صادرات مواد معدنی ايران

صادرات مواد معدنی ايران

صادرات مواد معدنی ايران

مواد معدنی ايران

همانطور که قبلا نیز گفته شد مواد معدنی ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و وجود معدنهای گوناگون از کیفیت بالایی برخوردار است. به همين واسطه كشور هاي زيادي در جهان طالب اين مواد هستند، کشورهای مختلفی طالب این مواد هستند. از سري مواد معدني توليد و استخراج شده در ايران ميتوان به انواع سنگ آهن، زغال سنگ، مس، روی، کائولن، سیلیس و فلدسپات اشاره نمود. مواد معدنی ذکر شده از کاربرد خاصی برخوردار هستند و می توان با متناسب با نياز خود برای تهیه آن‌ها اقدام کرد. این مواد به اشکال مختلفی به بازار عرضه می شوند كه تا حد زيادي پاسخگوی نیاز تمام مصرف کنندگان ميباشند.مواد معدنی تولید شده در ایران از راه هاي حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی به ساير كشور ها صادر مي گردد. مواد معدنی در بسیاری از صنایع به عنوان ماده اولیه كاربرد دارند و از همین جهت جايگاه ويژه اي در صنایع مختلف دارند و از اهميت بالايي برخوردار ميباشند.

میزان صادرات مواد معدنی ایران

طبق آخرین گزارش‌هایی که در سال 96 به دست آمده است، گزارش شده است كه ارزش صادرات مواد معدنی ایران به حدود 8.4 میلیارد می رسد. مواد معدنی صادره به كشور هاي ديگر  سنگ آهن، مس، زغال سنگ، روی و فلزات گرانبها دیگر می باشند. با توجه به گزارشات و آمار و ارقام می توان دریافت که میزان صادرات مواد معدني ايران با رشد 6 درصدی همراه بوده است که گامی بزرگ در زمینه صادرات مواد معدنی محسوب می شود. آمار نشان داده كه که بیشترین میزان صادرات مربوط به صادرات مس و آهن است. به عبارتي 3 میلیارد و 128 میلیون دلار به صادرات آهن اختصاص دارد و صادرات مس 431 میلیون و 300 هزار دلار را به خود اختصاص داده است.

کاربرد مواد معدنی ایران

موادی که از درون زمین استخراج و تولید می شوند هرکدام دارای و فواید و خصوصیات خاص خود می باشند. به طور مثال اصلی‌ترین كاربرد و استفاده از آهن، مربوط به تولید فولاد است. فولادی که از آن در موارد بسیار متعددی بهره گرفته می شود.انواع دیگر سنگ آهن شامل سنگ آهن مگنتیت و سنگ آهن ميباشد که این کانی ها نیز دارای کاربردهای زيادي هستند. به عنوان مثال مگنتیت در صنعت الکتریسیته جايگاه و اهميت ويژه اي دارد و از هماتیت نیز در استخراج آهن و صنعت رنگ سازی استفاده ميشود. مس نیز يك فلز پركاربرد است که در صنعت الکتریسیته نیز بسیار مورد استفاده قرار ميگيرد. از ديگر مواد معدني پركاربرد در صنايع مختلف ميتوان روي را نام برد. روي یکی از قدیمی‌ترین فلزاتی محسوب می شود که مورد استفاده قرار می گرفته است.سیلیس یکی از پركاربردترين مواد معدنی به شمار می آید که آن را می توان در موارد مختلفی مورد استفاده قرار داد. از سري کاربرد های سیلیس نیز می توان به استفاده از آن در صنعت خودروسازی، صنایع غذایی و ساختمان سازی اشاره نمود. از از ديگر موارد استفاده سیلیس می توان به استفاده از اين ماده در صنعت سرامیک سازی و شیشه سازی اشاره نمود. فلدسپات از دیگر مواد معدنی پركاربرد است كه در موارد متعددی همچون شیشه سازی و سرامیک مورد استفاده قرار ميگيرد. زغال سنگ از مواد معدنی بسیار کاربردی محسوب می شود كه به علت داشتن ساختار منحصر به فرد، در صنعت الکتریسیته از جایگاه ویژه ای برخوردار است.