ذخاير پلاسری (Placer Deposits)

تعریف و ویژگیهای ذخاير پلاسري

ذخاير پلاسری = Placer Deposits

بحث ذخایر پلاسری رو با جمله زیبا زیر شروع کرده و سپس به تعریف پلاسر می پردازیم:

آنکس که چرخه کامل تحول پلاسرها با همه جزئیات آن را دریابد، خواهد توانست به تنوع بی‌پایان نمودهای پلاسر پی ببرد (یو.بیلی.بین، 1983).

  • تعریف پلاسر:

    کلمه پلاسر برگرفته شده از کشور اسپانیا و در کل یه کلمه اسپانیایی است به معنی ذخیره معدنی در رسوبات تخریبی. چیزی را که معمولا دانشمندان و زمين‌شناسان اقتصادی معمولا نهشته­‌های نابرجای می نامند باید  دارای ارزش اقتصادی داشته باشد یا تجمعات مكانیکی که نهشته‌های پلاسری به حساب می‌آورندکه در نهایت بهنهشته­‌های خاكزادی كه بوسيله فرآيندهای رسوبی به دست آمده  تمركزدهنده كانی‌های سنگين است ايجاد می‌شوند، تعلق دارند.
    كانی‌های پلاسری كه به درجات مختلف دارای اين ويژگی‌ها هستند عبارتند از كاسيتريت، كروميت، كولومبيت، مس، گارنت، طلا، الماس، ايلمنیت، مگنتيت، پلاتين، ياقوت، روتيل، زنوتايم، زيركن، ياقوت (کروندوم قرمز Ruby)، مونازيت (فسفات خاکهاى نادر) و …

  •  شرايط لازم برای تشكیل پلاسرها:

    برای اینکه کانسارهای پلاسری شکل بگیرد یک سری موارد بايد وجود داشته باشد كه مهمترين آنها عبارتند از:

    – وجود سنگ مادر مناسب:
    در کانسرهای پلاسری در مرحله اول یکسری کانی های وجود دارد و تشکیل می شود در سنگ مادر که فاقد ارزش اقتصادی هستند، اين كانی‌ها پس از هوازده شدن سنگ بوسيله آب، باد و گاهی يخچال حمل می‌شوند و در محيط ديگری متمركز می‌گردند، در اين ميان نوع سنگ مادر، موجب كنترل نوع پلاسر می‌شود. به عنوان مثال پلاسر الماس عمدتا از كيمبرليت­‌ها منشأ می‌گيرد.
    – وجود كانی سنگين
    – فرآيند هوازدگی موثر:
    در تشكيل كانسارهای پلاسری چیزی که حائز اهمیت است هوازدگی فيزیکی بوده خردكردن سنگ­‌ها باعث جدا شدن كانی‌های پلاسرساز می‌گردد.
    – عامل انتقال دهنده
    – محل تمركز مناسب:
    در مورد یک رودخانه مكان­‌های مناسب جهت تجمع كانی‌های سنگين عمدتاً محل خروج رودخانه از ارتفاع و ورود به دشت می‌باشد كه پهنای آن بيشتر و گراديان آن كاهش می‌يابد و نتيجتاً كانی‌های ته‌نشين شده و كانی‌های سبک منتقل می‌شوند.

ذخاير پلاسری (Placer Deposits)

  •  انواع پلاسر:

    الف) پلاسرهای آبرفتی يا رودخانه­‌ای
    ب) پلاسرهای بومی يا بازماندی
    ج) پلاسرهای ساحلی
    د) پلاسرهای دامنه­‌ای يا دلوويال
    ه) پلاسرهای واريزه­‌ای يا كوه رفتی
    و) پلاسرهای يخچالی
    ز) پلاسرهای بادرفتی

 پلاسر سنگ آهن سنگان:

برخی از قسمت های ذخایری هستند که از یک نقطه دیگر به محیطی که در آن آغشته شده اند انتقال می یابندکه به آنها ذخایر نابرجای آهن می گویند .بعضی از كانه‌های آهن و به ويژه مگنتيت در برابر هوازدگی مقاوم می‌باشند اين كانی دارای وزن مخصوص نسبتاً بالایی است و به همين دليل در پلاسرها تجمع يافته و ذخاير نابرجای آهن را تشكيل میدهد. در بررسی تصاویر ماهواره­‌ای TM لندست در منطقه تایباد، مخروطه افکنه­‌های عظیم که در جنوب غرب کوه­‌های معادن سنگان واقع شده‌اند مشاهده گردید. با پردازش دیجیتالی  باندهای انعکاسی این تصاویر تشابه زیادی بین رفتار انعکاسی رسوبات آبرفتی با توده‌های معدنی واقع در سنگان دیده می‌شود، نهشته­‌های پلاسری این منطقه حاصل تخریب مکانیکی بخش­‌های توده‌های سنگ آهن سنگان در اثر عوامل مختلف سطحی (عمدتاً یخبندان و سایر عوامل هوازدگی) و ساختاری (شکستگی‌ها و درزه – شکاف­‌های حاصل از فعالیت­‌های تکتونیکی) و حمل مکانیکی آنها توسط سیلاب‌های فصلی، بوسیله آب‌های جاری از آنومالی‌های اصلی معدن به دشت جنوب غربی معدن سنگان بوده است. این معادن پلاسری تقریبا در گستره­‌ای بطول 30 کیلومتر و عرض حدود 20 کیلومتر تا مرز افغانستان توسعه یافته‌اند. امتداد این معادن شمال غربی بسمت جنوب شرقی است و عوامل چینه‌شناسی و تکتونیکی باعث شده که مواد معدنی در منطقه بطور یکسان پراکندگی نشان ندهند، توپوگرافی منطقه از نوع دشت و تپه ماهورهای پست می‌باشد، وجود انباشت پلاسر در برخی از این مناطق به 12 تا 14 متر رسیده است. سنگ آهن موجود در محدوده­‌های پلاسری از نوع مگنتیت می‌باشد و از نظر زمان زمین‌شناسی نهشته­‌های پلاسر این منطقه بیشتر متعلق به عصر حاضر و دوره ترشیاری می‌باشند. با توجه بوجود ارتفاعات بلند و قرارگیری سنگ آهن در آنها ذخایر قابل ملاحظه­‌ای از نوع پلاسری در دشت پایین دست تشکیل شده است. اگر بتوانیم این تیپ از معادن راشناسایی کنیم در کنار معادن توده‌ای سنگان و ارزش اقتصادی بسیار بالای این نوع از منابع بدلیل عیار بالای آهن، سنگان را به عسلویه معدنی کشور تبدیل کرده است.