برترین معماران ایرانی

برترین معماران ایرانی

برترین معماران ایرانی

معماران برتر ایرانی

هنر ایرانی از گذشته های دور تا کنون تمامی کشورها را تحت تاثیر قرار داده است که معماری در آن به طرز شگفت آوری خودنمایی کرده است و افراد بزرگی در این زمینه پرورش یافته و خودنمایی کرده اند که در کار خود معجزه کرده اند. در هنر معماری ایران، می توان به ساختارهای هندسی، زیباشناسی و … اشاره کرد.

با توجه به گذشت زمان و وارد شدن معماری اسلامی به این هنر کهن، معماران ایرانی با وجود این توانسته اند تا از سبک ها و روش های خاصی بهره جویند، تا هنر معماری ایرانی را با معماری اسلامی، به گونه ای تلفیق نمایند که معماری ایرانی اسلامی را با دیگر کشورهای مسلمان، متفاوت سازند.

تاریخچه و آوازه هنر معماری ایران به گذشته های خیلی دور می رسد. این هنر نسل به نسل و با آموزش به نسل های دیگر در حال تکامل می باشد. حال به معرفی ده تن از برترین معماران ایرانی  که از نامداران ایران زمین می باشند می پردازیم.

هوشنگ سیحون

از نام آورترین افراد در این زمینه می توان به هوشنگ سیحون اشاره کرد وی در مرداد ماه 1299 در شهر تهران متولد شد. وی فارغ التحصیل از دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد. سیحون برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه شهر پاریس سفر کرد و تحصیلات تکمیلی خود را در آنجا انجام داد.

سیحون را با لقب مرد بناهای ماندگار می شناسند، این معروفیت به دلیل این می باشد که در طراحی های بناهای یادبود برای بزرگان و اسطوره های ایرانی انجام داده است. از بناهایی که توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است می توان به طراحی آرامگاه خیام در نیشابور، بازسازی و طراحی آرامگاه فردوسی در طوس، طراحی آرامگاه بوعلی سینا در همدان، طراحی آرامگاه نادرشاه در مشهد، ساخت ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تهران، ساخت مقبره کلنل محمد تقی خان پسیان و … اشاره کرد.

هوشنگ سیحون علاوه بر فعالیت های معماری به نقاشی نیز علاقه مند بود. در این راستا نمایشگاه های متعددی را در ایران و خارج از ایران برگزار و به نمایش گذاشت. وی در سال 2012 توانست جایزه بیتا را کسب نماید. هوشنگ سیحون در خرداد ماه سال 1393 در ونکوور کانادا درگذشت.

سید هادی میرمیران

 

سید هادی میر میران یکی دیگر ازافراد سرشناس درهمین زمینه است او در  23 اسفند ماه 1323 در شهر قزوین چشم به جهان گشود. میر میران فارغ التحصیل رشته مهندسی معماری از دانشکده هنرهای زیبای تهران می باشد. وی در سال های 1343 تا 1357 در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران فعالیت داشت،با گذشت زمان پس از انقلاب، فعالیت خود را در پروژه های شهرسازی ادامه داد.

از فعالیت های معماری هادی میرمیران می توان به طراحی سفارت ایران در فرانکفورت و بانکوک، طرح کتابخانه ملی ژاپن، طرح ساختمان استانداری تهران، طرح مجتمع مسکونی ائل گلی در تبریز، مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح شهر جدید بهارستان و طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران اشاره کرد. وی در مدت زمان فعالیت معماری خود جوایز بسیاری را کسب نموده است. سید هادی میرمیران پس از ده سال مبارزه با سرطان در 29 فروردین ماه 1385 چشم از جهان فرو بست.

برترین معماران ایرانی

داریوش بوربور

از  افراد با تجربه دیگر داریوش بوربور در اردیبهشت ماه 1313 در شهر تهران چشم به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی خود را در ایران گذراند و برای ادامه تحصیل به کشور انگلیس سفر کرد. او دیپلم عمومی خود را در کالج کمبریج گذراند و مدرک لیسانس معماری و کارشناسی ارشد خود را در رشته شهرسازی از دانشگاه لیورپول اخذ نمود. همچنین بوربور دکترای معماری در مناطق گرم و خشک را از دانشگاه ژنو دریافت نمود.

داریوش بوربور در سال 1345 شورای عالی شهرسازی ایران را تاسیس کرد، به همین دلیل وی را پدر شهر سازی نوین ایران می شناسند. بوربور طرح های جامع شهری و منطقه ای بسیاری را در کارنامه خود دارد. طرح نوسازی اطراف حرم مطهر امام‌ رضا و طراحی بازار رضای مشهد، طرح جامع سراسری کرانه دریای خزر و طرح جامع منطقه آبادان – خرمشهر، طرح جامعه منطقه نوشهر – چالوس و … را ارائه کرده است.

از علاقه مندی های بوربور می توان به نقاشی، مجسمه سازی و مطالعات محیط زیست اشاره کرد. همچنین وی پژوهشکده و کتابخانه مطالعات ایران‌شناسی را در سال 1370 تاسیس کرد. بوربور توانست در سال 1354 جایزه بین المللی مرکوری طلایی ایتالیا را از آن خود کند. وی در دومین نمایشگاه بین‌المللی معماران برجسته جهان جزء پنجاه معمار برتر جهان در سال 1367 در بلگراد قرار گرفت.

بهرام شیردل

بهرام شیردل از کارشناسان خبره و ماهر در کار خود بوده که در  سال 1333 در شهر تهران چشم به جهان گشود. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تورنتو و کارشناسی ارشد را از آکادمی هنر کرنبروک میشیگان دریافت کرده است.

شیردل با توجه به فعالیت های بسیاری در زمینه معماری و همچنین روابط بین‌المللی خوب، توانسته است جزء معماران بین المللی قرار گیرد. او در کارنامه حرفه ای خود توانسته است پروژه هایی همچون طرح شهر جدید چانگلیوی چین، میدان ژاک کارتیه کانادا، کتابخانه کانسای ژاپن، بازسازی شهری سمرقند ازبکستان، کتابخانه‌ اسکندریه مصر، طراحی شهری مونترال در سال 2000، موزه ملی اسکاتلند ثبت کند. وی در بیشتر فعالیت های معماری خود توانسته است مورد تقدیر قرار گیرد و نشان های بین المللی را از آن خود کند.

با بازگشت شیردل به ایران در سال 1374 ، وی فعالیت های متعددی را در زمینه طراحی و اجرا از خود به جای گذاشته است.از جمله پروژه هایی که در ایران می توان نام برد ترمینال مسافری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، طرح توسعه حرم حضرت معصومه، مرکز تجارت جهانی شیراز، ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران و … می باشد.

حسین امانت

حسین امانت که جز نوابغ در عصر خویش می باشد او سال 1321 در شهر کاشان چشم به جهان گشود. وی مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه تهران در رشته معماری دریافت نمود. اولین کار حرفه ای حسین امانت برج آزادی می باشد که با شرکت در مسابقه ای برای طراحی نمادی ایرانی اسلامی از ایران مدرن شرکت کرد که در آن مسابقه رتبه ممتاز را کسب نمود.

وی پروژه های متعددی را در داخل و خارج از ایران انجام داده است که از کارهای او می توان به شهرک تفریحی دریاکنار، سفارت ایران در پکن، ساختمان‌های اولیه دانشگاه صنعتی شریف، ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد که مهم ترین آن برج آزادی می باشد.

عبدالعزیز فرمانفرمائیان

یکی دیگر از افراد به نام در کار معماری و طراحی عبدالعزیز فرمانفرمائیان در سال 1299 چشم به جهان گشود. وی تحصیلات تکمیلی خود را از دانشگاه هنرهای زیبای پاریس دریافت نمود. با بازگشت به ایران، فرمانفرمائیان اولین دفتر مهندسان مشاور ایران را در سال 1333 تاسیس نمود. همچنین او توانست در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فعالیت خود را در زمینه تدریس آغاز نماید.

از مهم ترین و خاطره انگیر ترین پروژه های عبدالعزیز فرمانفرمائیان می توان به ورزشگاه آزادی اشاره کرد. از دیگر پروژه های او می توان به موزه فرش تهران، ساختمان وزارت کشاورزی و وزارت کار و وزارت پست و تلگراف و تلفن، کاخ مادر سعدآباد، کاخ نیاوران، ساختمان اداری صدا و سیما، مسجد دانشگاه تهران، فرودگاه مهرآباد، ساختمان بورس تهران، ساختمان شرکت نفت، اولین طرح جامع شهری تهران و طرح اولیه فرودگاه جدید امام خمینی اشاره کرد. پس از انقلاب عبدالعزیز فرمانفرمائیان از ایران مهاجرت کرد، او در اسپانیا در سن 93 سالگی درگذشت.

برترین معماران ایرانی

کامران دیبا

کامران دیبا از افتخار آفرینان در زمینه معماری که آثار زیادی از وی به ثبت رسیده  او متولد اسفند ماه 1315، وی اهل شهر تبریز می باشد. دیبا تحصیلات تکمیلی خود را از دانشگاه هاروارد دریافت نمود. او در سال 1345 به ایران بازگشت. کامران دیبا توسط دفتر مهندسان مشاور DAZ توانست پروژه های دولتی متعددی را طراحی نماید. او این امتیاز را با توجه به نسبت فامیلی که با همسر پادشاه سابق ایران داشت، بدست آورده بود.

از پروژه های کامران دیبا می توان، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای شفق را نام برد. از معروف ترین فعالیت دیبا، شهر جدید شوشتر می باشد، که این پروژه نیمه تمام ماند و به سرانجام نرسید. شهر جدید شوشتر توانست جایزه آقاخان را از آن خود کند، که این جایزه از برترین جایزه های معماری در دنیا می باشد. همچنین در سال 2000 در نمایشگاه معماری و شهرسازی قرن بیستم، طرح شهر جدید شوشتر طرح برگزیده شد.

علی اکبر صارمی

علی اکبر صارمی از طراحان مطرح کشور می باشد متولد سال 1322 بوده ، و توانست پس از کسب مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مدرک دکترای خود را از دانشگاه پنسیبوانیا امریکا دریافت کند. او پس از گذراندن تحصیلات خود در امریکا به ایران بازگشت و دفتر مهندسان مشاور تجیر را تاسیس کرد.علی اکبر صارمی از اعضای هیئت امنای انجمن مفاخر معماری ایران بود.

او توانسته تا دانش آموختگانی را از نسل جدید در دانشگاه ها تربیت کند. وی از مدرسین دانشگاه هایی همچون، دانشگاه تهران، دانشگاه فارابی و دانشگاه آزاد اسلامی تهران را در کارنامه حرفه ای خود ثبت کرده است. از پروژه هایی که صارمی به نام خود ثبت کرده است می توان به مجموعه ساختمان‌های شورای شهر مشهد، طراحی ساختمان سفارت ایران در الجزایر و آلبانی، آمفی تئاتر انستیتوی پاستور، تالار شهر کرمانشاه اشاره کرد. علی اکبر صارمی در دوم بهمن ماه 1395 درگذشت و آثار خود را در نقاط مختلف به یادگار گذاشت.

فرهاد احمدی

فرهاد احمدی در شهر آبادان در سال 1329 متولد شد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1356 با گرایش معماری و شهرسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اخذ نمود. احمدی فعالیت خود را از استان خراسان در بخش مناطق محروم آغاز نمود، این پروژه در خراسان، مجموعه‌های مسکونی و خدماتی را شامل می شد.

با تمام شدن جنگ بین کشورهای ایران و عراق او فعالیت خود را با بازسازی خانه های تخریب شده در جنگ ادامه داد.فرهاد احمدی بیشتر عمر خود را وقف در تربیت نسل جدید معماران ایرانی کرد تا آموزش های تکمیلی را به دانش آموختگان دهد.

از سال 1360 عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی شد. او توانسته است جوایز متعددی را برای خود کسب کند. از پروژه های معروف او، می توان به ساخت سفارت ایران در سئول اشاره کرد، که این پروژه توانست جایزه آقاخان را دریافت کند.

فرهاد احمدی در کارنامه خود پروژه هایی همچون طراحی جامع دانشگاه هنر اصفهان، ساختمان مرکز فرهنگی دزفول، کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت، طرح سفارت ایران در استکهلم، باز طراحی جنوب میدان نقش جهان اشاره کرد.

داراب دیبا

یکی دیگر از مجربین و افتخار آفرینان در طراحی داراب دیبا در سال 1320 چشم به جهان گشود. او توانست مدرک دکترای خود را در سال 1348 از دانشگاه لیژ بلژیک دریافت نماید. دیبا از اعضای هیئت علمی دانشگاه هنرهای زیبا و همچنین از اساتید مدعو دانشکده هنرهای زیبا پاریس، هاروارد و ام آی تی می باشد. وی در سال 1370 از اعضای شورای راهبردی کنگره بین المللی بازسازی شهرهای تخریب شده در جنگ تحمیلی بود.

دیبا از سال 1376 به مدت 4 سال  عضو شورای تخصصی شهرداری تهران و همچنین از سال 1379 به مدت 3 سال عضو گروه معماری و شهرسازی مرکز بین المللی گفت و گوی تمدن ها فعالیت داشت. او در سال 1380 عضو منتخب داوران جایزه اقاخان در ژنو، بوده است.

از طرح ها و پروژه های مهم داراب دیبا می توان به سفارت ایران در برلین اشاره کرد. این پروژه به دلیل پیوند میراث فرهنگی با معماری معاصر توانست به عنوان اثر برگزیده در کتاب دانشگاه برلین انتخاب شود.

او توانسته است چندین کتاب برجسته را با نام خود منتشر کند که از این کتاب ها می توان به کتاب‌ معماری معاصر ایران (ژنو ۲۰۰۴)، خانه‌های سنتی اصفهان (پاریس ۲۰۰۱)، معماری مساجد معاصر کشورهای اسلامی (لندن ۱۹۹۵)، اصول طراحی معماری (تهران ۱۳۶۹) اشاره کرد. از علاقه مندی های دیبا می توان به نقاشی، عکاسی و طراحی اشاره کرد، او نمایشگاه های متعددی از نقاشی و عکاسی را  در سال 1348 برگزار کرده است.

برترین معماران ایرانی