آلياژ مس چيست ؟

آلياژ مس چيست ؟

آلياژ مس چيست ؟

آلياژ مس

یکی از مواردی که در صنعت های مختلف جهان نقش بسزایی دارد آلیاژ مس است و به همین جهت انواع آلیاژهای این ماده معدنی به صورت مستقیم و با قیمت مناسبی در دسترس قرار گرفته است. آلیاژ مس در صنعت های مختلف مردم جهان نقش بسزایی دارد.مس بعنوان یک عنصر در جدول تناوبی جای دارد.زمانی که مس در فضای آزاد قرار بگیرد تغییر رنگ داده و قرمز می شود به دلیل اینکه عنصر موجود در آن به مولکول های هوا واکنش نشان میدهد یکی دیگر از موراد در مورد مس این است  که در حالت عادی خود نرم و خاص بوده می تواند چکش خوار هم باشد.

اوایل پیدایش مس در تاریخ را در معدن های قبرس تخمین زده اند و حتی نماد عنصری که در جدول تناوبی نیز مشاهده می شود برگرفته از نماد مس قبرس بوده و در جدول تناوبی با نام cu به نمایش در آمده است.مس برای بدن جانداران زنده یکی از مواد ضروری می باشد حتی در بدن انسان ها نیز وجود دارد. مس در بدن انسان ها در کبد و ماهیچه ها و استخوان ها وجود دارد. در این مقاله این موضوع را بررسی می کنیم که آلیاژ مس چیست؟

مقدمه آلیاژ مس

شرکت ملی صنایع مس ایران با همکاری سیاست های تولید مس در برنامه پنجم توسعه اقدامات لازم را برای تعریف و اجرای 36 پروژه در زمینه معدن، ذوب، پالایش و سایر بخش ها انجام داده است. که هدف آن ایجاد ظرفیت بالا در این بخش از صنعت می باشد. بر اساس تجربیات تیم جدید و با توجه به مشکلات فنی، اقتصادی و محیطی، شش پروژه متوقف شد، سه پروژه موظف به انجام مطالعات فنی و اقتصادی کامل بودند، 9 پروژه دریافت اطلاعیه برای تغییر روش اجرا و فرایند و 18 پروژه در فهرست اولویت قرار گرفتند. مدیریت این پروژه ها مانع از زیان و تلفات منابع شرکت شد.

آلياژ مس چيست ؟

آلیاژ مس چیست؟

انسان های اولیه در ابتدای زندگی با توجه به اینکه روی فلات ایران بودند از این فن بعنوان سفالگری استفاده می کردند و در این حین متوجه می شدند که برخی از سفال هایی که می ساختند از بقیه محکم ترند و نمی‌شکنند و یا اگر ظرف هایی را برای پختن در آتش می گذاشتند ماده ای از آن خارج می شد که به خوبی آن را نمی شناختند اما نام آن را مس گذاشتند و به زودی در ساخت لوازم مختلف از مس استفاده می کردند.آلیاژ های بسیار زیادی از مس وجود دارد که با یکدیگر فرق دارند. یکی از این آلیاژ مس که برنج آلیاژ مس می باشد روی نام دارد.

نوعی دیگر آن که روی آلیاژ مس می باشد قلع نام دارد. مس یک ظرفیتی از جمله اکسیداسیون های متداول آلیاژ مس می باشد. اکسید های مس در ابر رساناها پایه های اصلی هستند.سطح تازه ای از مس خالص دارای رنگ نارنجی قرمز است. این اولین فلزی بود که انسان از سال 8000 قبل از میلاد استفاده کرد. این فلز با درجه حرارت بالا، هدایت الکتریکی و قابلیت جوشکاری مناسب است. مس برای ساخت برنامه های کاربردی مانند: صنایع سرد و حرارتی، صنایع برق، الکترونیک، صنایع خودرو، لوازم خانگی و دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

برنج آلیاژ پر مصرف مس

برنج نیز یکی از آلیاژهای پرمصرف است که ترکیبی از سرب و روی است و به  نسبت مس و روی می تواند انواع مختلفی از آلیاژهای برنج با خواص مکانیکی و الکتریکی مختلف ایجاد کند. برنج دارای قدرت بالا و گرما و هدایت الکتریکی خوب است. برنج مورد استفاده برای ساخت برنامه های کاربردی مانند: کلید اصلی، سیم، زیپ، رادیاتور و غیره.

فسفر برنزی آلیاژ مس است که از آن به ترتیب 0.5 تا 11 درصد قلع و 0.01-0.35 درصد فسفر است. قلع مقاومت خوردگی، سختی، مقاومت، ضریب اصطکاک کم و دانه های خوب را افزایش می دهد.فسفر برنز برای پیچ ها و موارد دیگر مورد استفاده در شرایطی است که مقاومت در برابر خستگی، سایش و خوردگی شیمیایی مورد نیاز است. ترکیبی از خواص فیزیکی خوب، هدایت الکتریکی منصفانه و هزینه متوسط باعث می شود که دور، مربع، تخت و شکل خاصی برای بسیاری از چشمه ها، تماس های الکتریکی و سیم های متنوعی از سیم فسفر برنز استفاده شود.

آلياژ مس چيست ؟