كاربرد و انواع سنگ آهن

كاربرد و انواع سنگ آهن

كاربرد و انواع سنگ آهن

سنگ آهن

میتوان به جرات گفت که یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مواد معدنی موجود که در موارد مختلف مورد استفاد قرار می گیرد سنگ آهن است. آهن چهارمین عنصر موجود در پوسته زمین می باشد که میزان آن در پوسته زمین حدود 5 درصد می باشد و سنگ هایی که پیش از 20 درصد آهن داشته باشند، سنگ معدنی آهن نامیده می شوند.

استخراج فلز آهن از سنگ آهن با یک عمل شیمیایی انجام می پذیرد.این عمل شیمیایی به این معنی می باشد که سنگ های اکسیدی آهن توسط، کربن احیا می شود و بدین ترتیب عنصر آهن آزاد می گردد.

قرن‌ها از زغال چوب به منظور احیا بهره گرفته می شد ولی در اولین قرن نوزدهم از کک به جای آن بهره گرفته شود. کک به عنوان مهم ترین سوخت کوره بلند مورد استفاده قرار می گیرد. می توان اشاره نمود که به منظور دستیابی به یک تن آهن خام به حدود 3 تا 5.1 تن سنگ آهن، 900 تا 1000 کیلوگرم کک و 5 تا 6 تن هوا نیاز خواهد بود.

سنگ آهن به عنوان ماده گداز آور در کوره های بلند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.امروزه با اختراع ماشین و وارد نمودن هوای تحت فشار به کوره، ارتفاع و قطر کوره افزایش داده می شود و کوره های بلند جدید از ورقه های آهنی که روی ستون‌هایی استوار شده و ارتفاع بدنه کوره در حدود 30 متر می باشد، ساخته می شود.

 

اشکال مختلف سنگ آهن

این سنگ به اشکال مختلف در بازار ارائه شده تا همگان بتوانند به راحتی در موارد گوناگون از آن استفاده کنند برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

  1. دانه بندی شده

    سنگ‌آهن دانه‌ بندی شده یکی از انواع سنگ آهن است که به دلیل خاصیت احیاپذیری کم در سال‌های اخیر استفاده از آن کاهش یافته است.

  2. کلوخه

    متداول‌ترین روش استفاده از سنگ آهن، به حالت کلوخه است. به طور کلی در هر سال معادل 700 میلیون تن کلوخه تولید می‌شود و از آن در صنایع تولید آهن و فولاد بهره گرفته می‌شود.

  3. گندله

    در حال حاضر 300 میلیون تن گندله تولید می‌شود که 80 درصد از آن در کوره بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد و 20 درصد باقی مانده نیز برای احیای مستقیم کاربرد دارد.

انواع سنگ آهن

یکی از خوبیهای سنگ آهن این است که قیمت پایین و هزینه آن مقرون یه صرفه بوده و حدود 20 در صد آن از آهن تشکیل شده است. با ارزش‌ترین سنگ آهن‌هایی که وجود دارد، شامل سنگ آهن مگنتیت و هماتیت می باشد که مقدار آهن در آن‌ها برابر با 70 درصد خواهد بود.

از دیگر سنگ آهن های موجود نیز می توان به لیمونیت، اسپانیک، پیریت و ایلمینت اشاره نمود. مراحل مختلف آرایش سنگ های معدنی عبارتند از خرد نمود سنگ های معدنی، دانه بندی سنگ های معدنی، پر عیار کردن سنگ های معدنی، گرفتن آب، تکلیس، اگومراسیون و مخلوط کردن مواد معدنی.

موارد مصرف سنگ آهن

برای اینکه فولاد تهیه و تولید شود نیاز به ماده اولیه خود یعنی سنگ آهن دارد. 98 درصد از سنگ آهنی که استخراج می شود در سطح جهانی به منظور تولید فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع خودرو سازی و ساخت و ساز بخش های اصلی مصرف کننده فولاد می باشند و به سبب همین امر میزان تقاضای فولاد در این بخش ها بر تقاضا و قیمت سنگ آهن تاثیرگذار می باشد.