انواع معدن مس

انواع معدن مس

انواع معدن مس

معادن مس

معادن مس به دو صورت رو باز و زیر زمینی انجام میشود که البته در حال حاضر بیشتر معادن کار خود را به صورت رو باز انجام می دهند .زمانی معادن به صور روباز استخراج می شوند که حداقل مس موجود در سنگ برابر برابر 4/0 درصد باشد. همچنین معادن زیرزمینی در صورتی که از مس 7/0 برخوردار باشند، در صورتی اقتصادی بودن از آن ها استخراج به عمل می آید.

استخراج از معدن مس

معدن مس  جزءآن دسته از معادنی است که استخراج از آن نیاز زیادی به علوم فنون و تجهیزات پیشرفته دارد. به طور کلی عملیات استخراج از معدن مس در چهار مرحله که شامل حفاری، انفجار، بارگیری و باربری می شود، صورت می پذیرد. پس از طی این مراحل مس وارد قسمت پرعیار کردن می شود.پرعیار کردن نیز شامل سه قسمت است که عبارتند از سنگ شکن ها، آسیاها و فلوتاسیون. سنگ شکن ها نیز به دو دسته سنگ شکن اولیه و ثانویه تقسیم می شوند که با توجه به نیاز از چند نوع سنگ شکن استفاده می شود. آسیاها قسمت نرم کردن است که متداول تریین آن، آسیای گلوله ای است و در صورتی که به منظور نرم کردن بسیار زیاد نیاز باشد ابتدا آسیای میله ای مورد استفاده قرار می گیرد و پس از آن آسیای گلوله ای که به صورت سری قرار می گیرند.فلوتاسیون نیز آخرین مرحله از پرعیار کردن است و در این مرحله مجموعه ای از اقدامات بر روی ماده معدنی انجام می شود تا ذرات خاصی را از مجموع ذزات شناور بتوان جدا کرد. به طور کلی استخراج مس از سنگ معدن مس به دو روش پیرومتالورژی ( متالورژی خشک ) و هیدرومتالورژی ( متالورژی تر ) انجام می شود.

مهم ترین معادن مس در جهان

با توجه به ذخایر موجود مهم ترین معادن مس دنیا در مکزیک و کانادا، شیلی، برزیل، پرو، ایران، قزاقستان، سیبری، ازبکستان، اندونزی، ژاپن، زئیر، زامبیا، کوئینزلند، اوگاندا، باگین وین، یوگسلاوی، اسپانیا و نروژ واقع شده است. در میان تمامی معادن ذکر شده، معدن کودلکو شیلی با در اختیار داشتن 18 درصد از ذخایر مس جهان، بالاترین سهم را به خود اختصاص می دهد. این شرکت سالانه حجم قابل توجهی از مس را استخراج کرده و به صورت های مختلفی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.