روش های مختلف معدن كاری مس

روش های مختلف معدن كاری مس
روش های مختلف معدن كاری مس

روش های معدن كاری مس

یکی از روش های مختلف معدن كاری مس استفده از فلزاتی که در همه جای جهان وجود دارد فلز مس است و همین امر سبب شده تا برای معدن کاری این ماده معدنی روش‌های مختلفی وجود داشته باشد. از مهم‌ترین روش‌های معدن کاری مس می‌توان به معدن کاری زیرزمینی، معدن کاری روباز، معدن کاری انحلالی و معدن کاری اقیانوسی اشاره کرد.

1.  معدن کاری مس به روش زیرزمینی

به راحتی می توان گفت که معدن کاری زیر زمینی قدمتی هزار ساله دارد و به علت روی کار آمدن معدن کاری روباز این روش غیر اقتصادی است. میزان مس در اینگونه معادن باید بیشتر از 1 درصد است. از لحاظ تاریخی ذخایر پرعیار و نزدیک سطح زمین ابتدا کشف شد. اوایل عمل اکتشاف توسط یک فرد و با آموزش فنی بسیار کم صورت می‌گرفت. از آن جایی که تاکنون برای پیدا کردن ذخایر واقعی در نزدیکی سطح زمین اغلب نقاط کره زمین مورد آزمایش و بررسی واقع  شده است. به منظور کشف ذخایر زیر زمینی، شیوه‌ها و روش‌های مختلفی ابداع می‌شود. کشف هر معدن جدید همواره مشکل‌تر و هزینه‌بر خواهد شد زیرا میزان ذخایر کشف نشده واقع در نزدیکی سطح زمین رو به کاهش است.

2. معدن کاری اقیانوسی

معدن کاری اقینوسی یک روش بسیار پرهزینه همانند خیلی از روشهای معدن کاری است. با این حال در صورتی که میزان مس موجود در منطقه به اندازه‌‌ای باشد که استخراج آن با هزینه مشخص شده، مقرون به صرفه باشد، از این روش استخراج و معدن کاری استفاده می‌شود. در هریک از روش‌ها میزان مس موجود در محل باید به اندازه باشد تا بتوان به اندازه‌ای روش‌های گران و پر هزینه استخراج را تحت الشعاع قرار داد.

 

3. معدن کاری روباز

بالاترین میزان مس همیشه و بیشتر مواقع از معدن کاری روباز و به ویژه پورفیبری‌ها تامین می‌شود. اولین معدن روباز جهان در سنگ‌های کانیون معدن یوتا در آغاز قرن حاضر افتتاح شد. از دیگر معادن روباز جهان می‌توان به چوکی در شیلی و توکی بالا در ژاپن اشاره کرد. معدن کاری روباز مقرون به صرفه تر است و میزان مس استخراج شده برابر با 5 درصد مس است.

4.معدن کاری انحلالی

روش انحلالی در معدن مس از ویژگیهای زیاد مخصوصا فیزیکی و شیمیایی برخوردار بوده و اهمیت بسیار بالایی دارد این  روش که در معادن مورد استفاده قرار می گیرد به منظور کشف سایر فلزات است نا گفته نماند که این روش به میزان رش روباز و زیرزمینی کاربرد چندانی ندارد اما در بعضی از منطقه های کشور و جهان به دلایل و شرایط جغرافیایی و زمین شناسی کاربرد فراوان داشته و از آن بهره برداری می شود.

روش های مختلف معدن كاری مس