اصول طراحی

اصول طراحی

اصول طراحی

مقدمه بر اصول طراحی

برای اینکه بتوانیم طراحی با جذابیت بالا را داشته باشیم ابتدا باید اصول آن شناسایی شود و اشنا شویم. و در کنار آن برای طراحی نیازمند عناصری هستیم که ابزاری در جهت ارائه ایده ها و نظرات طراح می باشند.

کاربری اصول طراحی

قبل از شروع هرکار اولین اصل طرح پاسخگویی و مشاوره به نیاز کاربران می باشد. در طراحی فضای داخلی علاوه بر توجه خاص به اصول زیبایی شناسی و پاسخگویی به نیازهای روحی کاربران لازم است نیازهای جسمی و فیزیکی آن ها را نیز به بهترین وجه پاسخ دهیم.

برای شروع لازم است از کارفرما بخواهیم کاربری های مورد نیاز در فضایی معین را شرح دهد و بر اساس گفته های او برنامه فیزیکی طرح را که پیش شرط طراحی معماری است تهیه کنیم. در کنار نام فضاها و متراژ آنها می توان توضیحاتی را اضافه نمود که نشان دهنده کیفیت فضا هستند.

در یک طراحی معماری خلاقانه می توان فضاها را به نحوی منعطف خلق کرد که هر یک از کاربری ها بتوانند در داخل همدیگر بلغزند، ترکیب و یا تبدیل شوند.

وحدت و هماهنگی

در وحدت و هماهنگی اصل طراحی در این است که کلیه خطوط، اشکال، رنگ ها، بافت ها و الگوها در کنار یکدیگر کلیتی یکپارچه ایجاد کنند.

وحدت به یکپارچگی و نبود اغتشاش بصری در کلیت فضا و نحوه ارتباط عناصر تشکیل دهنده فضا اشاره دارد در حالی که هماهنگی به ماهیت عناصر شکل دهنده یک مجموعه و حس مشترک آن ها وابسته است. به عنوان نمونه استفاده از رنگ های ملایم در عناصر به کار رفته در یک فضا می تواند حسی از آرامش را القا نماید و موجب هماهنگی در کل طرح گردد و در اصول طراحی این هماهنگی عناصر می تواند نهایتا حس وحدت و یکپارچگی را خلق کند.

هر فضایی این را ایجاب می کند که طراحی آنها متناسب با هم باشد مثلا ،در یک فضای مدرن بهتر است از مبلمان و قطعات تزیینی مدرن استفاده شود و در یک فضای سنتی عناصر سنتی به کار رود به نحوی که از لحاظ بصری حسی از وحدت و یگانگی ایجاد شود.

هدف نهایی در اصول طراحی این است که با در کنار هم قرار دادن رنگ ها، سبک ها و فرم ها فضایی را خلق نماییم که تاثیری عمیق و شورانگیز بر انسان ایجاد نماید.

ریتم

در اصول طراحی، ریتم نوعی توالی هماهنگ عناصر در فضا است که باید به آن توجه کرد. ریتم در موسیقی بسیار قوی تر حس می شود و تکرار نت های مختلف با فواصل گوناگون است که در نهایت صدایی دلنشین تولید می کند. در طراحی معماری نیز توالی و نحوه چیدمان عناصر در کنار یکدیگر باید به نحوی باشد که موسیقی دلنشین فضا نواخته شود. حس ریتم می تواند از طریق تکرار عناصر و حتی تضاد برخی از آن ها القا شود و در نهایت جاذبه بصری ایجاد نماید.

استفاده از رنگ ها و الگو های مشابه در فواصل معینی در فضا نیز می تواند این حس را تشدید نماید. مثلا می توان تابلوهای مربع با تم مشابه را در کنار هم در فضا تکرار کرد که در کنار مبلمان مکعب شکل مدرن نوعی ریتم ایجاد می کند. می توان نوعی ریتم اورگانیک نیز در فضا ایجاد کرد که با استفاده از فرم های منحنی و دوار در تابلوها، بافت و فرش کف این تم ایجاد می شود.

استفاده از وسایل تزئینی در دکوراسیون داخلی نیز در ایجاد و تشدید ریتم خاصی موثر هستند.در طراحی معماری یک آرایشگاه تکرار آینه ها و مبلمان موجود در فضا در کنار انعکاس دوباره آنها حس ریتم را تشدید می کند.

اصول طراحی