سقف کاذب چیست و انواع آن کدام است؟

سقف کاذب چیست و انواع آن کدام است؟

سقف کاذب چیست و انواع آن کدام است؟

سقف کاذب چیست ؟

یکی از زیباییهای یک ساختمان که هم اکنون بعنوان دکوراسیون داخلی نیز از آن استفاده میشود به دلیل زیبایی خاصی که دارد سقف کاذب است. این سقف با اشکال مختلف و مصالح متفاوت ساخته می‌شود و می‌تواند جایگاه مناسبی برای نورپردازی صحیح و اصولی داشته باشد که تاثیر بسزایی نیز در محیط خواهد داشت. با سقف مصنوعی می‌توان ایده‌های خصوصی سازی را به شکل بهتری در محیط منزل پیاده سازی نمود.

کار سقف کاذب چیست ؟

این سقف بیشتر در اتاق پذیرایی و با عناوین جالب و ایده های نوین قابل اجرا است. در واقع با سقف مصنوعی می‌توان بستر مناسبی برای انواع برش، نورپردازی، فرم دهی و … فراهم کرد. گاهی نیز تمایل داریم سقف اتاق کوتاه‌تر یا بلندتر از حد معمول دیده شود که در این صورت هم می‌توان از سقف کاذب کمک گرفت.

سقف‌های کاذب تنها برای زیبایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و گاهی برای پوشاندن خرابی‌ها، نواقص، خوردگی‌ها و تخریب به کار می‌روند؛ در واقع در چنین دکوراسیونی هدف از طراحی سقف‌های کاذب، تعمیر منزل است.

این سقف‌ها می‌توانند برروی سقف اصلی به شکل فیکس قرار بگیرند یا به شکل معلق آویزان شوند؛ گاهی نیز سقف‌های کاذب در زیر سقف اصلی قرار می‌گیرند. سقف‌های کاذب به خنک یا گرم نگهداشتن فضای منزل کمک می‌کنند و نقش عایق را به خوبی اجرا می‌نمایند.

ضمن این که می‌توان سکوهای سیم کشی، مجرای تهویه و … را نیز پنهان نمود. پانل‌های به کار رفته در سقف‌های کاذب می‌تواند جاذب صدا باشد. از این‌رو نقش خوبی در کاهش صدا خواهد داشت و به همین خاطر از سقف‌های کاذب برای دکوراسیون استودیوهای ضبط صدا نیز استفاده می‌شود.

سقف کاذب ساده

این سقف جز آن دسته از کارهای اجرا شده ای ست که علاوه بر زیبایی و ساده بودن بر جذابیت یک ساختمان افزوده است  و برای ساخت سقف کاذب ساده از ایده‌های مختلف کمک گرفته می‌شود که یکی از این ایده‌ها، سقف فرو رفته با حواشی برآمده یا بالعکس می‌باشد. در چنین سقف‌های کاذبی شکل مستطیلی یا مربعی اتاق همچنان حفظ می‌گردد.

نورپردازی نرمی‌ برای این نوع سقف بکار می‌رود با این حال می‌توان آن را مرکز کانون توجه در منزل به وجود آورد.تزیینات، چراغ‌های اضافی و رنگی، نقاشی، برجسته سازی، شیشه، چوب و … از جمله مواردی هستند که در این نوع سقف مورد توجه هستند.

سقف‌های کاذب ساده در سبک‌های مینیمال بسیار کاربردی و قابل تحسین هستند و برای اجرای این نوع سقف تنها کافیست از متریالی مناسب و ساده همچون سمنت برد ارزان یا کناف و … استفاده کرد؛ ضمن این که باید به کیفیت و استحکام مصالح برای اجرای این نوع سقف توجه شود.

آشنایی با انواع سقف کاذب

قبل از این که اقدام به اجرای سقف کاذب مورد نظر برای سقف منزل یا محل کار نمایید، بهتر است تا با انواع سقف کاذب آشنا شده و متریال‌هایی که برای اجرای این المان مورد استفاده قرار می‌گیرد را بشناسید. این امر به شما کمک می‌کند تا نه تنها بهترین گزینه را انتخاب کنید که بتوانید مصالحی مستحکم و مناسب را برای فضا در نظر بگیرید تا از طول عمر آن اطمینان خاطر داشته باشید.

سقف کاذب سمنت برد چیست ؟

سمنت برد از مصالح غیر قابل اشتعال بوده و در ساخت سقف کاذب به کار می‌رود که می‌توان گفت محصولی نوین و نوظهور در بازار داخلی کشور ایران است؛ این نوع سقف در برابر: موریانه، رطوبت، گرما و … مقاوم بوده و سازگار با محیط زیست است.

فایبر سمنت برد سقف مزیت زیادی برای ساخت این المان به همراه دارد که از جمله می‌توان به: مقاومت بالا، ضد آب بودن، روشن نصب آسان و … اشاره نمود. یکی از ویژگی‌های اصلی این محصول قیمت مناسب آن بوده که کاربرد آن در متراژ‌های بالا را بسیار مقرون به صرفه می‌نماید.

علاوه‌براین از دیگر مزایای این مترایل می‌توان به اجرا در کف یا دیوار نیز اشاره کرد که بیشتر در مراکز اداری- تجاری کاربرد خواهد داشت و امکان ایجاد یکپارچگی در محیط را فراهم خواهد نمود.

سقف کاذب گچی چیست ؟

گچ‌ها از مصالح به کار رفته برای سقف‌های کاذب می‌باشند که کیفیت بالایی دارند و سالهاست برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تولید سقف‌های کاذب گچی از شیت کمک گرفته می‌شود که به شکل آماده شده در کارخانه‌های تولید گچ تولید می‌گردند. صفحات گچی در سقف‌های کاذب به وسیله قاب‌های فلزی مونتاژ می‌گردد و برای فضاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به تهویه مطبوع مرکزی دارد. بسیاری از افراد گمان می‌کنند صفحات گچی به کار رفته در سقف کاذب قابل تمیزکاری نیستند.

این صفحات به خوبی تمیزکاری می‌شوند و به آسانی نصب می‌گردند و بدون درز هستند؛ بنابراین می‌توانند بافت یکپارچه را برای سقف‌های کاذب به وجود آورند. سقف‌های کاذب گچی در دراز مدت دچار مشکلاتی نظیر رطوبت زدگی خواهند شد. همین موضوع می‌تواند سقف‌های کاذب گچی را نیازمند به تعمیر کند. تعمیرات سقف‌های گچی با بازسازی مجدد سقف همراه است و بنابراین می‌تواند هزینه زیادی را به خود اختصاص دهد.

سقف کاذب کناف چیست ؟

سقف کاذب کناف امروزه در بسیاری از خانه‌ها و مکان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شود. این سقف‌ها بسیار پرکاربرد هستند و محبوبیت زیادی دارند. امروزه نام سقف‌های کاذب با طرح‌های کناف پیوند عمیق خورده است که با طرح‌های زیادی معرفی می‌شود.

سقف‌های وسیع و پهناور گزینه مناسبی برای کناف هستند و نورپردازی در آن‌ها به شکل زیبایی نمایان می‌گردد. اشکال و طرح‌های به کار رفته در کناف می‌تواند محیط منزل را وسیع یا کوچک نشان دهند. با این حال این نوع سقف در عین این که بسیار پرکاربرد است، معایبی دارد که می‌توان سایر متریال‌ها را جایگزین آن کرد که در مقاله آیا سقف کناف ترک میخورد به چندی از این معایب اشاره کرده‌ایم.

نکات مهم در طراحی سقف کاذب

سقف عای کاب دارای مزایای بسیار زیادی می باشند  به عنوان مثال این سقف‌ها عایق مناسبی برای محیط منزل هستند و ظاهر زیبایی به منزل می‌بخشند. سقف‌های کاذب معایبی هم به همراه دارند؛ در صورت ساخت نامناسب سقف کاذب، این سقف بستر مناسبی برای رشد حشرات، قارچ‌ها و آفات خواهد بود. باید این المان را به شکل مستمر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید و از جوانه زنی کپک، قارچ، گیاهان و … در آن‌ها جلوگیری کنید.

بهتر است از مواد و مصالح مناسبی همچون محصولات سمنت برد که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، برای تهیه این سقف‌ها استفاده شود.گاهی نیز پیشروی این موجودات زنده مضر باعث تخریب سقف و نیاز به تعویض آن خواهد شد. این المان برای اتاق‌های کم ارتفاع پیشنهاد نمی‌شود با این حال اگر از متریالی مناسب استفاده نمایید، می‌تواند فضا را به خوبی تغییر دهد. سقف‌های کاذب برای زیبایی و نورپردازی مناسب مورد توجه هستند.

بنابراین سقف کوتاه نمی‌تواند جلوه نورپردازی و طراحی سقف‌های کاذب را نمایان کند. ضمن اینکه با ایجاد این سقف، فضای محیطی اتاق تنگ و مخوف به نظر خواهد رسید. بنابراین برای اتاق‌های کم ارتفاع از سقف کاذب استفاده نکنید. در واقع بعد از نصب سقف‌های کاذب این ارتفاع در نوع استاندارد برابر با ۲۷۰ سانتی‌متر است.

بهترین نوع سقف کاذب چیست ؟

بهترین نوع سقف کاذب باید به گونه ای باشد که هم استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد و هم قابلیت و اجرای نورپردازی در آن وجود داشته باشد. ایده‌های نورپردازی بخش مهمی از طراحی سقف کاذب را در بر می‌گیرد. سقف‌های کاذب مناسب کلیه استانداردهای معماری و ساخت‌و‌ساز را به همراه دارد.

همچنین فضای لازم برای بهرمندی از پنکه سقفی، لوستر، چراغ‌های تزیینی و … فراهم باشد.خیلیها از چوب برای استفاده از سقف استفاده می کنند که یک روش تقریبا قدیمی است و معایب خاص خود را دارد . با پیشرفت علم و فنون جدید می توان از راهکارهای بهتر برای زیباسازی ساختمان استفاده کرد.

افرادی که از چوب طبیعی برای سقف کاذب کمک می‌گیرند، باید مراقب حشرات و نم زدگی چوب‌های شکننده باشند؛ چوب پلاستیک از چوب‌های مقاوم و سبک برای طراحی سقف‌های کاذب است. بهتر است عناصر تزیینی زیادی را به همراه سقف‌های کاذب به کار نبرید، چون در این صورت از جذابیت این سقف‌ها کم خواهید کرد. برای نورپردازی سقف‌های کاذب بهتر است از افراد مجرب و کاردان کمک بگیرید.