نکات مهم در خرید زیباترین سنگ اسلب

نکات مهم در خرید زیباترین سنگ اسلب

نکات مهم در خرید زیباترین سنگ اسلب

سنگ اسلب

معنی کلمه اسلب از ورقه یا برگه گرفته شده است و از نظر ابعاد و استایل آن تقریبا 80 و کمتر از ابعاد کوپ می باشد. اصولا به ابعادی که زیادتر از 100*100 باشد اسلب گفته می شود . ابعاد و بعد استانداردی که برای اسلب در نظر گرفته شده 120*120 می باشد. ممکن است در برخی موارد طول اسلب به 3 متر و عرض آن به 2 متر هم برسد. این برش و ابعاد با توجه به اندازه و تنوع طرح ها می تواند متفاوت باشد. سنگ اسلب را می توان اولین محصول فرآوری شده در سنگبری از لحاظ ابعاد دانست که مستقیما از کوپ برش خورده و بعد از انجام مراحل ساب فرآوری می گردد.از مهمترین خصوصیات سنگ اسلب زیبایی و طول عمر و استحکام است که علاوه بر چشم نوازی در محیط، شکوه و تاثیر محیط برای بیننده را دوچندان می کند. اما باید گفت از آنجایی که طرح و رنگ اسلب متفاوت زیبا است در هرنوع دکوراسیون چه مدرن و پیشرفته چه کلاسیک و یا قدیمی قابل استفاده بوده و کاربرد را دارد.

انواع سنگ اسلب

در خصوص سنگ هاباید گفت که همه آنها قابلیت برش اسلب را ندارند. اسلب ها به دلیل اندازه کوچ و استایلی که دارند و همچنین  یکنواختی بیشتری از لحاظ طرح و رنگ نیز از دوام و استحکام بالاتری برخوردار باشند .

نمونه هایی از سنگ های اسلب را برای آشنایی بیشتر به طور مختصر به در زیر آورده ایم که امیدواریم مفید واقع شود:

سنگ اسلب چینی

این سنگ یعنی سنگ چینی یا کریستال بسیار با دوام و مستحکم و دارای زیبایی خاص بوده و در طراحی دکوراسیون داخلی کارایی دارد .همچنین به دلیل مقاومتی که در برابر رطوبت دارد و شیک بودن آن برای حمام و سرویس بهداشتی لوکس و شیک و روشویی نیز مناسب است و زیبایی یک ساختمان را د چندان خواهد کرد. سنگ های چینی ایرانی دارای زمینه سفید رنگ می باشد که توسط خطوط مشکی به طرح های مختلفی دیده می شود. بنابراین قابلیت بوک مچ و فورمچ شدن دارند. وجود طرح های یکنواخت ، استفاده از اسلب های چینی را محدود کرده است .

نکات مهم در خرید زیباترین سنگ اسلب

سنگ اسلب مرمریت

یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سنگ که مصرف آن بسیار بالا است سنگ اسلب مرمریت است و به خاطر دوام واستحکام و تنوع در طرح و رنگ با هر سلیقه ای هماهنگ است  به راحتی برای طراحی داخلی کاربرد دارد. اسلب های مرمریت به رنگهای سفید کرم قهوه ای، شکلاتی،مشکی، لیمویی، قرمز و سبز روشن وجود دارند و به کار بردن  در هر نوع  دکوراسیونی آن را متمایز از دیگران خواهد کرد.

سنگ اسلب مرمر

سنگ اسلب مرمر علاوه برا استحکام و دوام و قدرت بالایی که دارد ویژگی چشم نوازی بعدی آن قابلیت عبور نور از خود است.. بنابراین از اسلب های مرمر یا انیکس می توان در محیط هایی که نیاز به نورپردازی دارند مثلا ورودی های ساختمان و یا لابی ها و دیواره های استخرها استفاده نمود. این سنگ به دلیل ویژگیهای خاصی که دارد نسبت به سایر سنگها قیمت بالاتری دارد.

سنگ اسلب تراورتن

این سنگ یعنی اسلب تراورتن به دلیل تخلخلی که دارد یعنی جدا شدن اجزا در همه جای ساختمان کاربرد ندارد و استفاده از آن محدود می باشد. در ادامه میتوان به این نکته اشاره کرد که دارای طرح های شگفت آور موج دار و بی موج هستند و رنگ های کرم،شکلاتی ، قرمز و لیمویی و مشکی دیده می شوند.

سنگ اسلب تراونیکس

نکته جالب در مورد سنگ اسلب تراونیکس در این است که این سنگ ترکیبی از تراورتن و سنگ مرمر می باشد و هم از نظر فیزیکی و هم دکوراتیو هر دو را پوشش میدهد  . این سنگ ها چون ترکیبی هستد علاوه بر زیبایی و استحکام از هردو سنگ خصوصیت و ویژگی جالب را به ارث برده اند به گونه ای که، همانند تراورتن ها دارای دو نوع طرح موجدار و بی موج هستند و همانند مرمر قابلیت عبور نور را از خود دارند . ترکیب این دو خصوصیت کاربرد آنها را در فضاهای خاص و نورپردازی های ویژه بالا برده است .

سنگ اسلب گرانیت

در خصوص سنگ اسلب گرانیت باید گفت این سنگ دارای مقاومت بالا و استحکام زیادی است و به همین دلیل دارای وزن بالایی است و همین امر باعث شده تا در منطقی که نیاز به مصالح سبک ساختمانی هستند محدود شود. استفاده از گرانیت در مناطقی از دکوراسیون ساختمان که نیاز به دانه بندی ریز تا درشت می باشد قابل استفاده می باشد . کیفیت مواد فرآوری و چگونگی فرآوری نیز در بالارفتن کیفیت این نوع سنگ ها تاثیر مستقیم دارد.

مزایای سنگ اسلب

·         امکان نصب در قست های مختلف ساختمان

·         تنوع بالا در رنگ و طرح

·         نگهداری آسان

·         امکان شستشو

·         عدم جذب آب و آلودگی های محیط

·         استحکام و سختی بالا

·         عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر

·         سازگاری با محیط زیست

·         امکان ایجاد بوک مچ و فورمچ

قیمت سنگ اسلب

هزینه ای که برای فراوری سنگ کوپ استفاده می شود دوبرابر اسلب است و به و دلیل گران بودن سنگ اسلب نیز همین امر می باشد. ایکی دیگر از دلایل گران بودن آن در این است که هرچقدر وزن آن بالاتر باشد به همان میزان قیمت بالاتر است و همچنین این سنگ نسبت به سایر سنگها یکنواخت بوده و ضایعات کمتری دارد. خرید کوپ اسلب نسبت به کوپ های دیگر گران تر است بنابراین سنگ اسلب فرآوری شده نیز از قیمت بالاتری برخوردار می باشد.هزینه های استخراج و خرید کوپ جهت برش اسلب بالاتر از برش های دیگر است. هر سنگی با هر برشی قابلیت فرآوری به عنوان کوپ ندارد و از هر کوپ نمی توان سنگ اسلب مناسبی را برش داد. بنابراین از لحاظ کیفیت و یکنواختی سنگ کوپ باید از درجه مطلوبی برخوردار باشد و همچنین فاقد هر گونه درز و شکستگی و رگه باشد.درجه بندی که برای تایل ها استفاده می شود از درجه 1 تا سوپر دسته بندی می شود . در جاتی که برای سنگ اسلب در نظر گرفته می شود از سوپر مدل تا ممتاز می باشد که قیمت آن رابالا می برد.

خرید سنگ اسلب

اگر قصد خرید سنگ اسلب را دارید اول باید بدانید که در کدام قسمت ساختمان کارایی دارد. این سنگ برای محیط های مرطوب و نمناک مانند سرویس های بهداشتی استفاده         می شود باید علاوه بر زیبایی و دوام نسبت به رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد . از طرفی سنگ اسلب که در محیط داخلی ساختمان نظیر اتاق نشیمن استفاده می شود رطوبت بالایی را تحمل نمی کند، بنابراین می توان با صرف هزینه کمتر سنگ اسلبی خریداری نمود که نسبت به رطوبت مقاومت کمتری داشته باشد. سنگ های کانتر آشپزخانه از سنگهایی باید انتخاب شوند که علاوه بر دوام در برابر رطوبت و اسیدهای ضعیف با شوینده های مختلف و مواد غذایی واکنش نشان ندهند و لک و پوسیدگی در سطح سنگ ایجاد نشود.

تولید سنگ اسلب

کوپ سنگ پس از اینکه از معدن خارج شد به سمت کارخانه های سنگبری حمل شده  و توسط دستگاه اره بری برش داده می شوند. کوپ هایی که توسط دستگاه اره بری برش داده می شوند باید تک کوپ بوده و فاقد هر گونه درز،شکاف و شکستگی باشند. سنگ های تایل و پله معمولا با استفاده از دستگاه قله بر برش داده می شوند.

نکات مهم در خرید زیباترین سنگ اسلب