طراحی ویلای کلاسیک

طراحی ویلای کلاسیک

طراحی ویلای کلاسیک

ویلای کلاسیک وطراحی آن

یکی از بناهای معماری که از دیرباز مورد توجه معماران بوده است طراحی ویلا می باشد که مانند دیگر بناهای معماری نیازمند اصول و ضوابط خاصی می باشد. در طراحی ویلا سبک های گوناگونی مانند طراحی ویلای مدرن، کلاسیک، روستیک و… وجود دارد.

در این مقاله به بررسی طراحی ویلای کلاسیک می پردازیم.سبک کلاسیک سبکی با شکوه، باعظمت و زیبا می باشد که از دیرباز به دلیل ویژگی های منحصر به فردش مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

پیدایش سبک کلاسیک از دوران رنسانس در رم می باشد. ستون های بلند، سرستون، مجسمه های تزئینی، سراهی ها، طاق و قوس ها، تزئینات و ابزارها و… از ویژگی های بارز این سبک زیبا می باشد. در طراحی ویلای کلاسیک تنوع متریال، ترکیب حجمی فرم و طراحی نما نسبت به طراحی ویلای مدرن کمتر می باشد و بیشتر از سنگ برای نمای کلاسیک استفاده می شود.

نورپردازی در طراحی نمای کلاسیک بسیار مهم می باشد و به جلوه بخشیدن هرچه بیشتر طرح کمک می کند.زیبایی و شکوه این سبک در طراحی دکوراسیون داخلی ویلای کلاسیک با استفاده از سنگ، دیوارهای بلند، ستون های بلند، پنجره های متقارن و بلند، ابزارها، مبلمان مجلل و استیل، مجسمه ها و اشیاء تزیینی، آینه های قدی، کاغذ دیواری و…. و همچنین استفاده از رنگ سفید، کرم، رنگ های پخته و غنی، نشان داده می شود.

همچنین از نور طبیعی و مصنوعی در طراحی داخلی استفاده می شود.باید توجه داشت که سبک کلاسیک به دلیل وجود ابزارها و تزئینات، متریال سنگ و… سبکی گران به حساب می آید. به این منظور برای کاهش هزینه ها می توان از متریال سیمان در طراحی نما و کمتر کردن ابزارها، تزئینات و… بهره برد.

 

طراحی ویلای کلاسیک

تعریف طراحی ویلا:

یکی از کارهای تخصصی کارشناسان و معماران که نیاز به زحمت فراوان دارد طراحی ویلا است. خانه هایی که در یک یا دو طبقه با ارتباط عمودی و ورودی یکسان طراحی شده و مورد استفاده یک خانواده قرارمی گیرند، ویلا نامیده می شود.

ویلاها بسیار شبیه به خانه (House) هستند. خانه ای برای یک خانواده. طراحی ویلامی تواند خیلی ساده و یا خیلی لوکس و زیبا باشد. امکانات درون یک ویلای لوکس از جمله باغ های زیبا و وسیع، حیاط های اختصاصی با استخرها و چشمه های منحصر به فرد در طراحی ویلاهای لوکس امری اجتناب ناپذیر است.

گاهی ویلاها در دل شهرها شکل می گیرند. به دو دلیل ویلا سازی در دل شهر انجام می شود یا نیاز کارفرما و یا بر زبق قوانین مقررات ساخت و ساز هر ناحیه یامنطقه می باشد.طراحی ویلا بسته به نیاز و خواسته ی افراد صورت می گیرد. می توان ویلایی کوچک با امکاناتی ساده و یا ویلایی بزرگ با بهترین و لوکس ترین امکانات ممکن طراحی و اجرا کرد.

پیدایش طراحی ویلا:

شروع و ساخت طراحی ویلای کلاسیک از روم باستان می باشد، اشراف در طبقات بالای اجتماع قرار داشتند و معمولا ساختمان های ویلایی با ارزش، متعلق به این قشر از جامعه بود. بناهای ویلایی در باغ ها یا محوطه های با مساحت های وسیع ساخته می شدند.

امپراتوری روم بعد از فروپاشی که توسط کلیسا اتفاق افتاد، از آن به بعد تغییر کاربری این ویلاها به صورت صومعه ای، مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از گذشت زمان، تغییر و تحولاتی در این ساختمان ها در قرون وسطی اتفاق افتاد که این بناها دوباره مورد استفاده برای اشراف قرار گرفت.