مزایای نمای خشک چیست؟

مزایای نمای خشک چیست؟

مزایای نمای خشک چیست؟

نمای خشک

از سبک ترین و یکنواخت ترین نماها می توان به نمای خشک اشاره کرد که  امروز شاهد توجه معماران و طراحان به نمای ساختمانی‌هایی هستیم که در حال ساخت و اجرای آن هستند.وجود محصولات نوین همچون: سمنت برد یا ورق سیمانی، ورق آلومینیومی، چوب پلاست، ترمووود و … در این زمینه باعث شده تا نمای خشک پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

نما هویت یک ساختمان است و توجه به آن یک امر طبیعی است. همچنین به نوعی کیفیت طراحی و صحت ساخت را نشان می‌دهد و بازگوی فعالیت داخلی نیز خواهدبود. به همین دلیل، هر چه توجه به ساخت و ساز در داخل ساختمان بیشتر باشد، رسیدگی به نمای آن نیز طبعا اهمیت بیشتری خواهد داشت.امروزه به زیبا سازی فضای شهر اهمیت زیادی داده میشود و به همین دلیل هر مکان یک کاربردی دارد که برای نمای بیرون آن از سنگ به دلیل شیک بودن استفاده می شود.

با روی آوردن جهان به سمت صنعتی شدن و افزایش تقاضا برای ساخت و ساز، پس از برپایی برج‌های بلند در ایالات متحده در دهه ۱۹۷۰، روند ساخت نمای خشک به طرز چشمگیری افزایش یافت. در ایران نیز پس از تغییرات صنعتی، اجرای نمای خشک در دهه هفتاد رواج یافت و هر روز شاهد پیشرفت‌های زیادی هستیم.

انواع اجرای خشک نما:

نمای خشک موارد و انواع مختلفی دارد که با توجه به استفاده هر کدام از این موارد طبقه بندی شده اند.اینها شامل: محصولات سمنت برد، سنگ‌های طبیعی، سرامیک و … است که طبیعتاً عملکرد هر کدام نکات خاص خود را دارد که در یک مقاله قابل توضیح نیست.

مزایای نمای خشک

یکی از ویژگی‌های اصلی در نمای خشک این است که از ملات برای اتصال عناصر با یکدیگر استفاده نمی‌شود. برای نصب از قوطی کشی و زیرسازی اتصالات فلزی مانند ریل برای متصل کردن عناصر استفاده می‌شود. سایدینگ نیز که یکی از پرطرفدارترین نماها به شمار می‌آید نیز به روش خشک نصب می‌شود.

لایه های تشکیل دهنده نمای خشک

لایه‌های تشکیل دهنده برای نمای خشک عبارتند از:

عایق:

عایق حرارتی وسیله ای است که برای نصب آن  باید جداگانه با استفاده از اتصال مکانیکی یا چسب به سطح کار متصل شد.

زیرسازی:

زیر سازی نیز که نوعی  قاب  است می‌تواند از چوب، فولاد یا آلومینیوم آغشته باشد. فاصله‌ها، ابعاد و انواع اتصالات برای مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند باد انتخاب می‌شوند.

فضای تهویه:

یکی از مواردی که برای نمای خشک لازم است بدانیم این است که به طور کلی برای جلوگیری از ورود رطوبت فاصله ای بین عایق ونما در نظر گرفته می شود.عایق‌های مناسب در نماهای خشک شامل: صفحات رزین اشباع، پشم معدنی بسیار فشرده، الیاف سیلیکات کلسیم، ورق و کاشی‌های آلومینیوم و آجرهای سفالی است که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و بافت‌ها را پوشش می‌دهد. نمای خشک را می‌توان با اتصالات آزاد ایجاد کرد.

مزایای کاربرد نمای خشک کدامند؟

اگر از سایدینگ سمنت برد یا چوب پلاست و دیگر محصولات برای اجرای نمای خشک استفاده می‌کنید، قطعا مزایایی به نسبت سایر نماها خواهید داشت. موارد زیر از جمله مزایای کاربرد نمای خشک با استفاده از متریال‌های متفاوت به شمار می‌آید:

کاهش ضایعات ساختمانی و عایق صوتی

ار خوبیهای نمای خشک این است که میتوان آن را بدون نیاز به مصالح بر روی دیوار نصب کرد. در نتیجه، زباله‌های ساختمانی معمولی به حداقل می‌رسند. میزان صدای تولید شده نیز کاهش می‌یابد.

بهره‌وری انرژی

هنگام اجرای نمای خشک، وجود عایق حرارتی باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود. از طرف دیگر به دلیل نوع لایه‌ها و موقعیت آنها که باعث ایجاد فاصله بین نما و عایق می‌شود، مصرف انرژی ساختمان در شرایط مطلوب است.اجرای این نوع نما برای ساختمان‌های بلند آسان است. عدم استفاده از ملات و مصالح دیگر باعث می‌شود تا این نما نسبت به انواع دیگر سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود.

کیفیت عملکرد نما را افزایش دهید

استفاده از مواد مصرفی صنعتی در لایه‌های مختلف نمای خشک، از جمله پروفیل‌های آهن، آلومینیوم یا گالوانیزه و استیل و همچنین کاهش احتمال خطای انسانی در مناطق مختلف، مانند عدم استفاده از ملات، کیفیت نمای خشک را افزایش می‌دهد.

سرعت و کارآیی بالا از مزایای نما خشک

در مورد نماهای خشک به دلیل استفاده از قاب‌های فلزی از قبل آماده شده و امکان آماده سازی نما در طبقه همکف و بدون استفاده از داربست، سرعت اجرای نما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. استفاده از نما سمنت برد به علت برخورداری از وزنی نسبتا سبک در کمترین زمان ممکن قابل اجرا خواهد بود.

مزایای نمای خشک چیست؟

امکان تعویض و تعمیر

زمان اجرای نمای خشک اگر به هر دلیلی مشکلی به وجود آید امکان تعوض و تعمیر آن وجود دارد. (به عنوان مثال شکستگی در اثر ضربه شدید).

سقوط مصالح را کاهش داده و نما را یکنواخت نگه دارید

با انواع مختلف نماها، که از مواد مختلف با ضرایب انبساط و انقباض مختلف استفاده می‌کنند، می‌توان مواد نما را از سطح زیرین جدا کرد که در صورت سقوط خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت آشنا شدیم. از طرف دیگر، جداسازی لایه فوقانی نما باعث زیبایی زیبایی نما می‌شود. در حالی که در این نوع نما به دلیل استفاده از یک نوع ماده، رفتار مواد در برابر تغییرات دما یکسان خواهد بود و قابل پیش بینی.عدم استفاده از ملات باعث کاهش بار مرده ساختمان حدود ۸۰ کیلوگرم در هر مترمربع نمای ساختمان می‌شود که این امر باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله و کاهش خسارات و تلفات می‌شود. از طرف دیگر، کاهش وزن ساختمان باعث کاهش هزینه‌های کلی ساختمان می‌شود.