موارد استفاده مس در ساختمان سازی

موارد استفاده مس در ساختمان سازی

موارد استفاده مس در ساختمان سازی

فلز مس در ساختمان سازی

مس دارای فواید و مزایای زیادی است به گونه ای که از این فلز می توان در ساختمان سازی نیز بهره برد و کمک شایانی در این زمینه کرده و بهروری های هم داشته است. در ابتدای زندگی انسان ها در ایران که بر روی فلات ایران زندگی می کردند گه کاهی این مردم به کار سفالگری روی می آوردند و این کار را انجام می دادند.
در این حین متوجه می شدند که برخی از سفال هایی که می ساختند از بقیه محکم ترند و نمیشکنند و یا اگر ظرف هایی را برای پختن در آتش می گذاشتند ماده ای از آن خارج می شدند که به خوبی آن را نمی شناختند اما نام آن را مس گذاشتند و به زودی در ساخت لوازم مختلف از مس استفاده می کردند.

مس یکی از عناصر موجود در جدول تناوبی است که برای همه صنایع کاربرد دارد و برای همه جانداران نقش حیاتی و بسیار مهم دارد تا بتوانند ادامه زندگی خودرا داشته باشند. همچنین در بیشتر معادن از مس بهره برداری می شود و همچنین نقش مس روی ظروف همانند روزگاران گذشته پر رنگ است.

در ادامه این مقاله می بینیم که مس در ساختمان چه کاربرد هایی دارد؟مس یک ماده معدنی ضروری برای زنده ماندن است. در تمام بافت های بدن یافت می شود و نقش مهمی در ساخت گلبول های قرمز و حفظ سلول های عصبی و سیستم ایمنی دارد. همچنین به کلاژن سازی کمک می کند و آهن را جذب می کند و در تولید انرژی نقش دارد.

بیشتر مس در بدن در کبد، مغز، قلب، کلیه ها و عضلات اسکلتی یافت می شود.مصرف مس بیش از حد کم و یا زیاد می تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارند. اختلالات مرتبط با بیماری های مینکز، ویلسون و آلزایمر است. کمبود آن نادر است، اما می تواند به بیماری های قلبی عروقی و سایر مشکلات منجر شود.

کاربرد مس در ساختمان

قبل از هر چیز ابتدا باید گفت ایران دومین اقتصاد را در خاورمیانه دارد و در مقابل آفریقا پر جمعیت ترین کشور می باشد. این یک ساختار اقتصادی پیشرفته و متمایز در یک منطقه مهم استراتژیک با بیش از 300 میلیون مصرف کننده دارد. اقتصاد ایران بیشتر تثبیت شده و پیش بینی می شود که در سال 2017، 5.6 درصد رشد کند. به دلیل ثروت منابع ایران، بخش معدن نیز به عنوان صنعت طلوع آفتاب شناخته می شود.

از آنجایی که کشور خاورمیانه می خواهد صنایع فلزی گسترده خود را گسترش دهد، این نیاز به گسترش جامع معادن دارد. به عنوان مثال، ایران دارای ذخایر سنگین، مس و روی است. استخراج سنگ مرمر نقش مهمی در این زمینه نیز ایفا می کند.امروزه محققان در حال تلاش برای پیدا کردن مواد جایگزین جدید برای نشان دادن کمبود سنگ طبیعی در صنعت ساخت و ساز هستند. یکی از این گزینه ها، سرباره مس (CS) به عنوان یک محصول جانبی در طی فرآیند ذوب فلز مسی به دست می آید. انواع کاربرد مس در ساختمان:

موارد استفاده مس در ساختمان سازی

  • الکترود برای مقاومت در برابر جوشکاری.
  • الکترود برای جوشکاری غلتکی مقاوم در برابر.
  • الکترود برای فرسایش جرقه
  • قطعات مکانیکی با استرس بالا برای صنعت برق.
  • درج های قالب و اژدر های حرارتی اژدر برای ساخت قالب های پلاستیکی.
  • صفحات و قالب های خنک کننده برای ریخته گری فلزات غیر آهنی.

کاربرد های دیگر مس در ساختمان سازی

یکی از موارد مورد استفاده فلز  مس در نمای ساختمان می باشد.دلیل استفاده از آن به خاطر این است که هنگامی که در برابر هوا قرار می گیرد تغییر رنگ می دهد و به رنگ نارنجی تقریبا در می آید که رنگ و نمای یک ساختمان را بسیار زیبا می کند. همچنین از زمان های دور هم این نما بین مردم بسیار محبوب بوده است.

مس در ساختمان به دلیل اینکه استحکام بالایی نیز دارد در مقابل باد و باران و آفتاب مستحکم تر از نماهای دیگر نیز می باشد و فرسایش پیدا نمی کند و بسیار مقاوم می باشد.اگر از مس در نمای ساختمان استفاده کنیم می توانیم در مصرف انرژی هم صرفه جویی کنیم به این صورت که مس در فصل تابستان از ورود گرمای زیاد نور خورشید به داخل ساختمان جلوگیری می کند و فضای خانه خنک تر می شود به همین دلیل در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

موارد استفاده مس در ساختمان سازی