کف سازی ساختمان با فایبر سمنت برد

کف سازی ساختمان با فایبر سمنت برد

کف سازی ساختمان با فایبر سمنت برد

کف سازی ساختمان

مهم ترین موردی که باید در کف سازی یک ساختمان رعایت شود و با دقت کافی انجام گردد که جزء آیتم های لازم می باشد مقاوم سازی در برابر رطوبت می باشد؛ زیرا تنها رطوبت و آب قادر است پایداری یک سازه را به خطر بیندازد و بنا را با سستی روبرو نماید. اما در نظر گرفتن سایر موارد همچون مقاومت در برابر آتش سوزی (حریق) نیز بسیار معقول بوده باید مورد توجه قرار گیرید.

کف سازی چیست ؟

از مراحل عمرانی در پروژه های ساخت و ساز میتوان به کف اسزی اشاره نمود. هنگامی که مرحله سفت کاری به پایان می‌رسد، نوبت به نازک کاری ساختمان خواهد رسید؛ همانطور که ساخت دیوار در ساختمان اجرا می‌شود و مراحل نازک کاری و سفید کاری روی آن انجام می‌شود، پس از مسطح کردن کف بنا، باید کف سازی روی آن انجام گیرد.

اگر بخواهیم تعریفی از کف سازی ارائه دهیم باید گفت ایجاد سطحی صاف و بدون ناهمواری با رعایت قوانین استاندارد می باشد. یکی از نکات اصولی که هنگام کفسازی باید انجام انجام شود، استفاده از مصالح با کیفیت بوده که مانع از سر خوردن یا لغزش شود؛ ضمن این که باید تحمل وزن مصالح، اثاثیه، افراد یا لوازم را داشته باشد. همچنین عایق مناسب صوتی و حرارتی بوده و جدا از اینکه در برابر رطوبت مقاوم است، تمیز کردن آن نیز آسان باشد.

از آنجایی که کف سازی به بهترین شکل نازیبایی‌ها و مشکلات کف را به خوبی خواهد پوشاند، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا علاوه‌بر لحاظ شکل ظاهری موجب افزایش دوام بالا در کف بنا خواهد شد. بنابراین اجرای این مرحله از کار باید با دقت و توجه خاصی انجام شود. ضمن این که هنگام کف سازی باید از محصولات باکیفیت همچون سمنت برد استفاده شود تا به این صورت طول عمر بالایی داشته و منانع از لطمه به سازه شده و در آینده خسارتی بوجود نیاورد.

مراحل کف سازی چیست ؟

کف سازی دارای مراحل مختلف می باشد که طی کردن هر کدام از آنها با دقت به کیفیت بنا اضافه میکند.در زیر به هر کدام از این مراحل به صورت مختصر پرداخته شده است.

زیر سازی

اولین و مهم ترین گام در ساخت کف زیر سازی می باشد و باید به گونه‌ای انجام شود تا مانع از نشست آب یا سایر مایعات و همینطور حفاظی مقاوم برای تاسیسات زیرساخت همچون لوله کشی باشد.

این مرحله نیز به دو بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از:

متراکم سازی کف

ماهیچه کشی (پس از نصب و اجرای تاسیسات در قسمت کف بنا، جهت ممانعت از آسیب یا تخریب آنها، روی تاسیسات با استفاد از سیمان پوشانده خواهد شد)

فونداسیون یکی از اولین مراحل و اصلی‌ترین مراحل ساختمانسازی بوده که برای اجرای آن نیز باید کفسازی انجام شود. شناسایی چاه‌های قدیمی و پرکردن آنها با مصالح مناسب قبل از فونداسیون مانمع از نشست یا هرگونه ترک خوردگی و سستی در پایه‌های ساختمان خواهد شد.

مسطح سازی کف

مسطح سازی کف به معنای ترازبندی هرگونه سطح موجود در ساختمان است. بنابراین اگر در نقطه‌ای از بنا امکان جاری شدن آب وجود داشته باشد، باید آن نقطه را به بهترین شکل شیب بندی نمایید و آب را به آبراهه یا کف شور هدایت نمایید. برای مسطح سازی کف فونداسیون نیز عموما از بتن استفاده می‌شود که از نفوذ آب به زیرساز جلوگیری خواهد کرد؛ پس از این مرحله نوبت به کف سازی و عایق کاری خواهد رسید.

توجه:

هنگام کف سازی پارکینگ یا محل عبور وسایل نقلیه به خصوص رفت و آمد ماشین‌های سنگین، باید از کیفیت سیمان یا ملاتی که برای مسطح سازی استفاده می‌شود اطمینان حاصل نمود؛ ایمنی و مقاومت بالا محصولات استفاده شده در کف به دلیل فشار بالا بر اثر عبور وسایل نقلیه بسیار حائز اهمیت است.

انواع مصالح رایج در کف سازی

این قسمت که برای پیمانکاران و افردی که دستی در ساختمان سازی دارند بسیار مهم و در عین حال جالب است واستفاده از مصالحی که برای یک ساختمان مقاوم استفاده خواهد شد چه چیزهایی می تواند باشد.

معرفی فایبر سمنت برد یا ورق سیمانی برای کف سازی ساختمان

اگر بخواهیم به معرفی فایبر سمنت بپردازیم باید گفت یکی از فنون جدید است که در گذشته آمریکا و کشورهای اروپایی از آن استفاده می کردند و بعنوان یکی از مصالح با عنوان جدید وارد ایران شده و از آن استقاده می کنند. محصولات سمنت برد چند منظوره بوده نه تنها برای کف که در اجرای سقف، دیوار، نمای داخلی و خارجی کاربرد دارد.

فایبر سمنت از مواد اولیه مرغوب با کیفیت یعنی سیمان و الیاف طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود و از ویژگی‌های اصلی آن مقاومت بالا در برابر رطوبت و نفوذ آب است. بنابراین در شهرهای شمالی با رطوبت بالا و آب و هوایی شرجی بسیار کاربردی خواهد بود.اگر بدنبال محصولی با کیفیت و مقاوم جهت کف سازی ساختمان هستید، می‌توانید از سمنت برد با ابعاد و ضخامت‌های متفاوت در نقاط مختلف بنا استفاده نمایید.

کفپوش سمنت برد انتخابی مناسب بوده که برای اجرای آن نیازی به ملات نخواهد بود؛ زیرا روش نصب و اجرای آن به صورت سنتی نیست و با زیرسازی متفاوت اجرا خواهد شد.

بتن

بتن از سری مصالح بسیار مقاوم است که از ترکیب سیمان با آب تولید ساخته می‌شود؛ این محصول در مقایسه با سایر محصولات از مقاومت بالایی برخوردار است. زیرا مواد پایه آن از سیمان تولید می‌شود. کفپوش بتنی بیشتر برای مناطقی که با عبور و مرورو مستقیم وسایل نقلیه در ارتباط است کاربرد دارد؛ زیرا بسیار مستحکم بود و قابلیت تحمل وزن بالا را به آسانی دارد.

موزائیک

موزاییک از سری مصالح سنتی و کاربردی از قدیم تا به امروز به عنوان مصالح کف سازی به شمار می‌آید. این محصول نوعی بتن متراکم بوده و پس از مسطح سازی در نقاط داخلی و همینطور خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول همچنان در حال تولید بوده و از مواد اولیه یعنی پودر سنگف آب، سنگ دانه، ماسه و سیمان تولید می‌شود.

سنگ

همانطور که می‌دانید سنگ در انواع و اجناس متفاوت به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین سنگ‌هایی که که برای کف در نظر گرفته می‌شوند باید از مقاومت بالایی در برابر ساییدگی یا وزن بالا برخوردار باشند.

پارکت

پارکت کفپوشی از جنس چوب است که برای پوشش کف داخل ساختمان استفاده می شود. قطعات پارکت به صورت آماده و در ابعاد و طرح های گوناگون در بازار موجود هستند. مواد پلاستیکی که در ساخت پارکت به کار می رود آن را در برابر حشرات، سائیدگی و پوسیدگی مقاوم می نماید.

کاشی

کاشی همچون موزاییک نیز از مصالح سنتی محسوب می‌شود؛ اما امروزه کاشی سازی بسیار پیشرفت داشته و در انواع و ابعاد متفاوت با طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. با این حال کاشی که برای این منظور در نظر دارید باید بسیار مقاوم باشد. این محصول بیشتر مناسب کف سازی داخلی خواهد بود.

سرامیک

این روزها همه ما با سرامیک آشنایی داریم؛ این محصول در کف سازی داخلی بسیار کاربردیست. از مقاومت بالایی برخوردار است و می‌توان در تمام سطوح داخلی یا خارجی از آن استفاده نمود.