بازسازی و مقاوم سازی ساختمان

بازسازی و مقاوم سازی ساختمان

بازسازی و مقاوم سازی ساختمان

بازسازی و مقاوم سازی ساختمان

این نوع عملیات بیشتر برای ساختمانهای قدیمی یا ساختمانهایی که مقاومت و استحکام لازم را ندارند کاربرد دارد. این عملیات می تواند در ساختمان های فولادی، بتنی  و بنایی اجرا شود. این مقاله به منظور بررسی دلایل و نحوه بازسازی و مقاوم سازی ساختمان ها، تهیه شده است.

بازسازی و مقاوم سازی ساختمان

دلایل بازسازی و مقاوم سازی ساختمان ها

  1. با اضافه کردن المان های جدید و به روز به ساختمان های قدیمی و زیبا سازی ساختمان ها
  2. اگر در ساختمان های قدیمی خرابی هایی به وجود امده باشد. به منظور بازسازی و مقاوم سازی ساختمان باید اقداماتی صورت گیرد. تا خرابی در ساختمان پیشرفت نکند.
  3. بازسازی و مقاوم سازی ساختمان ها با تغییرات در کابینت ها، کف سازی ها، تعمیرات موتور خانه، تعویض ایزوگام ها، لوله کشی و تعویض شیرالات ساختمانی
  4. مقاوم سازی کردن ساختمان ها، با تقویت سازه ها و دیوار ها در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله
بازسازی و مقاوم سازی ساختمان

بازسازی و مقاوم سازی ساختمانها با کاربری ها و روش های مختلف

اصولا بازسازی و مقاوم سازی  با کاربری های مختلف مانند اداری، مسکونی، تجاری، تاریخی و … ، با بالا رفتن سن بنا نیاز به تغییرات ظاهر می شود و در انواع مختلف می تواند باشد که در زیر به چند نمونه از آن می پردازیم:

  • بازسازی و مقاوم سازی های حفاظتی از ساختمان: هدف اصلی این سبک از مقاوم سازی حفظ بنا می باشد . این روش می تواند در کنار حفاظت از بنا بر برابر عوامل طبیعی و بیرونی، به زیبایی بنا و همچنین بالا رفتن عمر مفید بنا نیز کمک کند.
  • بازسازی و مقاوم سازی آناستیلوزی: در بنا هایی که بسیار قدیمی هستند. و به میزان زیادی دچار خرابی و تخریب شده اند. از این روش برای باز سازی و مقاوم سازی بنا ها استفاده می شود. معمولا بنا هایی که با استفاده از این روش مورد باز سازی و یا مقاوم سازی قرار می گیرند. یک شیوه خاصی در معماری را نمایان می کنند.
  • بازسازی و مرمت کامل بنا های تاریخی: می توان در این نوع از بازسازی و مقاوم سازی از تمامی روش های بازسازی برای حفظ استحکام و زنده نگه داشتن بناهای تاریخی استفاده کرد.
  • بازسازی و مقاوم سازی با استفاده از پاک سازی کردن سبکی: در برخی از بناهای مرمت شده، مرمت گران با افراط ممکن است بخش هایی را به بنا اضافه کنند. که در طراحی اولیه بنا این بخش ها وجود نداشته است. این روش با برداشتن این بخش های اضافه شده در بنا، می تواند به باز سازی و مقاوم سازی بنا کمک کند. در این روش بخش های اضافه شده به طراحی اولیه بنا همگی با ازاد سازی از بنا جدا می شوند.
  • بازسازی و مقاوم سازی استحکام ساختمان: این نوع از بازسازی و مقاوم سازی ساختمان به جهت تقویت پایداری و استحکام بنا انجام می­شود.
  • بازسازی و مقاوم سازی تکمیلی ساختمان ها: اگر بخشی از بناهای قدیمی تخریب و یا ضعیف شده باشند به منظور مقاوم سازی انها را بازسازی می کنند. و یا اینکه بخش هایی را به بنا اضافه و الحاق می کنند. این سبک از بازسازی را بازسازی و مقاوم سازی تکمیلی می شناسند.