آشنایی با معادن سنگ ایران

آشنایی با معادن سنگ ایران

آشنایی با معادن سنگ ایران

معدن و اهمیت آن در رشد اقتصادی و صنعت کشورها

بهتر است قبل از هر موضوع و همچنین به بررسی خاص بودن سنگ معدن بپردازیم ابتدا ببینم در معنای عام و عامیانه به چه صورت است . معدن مکانی است که در آن انواع فلزات و سنگ ها که دارای ارزش اقتصادی هستند، انباشته شده اند. معدن‌ کاری یا کان گری هم شامل استخراج کانی ‌های ارزشمند یا دیگر مواد از زمین و معادن می‌ شود.

به طور کلی هر گونه موادی که نمی‌ توان آن را از راه کشاورزی یا ساخت مصنوعی در آزمایشگاه و کارخانه به‌ دست آورد معمولاً از راه معدن‌ کاری به‌ دست می‌ آید.شرایط اقتصادی و فنی و قابلیت دسترسی به کانسار از جمله عواملی است که باعث تقسیم بندی معادن به روباز و سطحی و معادن زیرزمینی می شود.

معادن تامین کننده مواد اولیه بخش بزرگی از صنایع هستند. به طور مثال اگر صنعت فولاد، سیمان، صنعت سنگ، کارخانه‏ های سرب و روی و نظایر آن در کشور، سودآورند به دلیل وجود فعالیت‏ های متعدد معادن به عنوان تامین کننده اصلی ماده اولیه آن است.به همین دلیل معادن از اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد برخوردار هستند.

وجود معدن یکی از مهمترین سرمایه ها برای یک کشور محسوب می شود و فعالیت های معدنی یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در ارتقاء خود کفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور است.

یکی از ضروری ترین مهم ترین کارها که در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد بهره برداری از معادن و ذخایر آن می باشد. حجم عظیم اقدامات معدنی و توجه به رشد و گسترش بخش معدن، سبب رونق حمل و نقل و ترانزیت می ‏شود، از سوی دیگر اشتغال در معادن رشد اشتغال در مناطق محروم را به دنبال دارد.

تعداد معادن ایران

تاریخچه بهره برداری، کشف معادن، ذوب سنگ معدن ها و استخراج فلزات از آن ها به دوران باستان برمی گردد. موادی که از کانسارها به‌ دست می‌ آید شامل فلزهای پایه، فلزهای قیمتی، آهن، اورانیوم، زغال‌ سنگ، الماس، آهک، نمک، پوتاس و موادی از این دست است.

کشور ایران به خاطر برخورداری از شرایط زمین شناسی و جغرافیایی متنوع و داشتن پوسته ای ناهمگن، از نظر مواد معدنی غنی است، چرا که تقریبا از تمامی مواد معدنی دنیا برخوردار است.ایران به عنوان کشوری غنی از ذخایر معدنی، اولین ذخایر گازی جهان و چهارمین ذخایر نفتی جهان را دارا است. از دیگر معادن مهم کشور می توان به معادن ذغال سنگ، نیکل، کبالت، نقره، گوگود و اورانیوم اشاره کرد.

ایران با دارا بودن ذخایر غنی معدنی خود به بهشت معادن دنیا معروف شده و توانسته نظر بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه را طی دهه‌ های گذشته به خود جلب کند. ایران ۷٪ معادن جهان را دارا است. ارزش معادن ایران ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده‌ است که در صورت سرمایه‌ گذاری این عدد افزایش پیدا می کند.

ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید.اما متاسفانه با وجود غنی بودن ایران از حیث ذخایر معدنی تولیدات معدنی تنها ۰٫۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورمان را تشکیل می دهد و این امر ضرورت توجه بیشتر مسئولین، نهادهای قانون گذار و مرتبط و سرمایه گذاران به این بخش را می طلبد.

معادن سنگ

Quarry یا معدن سنگ به جایی گفته می شود که سنگ قواره، سنگ، سنگدانه، سنگ لاشه، ماسه، شن یا سنگ لوح از زمین استخراج می ‌شود. تفاوت بین معدن سنگ و معادن روباز در این است که معادن روباز مواد و مصالح ساختمانی و سنگ قواره تولید می‌ کنند ولی در کل معدن سنگ و معادن روباز همانند هم هستند که انواع کانی ها از آن ها استخراج می شود. معدن سنگ به معادن سنگ زیرزمینی هم گفته می شود.