معرفی مهم‌ترین سنگ‌های صادراتی

معرفی مهم‌ترین سنگ‌های صادراتی

معرفی مهم‌ترین سنگ‌های صادراتی

مهم‌ترین سنگ‌های صادراتی

یکی از ویژگیهای برجسته کشور ایران این است که جزءبهترین و برترین منابع و ذخایر طبیعی می باشد. از جمله معادن گوناگونی که از سنگ‌ها در کشور ما وجود دارد آن را به مهم‌ترین قطب سنگ صادراتی تبدیل کرده است. وفور معادن سنگ در ایران به حدی است که بازار خود ایران به‌طورکلی اشباع‌شده و  دلیل اصلی صادر شدن سنگ‌ها مازاد بودن این محصول است. در ادامه با مهم‌ترین سنگ های صادراتی و کشورهای دریافت‌کننده آن بیشتر آشنا خواهید شد.‌

بسیاری از کشورها مجذوب سنگ ایرانی شده اند و از آن بشدت استقبال می کنند و این صنعت بازار فعالی در کشورهای مختلف مانند کشور چین و امارات متحده عربی دارد. حال این موضوع پیش بیاید که مهم‌ترین سنگ های صادراتی که در ایران وجود دارند کدام اند؟

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن  همانطور که قبلا نیز گفته شده است نوعی سنگ تزئینی است که در دسته سنگ‌های آهکی دارای تخلخل قرار می‌گیرد. این سنگ‌ها در واقع از رسوبات چشمه‌های آب گرم به‌جا مانده‌اند. حفره‌هایی که در این سنگ وجود دارد ناشی از گازهای حبس شده در همین آب‌های گرم است. تنوع رنگی بالایی که در رنگ‌های سنگ تراورتن وجود دارد آن‌ها را به یک انتخاب ایده‌آل برای نماهای خارجی ساختمان تبدیل کرده است. علاوه بر این می‌توان از تراورتن‌ها در دیوارها، کف استخر، کفپوش‌ها و سنگفرش استفاده کرد.

ویژگی‌هایی که در این سنگ وجود دارد باعث شده تا سنگ تراورتن مهم‌ترین سنگ صادراتی باشد. عمده معادن سنگ تراورتن در اصفهان قرار گرفته است و این استان عظیمی از تولیدات تراورتن کشور را بر عهده دارد.

سنگبری درکاو نیز با برش دقیق و کیفیت بالایی که در سنگ‌ تراورتن و مرمریت دارد یکی از صادرکنندگان قوی در زمینه سنگ‌های ساختمانی می‌باشد.

سنگ گرانیت

در مطالب قبلی گفته شد که این سنگ ساختمانی نیز از دل طبیعت به وجود می‌آید و از انواع رنگ‌های مختلف و گوناگون برخوردار است. از جمله معروف‌ترین سنگ‌های صادراتی گرانیت موجود در ایران، می‌توان به سنگ گرانیت مروارید اشاره کرد. معادن سنگ گرانیت مروارید در استان خراسان به وفور دیده می‌شوند سنگ گرانیت در رنگ‌های سفید، خاکستری ، قرمز، سیاه، صورتی، سبز و آبی یافت می‌شود. از کاربردهای سنگ گرانیت در ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  پوشش ساختمان و پارکینگ
  •  مناسب برای پله‌های ساختمان
  •  کاربرد در نمای ساختمان
  • کاربرد در معابر و سطح شهر
  • مناسب برای سنگ فرش حیاط و خیابان‌ها

علاوه بر استان اصفهان که بیشترین سنگ‌ها و متنوع‌ترین معادن را دارد، استان مرکزی، آذربایجان غربی و شرقی، یزد، زنجان و همدان در رده‌های بعدی تولید سنگ قرار می‌گیرند.

معرفی مهم‌ترین سنگ‌های صادراتی

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت جزء سنگهای محبوب در کار ساختمانی است و علاوه بر زیبایی و استحکام  از سنگ‌های دگرگونی به شمار می‌آید، از سنگ آهن تشکیل‌شده است. کانی اصلی سنگ مرمرت کلسیت است. از این سنگ به‌صورت گسترده‌ای در مجسمه‌سازی ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و آن را به یک سنگ صادراتی مهم تبدیل کرده است. سنگ مرمریت به دلیل بافت متراکم از مقاومت بالایی برخودار است و این ویژگی باعث شده است تا این سنگ مصارف و کاربرد‌های فراوانی داشته باشد که از آن‌ها نام خواهیم برد.

  •  استفاده در نماهای داخلی
  • کاربرد به‌عنوان سنگ پله
  •  به‌عنوان سنگ کف ساختمان
  • ستون‌ها و سایر قسمت‌های داخلی ساختمان

سنگ صادراتی ایران به چه کشورهایی می‌روند؟

جایگاه ایران در صادرات سنگ در جهان، نسبتا قابل توجه است.به گونه ای که  ایران تقریباً به بیشتر کشورهایی که در همسایگی آن قرار دارند سنگ صادر می‌کند و حتی با کشورهای هم‌پیمان و دوست نیز مبادلات سنگ انجام می‌دهد. کشورهایی مانند عمان، قطر، ترکیه، هند، روسیه و چین مقاصد صادرات ایران هستند. کشورهای اروپایی و آمریکایی و اقیانوسیه مانند ایتالیا، کانادا و استرالیا نیز از ایران سنگ وارد می‌کنند.

صادرات سنگ به عمان

کشور عمان یکی از کشورهای همسایه ایران است که از طریق دریای عمان با ایران مرز آبی دارد. کشور عمان دارای تولید متوسطی است و بسیاری از اقلام خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند. سنگ چدن و آهن از پرطرفدارترین سنگ های صادراتی ایران به عمان است.

صادرات سنگ به قطر

کشور قطر نیز یکی دیگر از همسایه‌های ایران است که با ایران دارای مرز آبی می‌باشد. قطر تبادلات نفتی و غیرنفتی زیادی با ایران دارد و یکی از بهترین مقصدها برای صادرات سنگ می‌باشد. از انواع سنگ صادراتی که به این کشور ارسال می‌شود می‌توان به سنگ چدن و سنگ آهک اشاره کرد. همچنین گچ، سیمان و فولاد از عمده محصولات صادراتی ایران به قطر هستند. سنگ‌های ساختمانی دیگر مانند تراورتن، مرمریت و گرانیت با ابعاد صادراتی به این کشورها ارسال می‌شوند.

صادرات به عراق

کشور عراق از دیگر همسایگانی است که پتانسیل زیادی برای مبادلات با ایران دارد و تقریباً بخش عمده صنایع کشور ما با عراق تبادل می‌شود. سنگ‌های ساختمانی ایران از تقاضای بالایی در عراق برخوردار هستند و جز محصولات پرطرفدار در این کشور به شمار می‌آیند. سنگ های صادراتی پرتقاضا در عراق سنگ‌هایی مانند مرمر و مرمریت است.

صادرات به روسیه

روسیه هم یکی از خریداران  محصولات و منابع ایران به شمار می‌رود و برخی از محصولات ما در این کشور دارای مزایای رقابتی می‌باشند. کالاها و منابع مرتبط با سنگ‌ها باعث شده تا بازار بزرگی برای سنگ‌های با کیفیت فراهم شود. از جمله سنگ‌هایی که درخواست زیادی برای صادرات به سوریه دارند باید به سنگ‌های مرمریت و تراورتن اشاره کرد.