اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی

اشتباهات در طراحی دکوراسیون داخلی

در این مطلب قصد داریم شما را با اشتباهات رایجی که در طراحی دکوراسیون داخلی اتفاق می افتد گام به گام آشنا کنیم.ابتدا به تعریفی کوتاه از طراحی داخلی می پردازیم طراحی داخلی علم و هنری است که به وسیله آن می توان فضای خانه را ارتقا داد و بهبود بخشید.

به طور کلی طراحی یک خانه به معنای تسلط و کنترل روی فضای حاکم بر آن است.هدف طراحی دکوراسیون داخلی خلق فضایی است که در عین زیبایی و اثر گذار بودن، کارایی لازم را نیز داشته باشد، اما بسیاری از افراد با نداشتن آگاهی از نکات طراحی دکوراسیون داخلی، به طور ناخواسته اشتباهاتی را مرتکب می شوند.

 خرید اکسسوری

زمانی را تصور کنید که شما به خرید رفته اید و یک اکسسوری خیلی جذاب را میبیند که برای دکوراسیون اتاق شما در کنار تلویزیون و تماشای آن مناسب و جذاب است.این اتفاق ممکن است برای هر کسی رخ دهد. در این زمان است که شما تسلیم خرید می شوید و با شور و هیجان گنجینه خود را به خانه می آورید.

هنگامی که شما اکسسوری ایده آل را در محیط قرار می دهید، به سرعت کشف می کنید که همه چیز ناپسند و ناخوشایند به نظر می رسد و همان لحظه با خود فکر می کنید که این چه فکری بود که کردم و یا در کجای مسیر اشتباه کردم؟آنچه اکثر انسان ها درک نمی کنند این است که طراح دکوراسیون داخلی چشمانی بسیار تیز و نکته سنج دارد.

طراحان داخلی حرفه ای

چیزی که روشن و واضح است این است که زمانی که شما به خرید می روید ممکن است از دیدن خیلی چیزها لذت ببرید اما باید دید که ان مناسب طرح اتاق و منزل شماهست یا خیر؟طراحان داخلی حرفه ای از تاثیر رنگ، نورپردازی، اندازه اتاق، مقیاس و نحوه چیدمان دکوراسیون داخلی خانه آگاهی کامل دارند و به خوبی می دانند که وسایل در خانه چگونه به نظر می رسند.آن ها به طور دقیق به شما می گویند که کدام گزینه منجر به بهتر شدن فضا و کدام گزینه منجر به بدتر شدن فضا می شود.

اشتباهات رایج زیادی در طراحی داخلی وجود دارد که تقریبا همه ما در هنگام طراحی فضای داخلی خود مرتکب آن می شویم؛ ما در این بخش چند نمونه از این اشتباهات و چگونگی جلوگیری از ایجاد آن ها را بررسی می کنیم. با تصویرگران پویا اندیش همراه باشید .

رعایت نکردن تناسب در طراحی داخلی

مسئله مهم در طراحی دکوراسیون داخلی اندازه و تعداد و حجم است که اهمیت ویژ ه ای دارد. یک متخصص در رابطه با مقیاس و نسبت طراحی می گوید: “وقتی وارد یک اتاق می شوید، آن اتاق باید مانند یک شهر به نظر برسد… ترکیبی از ارتفاعات مختلف؛ چرا که شما هرگز نمی خواهید همه چیز در یک اتاق هم سطح و یا هم اندازه باشد.

این کار را می توان با ابعاد مختلف وسایل، تابلوها، پنجره ها و سایر موارد انجام داد.” تناسب تقریبا اولین اشتباهی است که همه افراد در طراحی داخلی خود دچار آن می شوند. احتمالا این مورد به این دلیل رخ می دهد که طراحی یک اتاق با تناسبی بی عیب و نقص، چشمانی خوش ذوق و تیز بین می خواهد.

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی

یک تناسب عالی

ممکن است خیلی از افراد وسایل ریز و کوچک را در داخل اتاق پخش نمایند که این باعث شلوغی و ایجاد طرحی دکوراسیون نا زیبا را در پی داشته باشد.در حالی که عده ای دیگر وسایل بزرگ و حجیم زیادی را در اتاق خود قرار می دهند که باعث می شود اتاق شلوغ و کوچک جلوه کند.به عنوان مثال یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در این زمینه انتخاب مبلمانی نامناسب برای فضای خانه است؛ گاهی ظاهر و یا رنگ مبلمان چنان شما را شیفته می کند که به سایر معیارها توجه نمی کنید.

راز رسیدن به یک تناسب عالی و درجه یک ترکیبی از اشکال، ارتفاعات و اندازه های مختلف است.اگر تنها یک دلیل وجود داشته باشد که شما یک طراح داخلی استخدام کنید، کمک گرفتن از او برای رعایت تناسب در خانه است.

ارزیابی نکردن بودجه قبل از خرید

همه ما مستعد خرید های ناگهانی هستیم، البته این به آن معنا نیست که شما نباید چیزی که عاشق آن شده اید را خریداری کنید، اما شاید آن وسیله کارایی اصلی مورد نظر شما را نداشته باشد.قبل از رفتن به نمایشگاه وسایل خانگی و یا فروشگاه های مبلمان، بهتر است که یک برنامه ریزی دقیق و بودجه تثبیت شده داشته باشید.ابتدای کار باید تمام اتاق ها اندازه گیری شوند.

محل قرارگیری انواع دکوراسیون

زمانب که یک دکوراسیون یا مبلمان در جای مناسب خود قرار بگیرد و زیبایی به فضا بدهد یعنی طراحی به طور دقزق انجام شده است.خوشبختانه بسیاری از ابزارهای طراحی و سازمان دهی اتاق به صورت آنلاین و رایگان وجود دارد که به سادگی می توان از آن ها کمک گرفت.یک برنامه ریزی دقیق و ارزیابی کردن محیط و تعیین بودجه به شما کمک می کند که بدانید چه می خواهید و در راستای برنامه و بودجه خود عمل کنید.

پشیمانی خریداران احساس بسیار وحشتناک و ناخوشایندی است، بنابراین ابتدا برنامه ریزی کنید و سپس به خرید بروید.

توجه نکردن به مشاوره و راهنمایی های دیگران

در هرکاری تجربه نشان داده است که حتی ماهرترین طراحان نیز اشتباه میکنند.وقتی در یک اتاق ماه ها از یک طراحی یکسان استفاده کرده اید، تشخیص اشتباهات طراحی می تواند کار دشواری باشد.گاهی برای کشف اشتباهات و دیدن مشکلات باید یک شخص جدید و کسی که با فضای خانه بیگانه است نظر دهد.

می توانید از یک دوست بخواهید نظری صادقانه در مورد انتخاب رنگ، پارچه و یا چیدمان دکوراسیون اتاق داشته باشد.اگر برایتان امکان پذیر است،

کمک از طراح داخلی – برای جلوگیری از اشتباهات در طراحی داخلی

اکر لازم دانستید حتما با یک طراح مشورت کنید و از او راهنمایی بخواهید نیازی نیست که در طول دوره طراحی در کنارتان باشد خیلی از طراحان نیز هستند که به صورت ساعتی فعالیت می کنند.طراحان داخلی سرشار از نکات و ترفندهای طراحی هوشمندانه ای هستند که می توانند خانه شما را به طرز حیرت انگیزی تغییر دهند.

اگر با ایده دوم مخالف هستید، گزینه سومی نیز وجود دارد.شنیدن تجربه طراحان و مشاوره آن ها لزوما به معنای عملی کردن آن ها نیست.خانه شما و طراحی آن منحصرا متعلق به شما است و آن چه که اهمیت دارد عشق و علاقه شما به خانه است.

توجه نکردن به سازماندهی لوازم جانبی و کلکسیون ها

همه افراد کلکسیونهای کوچکی دارند .گاهی اوقات میتواند از طرح یک پرنده کوچک روی یک کاشی شروع شود و یا درانواع شکلها و رنگهای مختلف ظاهر گردد.کلکسیون ها علاوه بر سرگرمی، زیبایی منحصر به فردی نیز دارند، اما روش مناسب برای نمایش دادن چنین مجموعه ای کدام است؟یک روش کاملا اشتباه که بسیاری از افراد برای نمایش کلکسیون ها استفاده می کنند، پراکنده کردن تمام قطعات آن در خانه است.

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی

قانون سه

ممکن است پرنده ای کوچک در بالای شومینه جیر جیر کند و در همین حال پرنده کوچک دیگری روی میز قهوه در حال پرواز باشد.مهم این نیست که لوازم جانبی شما چیست.مهم این است که آن ها را به صورت سازمان یافته و گروهی در خانه نمایش دهید.قوانین دقیق و محکمی به نام “قانون سه” برای سازمان دهی و دسته بندی وسایل وجود دارد،بنابراین آن چه را که دوست دارید در گروه های مناسب دسته بندی کرده و آن ها را با افتخار و به طور شایسته نمایش دهید.

توجه نکردن به تزئینات دیواری و تابلوها

اگر بخواهیم تزئینات را در نظر بگیریم به معنای واقعی هر فرد می تواند حتی دیوار اتاق خود را به یک گالری هنری تبدیل کند.همه افراد باید به نوعی هنر خود را در خانه به نمایش بگذارند.از نقاشی های رنگ روغن نادر گرفته تا نقاشی های محبوب کودک شما در روزهای پیش دبستانی.مسیری که بیشتر با آن روبه رو می شوید و آن چه که حائز اهمیت است، نحوه چیدمان صحیح این  آثار هنری است.

نصب تابلو

بهترین راه برای اطمینان از عدم وجود خطا و اجتناب از ایجاد حفره های نامطبوع در اثر کوبیدن میخ روی دیوار، نشانه گذاری و رد یابی قاب ها روی قالب های کاغذی است.به سادگی برش های کاغذ را روی دیوار بچسبانید.سپس گزینه ها و موقعیت های گوناگون را بررسی کنید تا در نهایت نتیجه مطلوب را کسب کنید.

در چیدمان تابلوها حتما توجه کنید که تابلوها در ارتفاع معقول و مناسبی نصب شوند ( این ارتفاع نباید خیلی بالا و یا خیلی پایین باشد).همچنین در آویزان کردن تابلوهای دیواری افراط نکنید، چرا که زیبایی جلوه کلی شما را از بین می برند.هنگام طراحی به خاطر داشته باشد که رعایت تناسب (اشتباه رایجی که در این مقاله نیز به آن اشاره شد) را به خوبی رعایت کنید.

عدم توجه به پارچه ها و منسوجات در طراحی داخلی خانه

اشتباه رایجی که اکثر افراد انجام میدهند حتی برای خانه های نوساز این است که به رنگ آمیزی دیوارها می پردازند.ما به شما توصیه می کنیم که لطفا خیلی سریع برس رنگ را کنار بگذارید .

ابتدا پارچه ها و منسوجات اصلی مانند پرده ها، فرش ها و یا قالیچه ها را انتخاب کنید، اما چرا؟به این دلیل که پیدا کردن دکوراسیون پارچه ای که شما به آن علاقمند هستید و سپس انتخاب رنگ دیوار متناسب با آن ها کار بسیار ساده تری است.با این کار به راحتی می توانیم رنگ دیوارها را با دکوراسیون داخلی خانه مطابقت دهیم.

آن چه که طراحان به صاحبان خانه توصیه می کنند

یافتن منسوجاتی که به آنها علاقمند هستیم کار سخت و دشوار است، انتخاب این منسوجات بر اساس رنگ دیوارها، کار را بسیار سخت تر می کند، چرا که علاوه بر علاقه باید با رنگ دیوارهای خانه نیز هماهنگی داشته باشد.

آن چه که طراحان به صاحبان خانه توصیه می کنند.ارزیابی بودجه و در نظر گرفتن اندازه اتاق ها است؛ بعد از این مرحله می توانید با خیال آسوده به بازار بروید و به تهیه فرش، مبلمان و یا پرده بپردازید.شما می توانید تمام نمونه های فرش، پرده، قالیچه و یا کوسن را مورد بررسی قرار دهید.لوازمی که شما را به هیجان می آورد و همچنین مورد علاقه تان است را خریداری کنید.سپس رنگی مناسب که کاملا با دکوراسیون خانه شما هارمونی دارد را برای دیوارها انتخاب کنید.

ما چطور می توانیم خانه ای فاخر و ارزشمند را طراحی کنیم؟

این که بتوانیم منزلی در حد فاخر و ارزشمند طراحی کنیم امری است که به آهستگی و در گذر زمان رخ دهد.سالیان طولانی زمان می برد تا خانه به طور کامل و تحسین بر انگیز به نظر برسد.

می توان این شخصیت را با اضافه کردن یک صندلی عجیب و غریب که از بازار مخصوص فروش اجناس دست دوم و یا ارزان قیمت خریده اید و یا نقاشی شگفت انگیزی که از یک دست فروش خیابانی گرفته اید، در طراحی دکوراسیون داخلی شما ایجاد کرد.تعطیلات آخر هفته یک خرید کوچک را امتحان کنید، با گذشت زمان چیزهایی را که دوست دارید پیدا کنید و شخصیت خانه خود را به بهترین شکل ممکن بسازید.

در نظر نگرفتن شخصیت برای خانه

یکی از مسائلی که انسان راسرگرم و شیفته خود میکند نگاه کردن به لوازم شیک در نمایشگاههای لوکس است، اما آن چه که طراحان داخلی بر آن تاکید فراوان دارند، خرید نکردن در یک زمان و یک مکان مشخص است.توجه نکردن به این نکته منجر به یک اشتباه رایج دیگر در طراحی داخلی می شود.

اگر در هنگام خرید کردن به طور افراطی از یک رنگ و یا یک جنس استفاده کنید، در نتیجه با خانه ای فاقد شخصیت مواجه می شوید.آن چه که در اینجا مبهم است، چگونگی اضافه کردن شخصیت به خانه است.

عدم توجه اکثر افراد به نقطه کانونی در طراحی خانه ها

هر اتاقی به یک نقطه کانونی نیاز دارد، این نقطه مکانی برای استراحت در اختیار چشم ها قرار داده و کارکرد ویژه ای را به اتاق شما اختصاص می دهد.به این نکته توجه داشته باشید که اتاق های بزرگتر می توانند بیش از یک نقطه کانونی داشته باشند.

در نظر گرفتن یک نقطه کانونی برای دکوراسیون خانه حس شیک و منظم بودن را القا می کند و همچنین دکوراسیون داخلی خانه شما را نیز چشم نواز خواهد کرد.وجود نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی خانه این امکان را به شما می دهد که بتوانید بر اجزای دکوراسیونی که مورد علاقه شما هستند، تاکید کنید.

اختصاص ندادن یک نقطه کانونی

از دیگی اشتباهات رایج در بین مردم این است که یک نقطه یا مرکز و کانون راهدف برای طراحی اختصاص نمیدهند.شما با فراموش کردن و یا نادیده گرفتن نقطه کانونی، به سرعت از خانه ای جذاب و کامل فاصله می گیرید.در یک اتاق تلویزیون نقطه کانونی معمولا تلویزیون و دستگاهی است که تلویزیون در آن قرار دارد، در حالی که تمام اشیاء اصلی اتاق (یعنی نیمکت ها و یا صندلی ها) به صورت متمرکز و رو به تلویزیون هستند.

اشتباه بسیاری از افراد پخش کردن مبلمان در اطراف خانه است، درصورتی که در یک اتاق نشیمن ابتدا باید هدف و یک نقطه کانونی را پیدا کرده و سپس مبلمان را حول آن نقطه قرار دهید.به عنوان مثال شومینه، یک میز بازی، یک تابلو نقاشی بزرگ و یا حتی یک میز قهوه که مهمانان را به نشستن و معاشرت ترغیب کند، می تواند نقطه کانونی مناسب و جذابی باشد

نگهداشتن لوازم قدیمی و یا عتیقه های مادر بزرگ

همه ما وسایلی به صورت کهنه یا دست دوم داریم که البته برخی از آنها ارزشمند و گرانبها هستند اما برخی دیگر ممکن است آزار دهنده یا ناخوشایند باشند.آیا شما هم یکی از آن وسایل ناخوشایند را در خانه دارید؟

قطعا شما می دانید که آن وسیله قدیمی را دوست ندارید و درنتیجه می خواهید آن را در زیرزمین و یا انباری مخفی کنید، اما نمی توانید، چرا که آن وسیله هدیه ای از طرف مادربزرگ تان است.چرا مرتکب این خطای دکوراسیون داخلی می شوید؟

شور و نشاط شما و اهالی خانواده در خانه

به چه دلیل در منزل وسیله ای نگهداری می شود که حس نشاط و شادمانی را از شما میگیرد؟ شما مجبور نیستید تا عتیقه های مادربزرگ خود را به هر قیمتی حفظ کنید.آن چه که دارای اهمیت فراوان است، شور و نشاط شما و اهالی خانواده در خانه است.مکان جدیدی را برای همه چیزهای کهنه ای که دوست شان ندارید، فراهم کنید.

شما می توانید آن را به یکی از دوستان و یا اقوام خود بسپارید و یا به خودتان این اجازه را بدهید که آن را فروخته و چیزی را که دوست دارید به جای آن بخرید.خود را رها کنید و خانه خود را بر پایه لوازمی که شما را خوشحال می کند بسازید.چرا که قطعا هدف شما از طراحی خانه به زیباترین شکل ممکن، دستیابی به آرامش است.

عدم توجه به نشان دادن شخصیت و ویژگی های اخلاقی

منزلی که شما در آن زندگی میکنید باید نشانگر ویژگی اخلاقی شما باشد؛این نکته می تواند مثل خاطرات شخصی شما مانند خاطرات سفرها، عشق ها و یا زندگی شما باشد.هیچ چیز بدتر از این نیست که وارد خانه ای شوید که با دیوارهای بژ، مبلمان قهوه ای و یا یک تابلوی چاپی روی دیوار از شما استقبال کند و وانمود کند که تمامی این ها هنر است و آن ها نیز هنرمند.

خانه ی آباد و منحصر به فرد

یکی دیگر از مسائل این است که به دکور منزل خود اهمیت داده و از دکوراسیون منزل خود احساس شرم نکنید.همه مواردی که دوست دارید را وارد دکوراسیون خانه کنید.خانه خود را به یک آبادی منحصر به فرد تبدیل کنید.تا در پایان یک روز سخت و کسل کننده از شما به خوبی و به طور شایسته ای استقبال کند.همچنین بازگو کننده داستان جذابی برای ملاقات کنندگان شما باشد.

کلام آخر برای اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی

همانگونه که در این مقاله ذکر شد اشتباهات راج و فراوانی ممکن است در طراحی داخلی رخ دهد.خوشبختانه، راه حل های ساده زیادی هم برای رفع این اشتباهات وجود دارد.گاهی اوقات به سادگی خلاص شدن از وسایل کهنه ای که دوستشان ندارید.

در این مقاله از تعدادی رازهای طراحی دکوراسیون داخلی پرده برداشته شد.اما اگر همه راه ها با شکست رو به رو شده و شما از تمام تصمیمات دکوراسیون و موانعی که با آن روبرو هستید بسیار نا امید شده اید.پس بهتر است از یک طراح داخلی حرفه ای کمک بگیرید.آنها از تمامی رازها و نکات طراحی به خوبی آگاه هستند و می توانند به شما در دستیابی به خانه ای جذاب و رویایی کمک فراوانی کنند.

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلی