طراحی معماری مدرن

طراحی معماری مدرن

معماری مدرن

در این بحث می خواهیم بدانیم نام طراحی مدرن یا نوگرا از کجا آمده است و به نقل قول و آن گونه که گفته شده نام فعالیت یا جنبشی است که امروزه از آن استفاده می شود. در طراحی معماری مدرن ایده های طراحی در هم آمیخته می شود و دیگر همچون معماری گذشته مفاهیم و فرم ها شکل نمی گیرد و تفاوت های بسیاری در معماری مدرن و معماری سنتی به وجود آمد.

در گذشته بیشتر طراحی ها برای کاربری های خاص مانند کلیسا و قصرها بودند که به مرور زمان با افول در این کاربری ها طراحی معماری شکل جدیدی را به خود گرفت که با این تحول،  طراحی معماری ساختمان ها در بین مردم از اهمیت بالایی برخوردار شد و همین امر سسب شد تا سبک های معماری مختلفی در دنیا به وجود آید.در طراحی معماری مدرن از مصالحی همچون بتن، فولاد، شیشه و …  مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی مدرن استفاده از این متریال ها امروزه با شیوه های مختلفی به نمایش گذاشته می شود که نگاهی به آن ها خواهیم داشت.

طراحی معماری مدرن

شیشه در طراحی معماری مدرن

یکی از عناصر خوب و مهمی که می توان در طراحی مدرن از آن یاد کرد طراحی مدرن یا متریال شیشه است که امروزه در بیشتر کاربری ها مانند ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و … مورد استفاده قرار می گیرد. وجود شیشه های قدی بلند که سبب می شود تا فضای داخلی را با فضای خارجی ساختمان در هم آمیزد، که با توجه به این امر طبیعت را بطور مستقیم در یک قاب برای بیننده به نمایش می گذارد.

امروزه این ساختار شیشه در خانه های ویلایی بسیار به چشم می خورد. پنجره هایی که در فضاهای مختلف استفاده می شود و هر یک از فضاها را به نحوی با فضای بیرون خود به نمایش می گذارد چه بسا بیشتر طراحان در این گونه طراحی ها فضاهای دکوراسیون داخلی را با فضای بیرون با هماهنگی خاصی طراحی می کنند تا بیننده و ساکنین را در فضاهای مختلف به تجربه های بصری جدیدی دعوت کنند.

بتن در طراحی معماری مدرن

متریال بتن یکی دیگر از عواملی است که در طراحی مدرن کیفیت و کارای خود را دارد. امروزه طراحان از بتن نیز به عنوان یک متریال در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می کنند به نحوی که دیگر طراحان بر روی آن هیچ متریال دیگری استفاده نمی کنند و تنها خود بتن را به نمایش می گذارند. این نکته را باید دقت کرد که بتن خاصیت سرد بودن را در بیننده القا می کند، معمولا استفاده از این متریال باید به نحوی باشد که در کنار آن از مبلمان و عناصری استفاده شود که ماهیت گرم بودن را دارا باشند تا در طراحی فضای ساخته شده محیطی در تعادل را داشته باشیم.