نقش فلز مس در زندگی بشر

تاريخچه فلز روی‌

نقش فلز مس در زندگی بشر

ویژگی های فلز مس

در ابتدا باید گفت ویژگی فلز مس به گونه ای است که می توان در انواع مصارف مختلف مورد استفاده قرار داد و همین امر سبب شده تا فروش این محصول با رشد قابل ملاحظه ای همراه باشد. از جمله مهم ترین موارد استفاده از فلز مس می توان به نرمی و چکش خواری این ماده معدنی منحصر به فرد اشاره نمود. مس فلزی است که بهره گیری از آن از هزاران سال پیش تا به امروز رواج داشته است. علاوه بر اینکه این فلز به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد، آلیاژهای آن نیز از کاربری بالایی برخوردار هستند. ترکیب های مس معمولا به شکل نمک های مس دیده می شوند و دارای رنگ آبی و سبز هستند. کانی هایی همچون آزوریت و فیروزه که به عنوان گوهر شناخته می شوند ناشی از همین فلز هستند.

فلز مس در بدن انسان

وجود این فلز منحصر به فرد هم در سلامتی انسانها و هم موجودات زنده نقش بسزایی دارد و دور از ذهن نیست که بگوییم خاصیت پزشکی هم در آن یافت می شود. مس فلزی است که سهم کلیدی و موثری در ساخت آنریم های تنفسی بدن انسان و سایر موجودات زنده ایفا می کند. از جمله اندام های انسان که دارای مس می باشند، می توان به کبد، استخوان ها و همچنین ماهیچه اشاره نمود.

فلز مس به واسطه ویژگی هایی که داراست، دارای خاصیت ضد میکروبی منحصر به فردی می باشد و به همین جهت از آن بسیار بهره گرفته می شود. مس اولین ماده جامدی است که به منظور نابود کننده انواع قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها مورد استفاده قرار می گیرد. مس موجب افزایش فرایندهای سوخت و ساز در بدن انسان می شود. همچنین می توان اشاره نمود که این فلز موجب می گردد تا سلول های مغزی بتوانند به بهترین حالت ممکن به فعالیت های خود ادامه دهند.

مس یکی از مهم ترین مواد اولیه محسوب می شود که در وجود آن در بدن انسان حیاتی می باشد.مصرف منظم مس موجب جلوگیری از پیری زودرس، سرطان و همچنین تخریب سلول های بدن می گردد. به منظور آن که بتوان مس مورد نیاز بدن را تا حدودی تامین کرد باید رژیم غذایی سالمی داشت. همچنین برای پخت و پز نیز می توان از ظروف مسی بهره مند شد تا به میزان قابل توجهی مس وارد غذا گردد.

موارد کاربرد فلز مس در ساختمان

فلز مس علاوه برمقاومت بالا دارای استحکام زیادی است که به واسطه مقاومت و استحکامی که این ماده معدنی داراست، از زمان های گذشته تا به امروز از آن در صنعت ساختمان سازی بسیار بهره گرفته شده است. از جمله موارد استفاده از مس در ساختمان ها می توان به لوله کشی آب سرد و گرم، مخازن آب گرم، پوشش بام، آب بندی و همچنین هادی الکتریسیته اشاره نمود. این فلز به گونه ای است که از آن به منظور تهیه رنگ های شیشه و سرامیک نیز بهره گرفته می شود. همچنین یکی دیگر از موارد استفاده از فلز مس نیز بهره گیری از این محصول برای نما ساختمان موجب زیبا و شیک تر شدن آن می گردد.

صادرات فلز مس

یکی از خوبیهای رشد این فلز در صادر کردن آن به کل دنیا است که در دسته محبوب ترین فلزات جای دارد. مس از جمله فلزاتی محسوب می شود که سالانه در حجم عمده ای به کشورهای متعددی صادر می گردد و از همین جهت مورد توجه بسیاری از صنعتگران قرار گرفته است. این فلز به صورت های مختلفی صادر می گردد و به همین جهت دارای قیمت های متفاوتی می باشد.