فلزی استفاده  شود. این روش در محل هایی که اسلب به صورت دوطرفه دید دارد و یا همراه با نورپردازی و نصب روشنایی می باشد کاربرد دارد.

فرآوری سنگ اسلب

سنگ اسلب در ابعاد بزرگ فرآوری می شود بنابراین در تولید آن باید دقت نمود کوچکترین اشتباه در تولید منجر به شکسته شدن و از بین رفتن اسلب می گردد . سنگ های اسلب معمولا از کوپ هایی که درای ابعاد مناسبی هستند و از لحاظ طرح یکنواخت می باشد . تولید می گردد و سپس توسط دستگاه اره بر با ضخامت استاندارد 2 سانتی متر برش می خورد و توسط ساب سطح براق و درخشنده پیدا می کنند معمولا پشت سنگ توسط توری پوشیده می شود . این کار به جهت عدم شکستگی سنگ در هنگام برش حائز اهمیت می باشد.

پرطرفدار ترین سنگ های اسلب  کدام است ؟

سنگ گرانیت :

 

granit dorkav

سنگ خارا یا گرانیت به گونه ای از سنگ های آذرین درون  اسیدی می گویند .  به همین خاطر است که بافت آن دانه های متوسط تا درشت مشاهده می شود . سنگ خارا سنگ گرانیت در حقیقت از سرد شدن توده های مذاب اسیدی ساخته شده است. زنگ دارای سختی و مقاومت و دوام بسیار بالاست.

رنگ های آن سفید ، خاکستری،  پرتقالی ، سبز و مشکی و قرمز می باشد. مقاومت بسیار بالا مخصوصاً در مقابل حرارت می باشد.

کاربردهای سنگ های گرانیت میتوان در سنگفرش های بیرونی و یا مکان هایی که  عبور و مرور در آن زیاد است ،  و یا در  پله ها  از آن استفاده کرد.

در نظر داشته باشید که این سنگ به علت سختی زیادی که دارد هزینه برش و فرآوری آن  بیش از سنگهای دیگر می باشد و در عین حال دارای طول عمر بالا و دوام زیاد میباشد.

سنگ تراورتن :

این سنگ در حقیقت از چشمه های آب گرم می باشد که طی سال های بسیار زیاد شکل گرفته است  ،  حفره هایی که در این سنگ می بینید به این علت  شکل گرفته است که گازهای در آبهای گرم رسوب گذاری کرده است،  به هر چقدر که  عناصر محلول در آب مقدارش کمتر بوده باشد رنگ این سنگ روشن تر است .

این سنگ به علت تنوع رنگ زیاد و همچنین دارای الگوهای فراوان و انتخاب مناسبی برای نمای ساختمان و یا دیوار و کف می باشد .سنگ های تراورتن به صورت معمولی در رنگ های سفید و یا سفید آجی و یا کاراملی یافت می شود.