چطور می توان مس را به طلا تبدیل کرد؟

تبدیل مس به طلا

حتما شما هم در مورد افسانه تبدیل شدن مس به طلا زیاد شنیده اید! از گذشته های دور همیشه کسانی بودند که علاقه داشتند راهی بیابند که بوسیله آن بتوانند مس را به طلای با ارزش تبدیل کنند. اما آیا این افسانه که “می توان مس را به طلا تبدیل کرد” حقیقت دارد؟ با درکاو همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

مس، طلا شد!

اخیرا گروهی از دانشمندان کشور چین با تحقیق و بررسی بر روی فلز مس موفق شدند این افسانه را به حقیقت برسانند. این دانشمندان توانسنتد مس را به کاتالیستی با عملکرد مشابه طلا و نقره تبدیل کنند. طلا فلزی گران قیمت است که در برابر خوردگی و عمل اکسیداسیون از خود مقاومت نشان می دهد. حال اینکه بتوانی فلزی مشابه طلا ساخت که ارزان قیمت باشد، بسیار اعجاب انگیز خواهد بود. بنابراین تبدیل مس به طلا اتفاق بزرگی برای صنایع محسوب می‌شود.

طلا

طلا و نقره در صنایع الکتریکی کاربرد گسترده ای دارند. مهم ترین علت این کاربرد را می توان دو ویژگی مهم مقاومت دربرابر خوردگی و اکسیداسیون این دو فلز دانست. این دو فلز به دلیل کمیاب بودن بسیار گران قیمت هستند؛ بنابراین دانشمندان هموراه در تلاش اند تا جایگزین مناسبی برای طلا و نقره بیابند.

دانشمندان چگونه مس را به طلا تبدیل کردند؟

تعدادی از دانشمندان چینی در  طی مقاله‌ای که اخیرا به چاپ رسیده است؛ اظهار داشتند که راهی را برای تبدیل مس به نقره و طلا را پیدا کرده‌اند. پایگاه اینترنتی «ساینس ادونسز» (science advances) متن این مقاله را با عنوان «منجمد کردن مس برای رسیدن به فلزی نجیب مانند کاتالیست برای هیدروژناسیون اولیه» منتشر کرده است. برخی از دانشمندان گذشته مس را نیز جزو فلزات نجیب دانسته اند. اما شواهد حاکی از آن است که مقاومت این فلز نسبت به طلا و نقره کمتر می باشد.به همین دلیل طلا و نقره بسیار گران قیمت تر از مس هستند.

محققان مؤسسه چینی «فیزیک شیمی دالیان» (Dalian Institute of Chemical Physics) در مقاله‌شان چگونگی تغییر مس به ماده‌ای بسیار شبیه به طلا را شرح داده اند. ماده ای که به لحاظ عملکرد، به فلزات گرانبهای طلا و نقره بسیار نزدیک است. لازم به ذکر است که مس به دست آمده در آزمایش‌های این دانشمندان را می‌توان به عنوان کاتالیزور در واکنش‌های شیمیایی تولید الکل از زغال‌سنگ استفاده کرد. جالب است بدانید که تا پیش از این طلا و نقره تنها کاتالیزورهای مورد استفاده در تولید الکل از زغال سنگ بودند. در جریان این آزمایش‌ها محققان یک تکه مس را با یک جریان گاز آرگون که با الکتریسته شارژ شده و به میزان مشخصی از گرما رسیده است، بمباران کردند. این کار باعث شد که الکترون‌های مس صفات دیگری از خود نشان داده و بدین ترتیب پایدارتر و متراکم‌تر شوند. لازم به یادآوری است که اتم های طلا و نقره دارای این دو خاصیت می باشند. ویژگی‌هایی که باعث مقاومت بالای این دو فلز دربرابر فرسایش، اکسید شدن و دمای بالا می‌شود.

با طلای مسی سرتان کلاه نرود!

نکته قابل توجه در آزمایشات دانشمندان چینی این است که با وجود تغییر خواص مس در فرآیند تبدیلشدن به طلا، چگالی آن تغییری نکرده است. احتمالا می دانید که مس از طلا سبک تر است و چگالی کمتری دارد. بنابراین ممکن است افراد کلاهبردار و سودجو به راحتی شمش های ساخته شده از مس را به عنوان شمش طلا به شما بفروشند. چرا که شمش های طلای ساخته شده از مس، به لحاظ ویژگی های ظاهری و عملکردی بسیار به شمش طلای واقعی شباهت دارد. پس اکان خطا و کلاهبرداری بالاست.اما نباید از این نکته چشم پوشی کرد که کمتر بودن وزن مس حتی بعد از تبدیل شدن به طلا برای صنایع یک مزیت خوب به شمار می رود.

امیدواریم مطالعه این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.