بهشت معدنی ايران

بهشت معدنی ايران

بهشت معدنی ايران

معادن ايران

یکی از تلاشهای مدیریت جهادی کشور ایران رهایی از وابستگی به نفت و رسیدن به شعار مقاومت اقتصادی می باشد. به منظور رسیدن به این مهم یکی از بهترین راه حل های ممکن بهره برداری بیشتر و بهتر از معادن ایران است.

بر اساس آمارهای موجود، ایران جز ثروتمندترین کشورها می باشد که مقام پنجم را از نظر ذخایر منابع طبیعی و دهمین کشور از نظر برخورداری از دخایر سنگ آهن است که با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، بیش از هفت درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد.

معادن ایران با در اختیار داشتن 68 نوع ماده معدنی، 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و 57 میلیون تن ذخیره احتمالی و وجود بیش از 5 هزار معدن فعال، زمینه اشتغال برای 114 هزار نفر را به صورت مستقیم در مناطق مختلف کشور داراست. در میان تمام مناطق کشور، استان یزد دومین استان کشور از لحاظ استخراج و مواد معدنی است.

 

شهرستان بافق بهشت معادن ایران

شهرستان بافق به لحاظ بهره مندی از معادن جزء غنی ترین منابع در کشور قلمداد می شود و در میان تمام مواد معدنی بیشترین میزان سنگ آهن در را در خود جای دهد و از همین رو به بافق شهر معدنی ایران می‌گویند. از معادن قرار گرفته در این شهرستان می‌توان به: سنگ آهن چغارت، آنومالی شمالی، سرب کوشک، فسفات آسفوردی، سنگ آهن چاهون، زاغیا و میشدوان است.استان یزد بزرگ‌ترین تولید‌کننده سنگ آهن در کشور است و سالانه 30 میلیون تن سنگ آهن در معادن استان تولید و کشور‌های مختلف می‌شود.

استان یزد با رتبه اول تنوع مواد معدنی

می توان گفت استان یزد از نظر مدن دارای پانصد و چهل معادن در انواع مختلف کوچک و متوسط می باشد، دومین استان معدنی کشور و رتبه اول از نظر تنوع ذخیره معدنی است و همچنین تامین کننده پنجاه درصد ار مواد معدنی مورد نیاز کشور نیز است. استان یزد قطب تولید سرب، روی و باریت کشور است و بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه و دومین معدن سرب و روی جهان، معدن مهدی آباد بهادران در این استان واقع شده است.

در این استان یازده هزار و هشتصد و 25 اشغال معدنی وجود دارد و در سال های گذشته این استان تنوانسته رتبه نخست در زمینه صدور گواهی کشف معدن و صدور پروانه بهره‌برداری را به خود اختصاص دهد. همچنین باید اضافه کرد که این استان از زنجیره کامل تولید فولاد، شیشه خام و اسید فسفوریک از معدن تا بهره‌برداری برخوردار است و در این زمینه تنوانسته به خودکفایی برسد.

پانصد و چهل معدن قرار گرفته در این استان در مقیاس برزگ ملی جای گرفته‌اند و بقیه در حد متوسط و کوچک بوده که برای حفظ و توسعه اشتغال حمایت جدی از این مجموعه‌ها باید انجام شود. به طور کلی باید اشاره کرد که ذخیره قطعی معادن استان یزد حدود 2 میلیارد تن برآورد شده است.