آشنایی با معادن سنگ آهن

آشنایی با معادن سنگ آهن

آشنایی با معادن سنگ آهن

سنگ آهن

یکی از نکات جالب و جذاب در باره سنگ آهن این است که در پوسته زمین استخراج شده و 5 درصد آن از سنگ آهن تشکیل و در حال استفاده می باشد. در بعضی از کشورها معدن هایی وجود دارند که درون آنها سنگ آهن وجود دارد. استخراج از معدن یکی از مشاغلی است که در رده سخت قرار دارد اما از سنگ آهن در موارد مختلفی استفاده می شود یکی از عمده ترین مصارف سنگ آهن مربوط به صنعت فولاد سازی است.  فولاد فلز بسیار پرکاربرد است و از آن در ساخت و ساز منازل و همچنین ساخت اتومبیل ها استفاده می شود. تقریبا ۹۸ درصد از سنگ آهنی که استخراج می شود برای ساختن فولاد به کار برده می شود. فولاد فلز مناسبی است اما می توان به جای آن از فلزات دیگر استفاده کرد. فلز آلومینیوم می تواند جایگزین مناسبی برای فلز فولاد باشد اما معمولا از فولاد استفاده می شود زیرا برای ساخت آلومینیوم باید مقدار زیادی انرژی برق مصرف کرد که این مسئله هزینه ها را افزایش می دهد. یکی دیگر از علت های برتری فولاد نسبت به آلومینیوم این است که از فلز فولاد بهتر و بیشتر از فلز آلومینیوم تجزیه می شود.

معروف ترین معادن سنگ آهن

در ایران معادن سنگ آهن بسیار زیاد وجود دارد که هر کدام سنگهای مختلف و متنوع با ویژگی و خصوصیت خاص خود استخراج و تولید میکنند. در کشور ایران توده های معدنی سنگ آهن به چند منطقه تقسیم می شوند. این  دسته بندی بر اساس نزدیکی کانسارهای آهن نسبت به هم انجام شده است.

۱.   منطقهٔ اراک – ملایر

۲.   منطقهٔ کرمان – یزد که شامل چندین معدن مختلف می شود. این معدن ها عبارت اند از: معدن سنگ آهن جلال‌آباد زرند معدن گل گهر و معدن آهن چغارت و معدن آهن بافق

۳.   منطقهٔ اصفهان – کاشان

۴.   منطقهٔ خراسان

۵.   منطقهٔ تهران – قم – قزوین

۶.   منطقهٔ خلیج فارس

موارد بالا همگی از مناطق معادن سنگ آهن هستند.

مجتمع های معادن سنگ آهن

●     معادن سنگ آهن هر کدام دارای مجتمع و پرسنلی هستند که با آن ها آشنا خواهیم شد. سنگ آهن مرکزی یکی از مجتمع های معادن سنگ آهن است. در این مجموعه کنسانتره و آگلومراسیون و گندله تولید می شود. واحد کنسانتره ۳٬۲۵۰٬۰۰۰۰ ظرفیت و واحد گندله سازی ۵٬۰۰۰٬۰۰۰۰ ظرفیت دارند. هم چنین واحد آگلومراسیون ۲۰۰٬۰۰۰ ظرفیت دارد. معدن بیجار یکی دیگر از  سنگ معدن های کشور است.  معدن نام برده  در هر سال  بیش از ۱۰۰۰ تن سنگ آهن تولید می کند و تاثیر زیادی روی تولید فولاد در کشور می گذارد. استان کردستان  یکی از غنی ترین استان های کشور از لحاظ مواد معدنی استان کردستان است.

●     سنگ آهن گل گهر حدود یک و نیم میلیارد تن  مواد معدنی ذخیره دارد به همین علت از معدن های رکورد دار کشور به حساب می آید. این شرکت  کنسانتره و گندله را با بالاترین کیفیت تولید می کند.

●     سنگ آهن چادرملو   بزرگترین تولید کننده کنسانتره سنگ‌ آهن در کشور ایران است. که در در  کویر مرکزی ایران قرار دارد.  مهندس سبحانی و کومل  زمین شناس آلمانی توانستند این محل را کشف کنند.