اهمیت صنعت ساختمان سازی

صنعت ساختمان سازی

اهمیت صنعت ساختمان سازی

صنعت ساختمان سازی

یکی از مهم ترین و با اهمیت ترین صنایعی که میتوان از آن یاد کرد ساختمان سازی است که اگر به طور تخصصی به آن پرداخته شود و هر کشوری بکوشد بهترین تجهیزات و شرایط را برای این صنعت فراهم کند؛ چرا که حجم عظیمی از بافت شهری را انواع و اقسام ساختمان ها تشکیل می دهد.

در واقع ساختمان ها را می توان مهم ترین بخش بافت شهری نام برد که می توان آن ها را در دسته های مختلفی اعم از ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و … تقسیم بندی کرد، گفتنیست هر کدام از این ساختمان ها به نوبه ی خود از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

صفر تا صد ساختمان سازی

 

DORKAV

ساختمان را میتوان سازه ای نام برد از مصالحی مانند آجر ، سنگ ، بتن و آهن و  مصالح  دیگر ساخته می شود. و می‌توان فضای آن را  قسمت های درونی و بیرونی تقسیم بندی کرد.  ساختمان می توان برای اهدافی مانند سکونت زندگی کردن یا محلی برای کسب و کار باشد برخی متخصصان در این حوزه ساختمان ها را بر اساس ارتفاع آن دسته بندی می کنند.

شروع کار و تهیه نقشه

یکی از مهمترین بخش های ساختمان سازی نقشه کشی آن است که شامل تعداد طبقات و اتاق ها   و  نوع کاربری و متراژ می باشد و به طور کلی ترسیمی از آینده آن ساختمان را نمایش می دهد.

این را در نظر داشته باشید که قبل از تهیه نقشه مدارک را ابتدا به شهرداری فرستاده تا مورد تایید شهرداری باشد و سپس دستور تهیه نقشه برای شما ارسال می شود تا بر اساس آن نقش خود را طراحی کنید.

گودبرداری

digging _ dorkav

یکی از مهمترین مراحل ساخت یک ساختمان گودبرداری آن می باشد و عمق آن بر اساس تعداد طبقات مورد نظر و میزان فشار وارد بر پی ساختمان تعیین می شود که این جزو وظایف مهندس سازه می باشد و فقط این مهندس توانایی محاسبه آن را دارد. در نظر داشته باشید که هرگونه محاسبه اشتباه در گودبرداری  میتواند خطر بسیار زیادی برای خود ساختمان و ساکنین آن یا ساختمان های مجاور آن ایجاد کند .

بتن‌ریزی و آرماتوربندی فونداسیون

 

Dorkav stone

 برای بتن ریزی داخل گود را  با بتن مگر یا رگلاژ پر می کنند که این کار باعث‌ میشود بار وارده آز سازه را تحمل کرده و اجازه نشست کردن ساختمان را نمیدهد.  پس از این کار پی ساختمان را آرماتور بندی می کنند .  آرماتوربندی عمل بسیار مهم می باشد، زیرا کل ساختمان بر روی آن بنا می شود و هرگونه خطا در آن باعث بروز مشکلات بسیار زیادی در آینده خواهد شد.

مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی

مهم ترین بخش در ساختمان سازی مصالح آن است چرا که طول عمر هر ساختمانی به کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت آن بستگی دارد.

در صنعت ساختمان سازی از مصالح بسیار متنوعی و عدیده ای استفاده می شود که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره کرده ایم:

سیمان

سیمان را می توان به عنوان اساسی ترین متریال مورد نیاز در  ساختمان سازی معرفی کرد که دارای انواع گوناگونی اعم از سیمان بنایی، سیمان سفید، سیمان نسوز، سیمان پوزولانی، سیمان پرتلند و … می باشد. گفتنیست هر یک از سیمان های نام برده شده دارای کاربردی مجزا و منحصر به فرد هستند.

فلز

همان طور که می دانید فلزات دارای انواع مختلف آهنی و غیر آهنی هستند که هر کدام بنا بر ویژگی هایی که دارند به نحوی متفاوت در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از پر مصرف ترین فلزات آهنی در صنعت ساختمان سازی فولاد است که از آن برای تهیه و تولید میلگرد استفاده می شود.

آجر

آجر از جمله مصالحی است که جزء اصلی ترین بخش های هر ساختمان محسوب می شود، به طوری که در قسمت های مختلفی از هر ساختمان کاربرد دارد.

گچ

از دیگر مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی گچ است که به علت ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد و کارآمدی که دارد در قسمت هایی زیادی مثل سفید کردن سقف ها و دیوار های ساختمان ها، تولید قطعه های پیش ساخته ی سقف کاذب، گچ بری ساختمان ها، سرامیک و کاشی کاری و موارد دیگری از این دست استفاده می شود.

سنگ

سنگ ها متریالی هستند که در زمان های گذشته در ساخت برخی از ساختمان ها اصلی ترین بخش را تشکیل می دادند. با این که امروزه به جای سنگ برای ساخت دیوار ساختمان ها از آجر و نظایر آن استفاده می شود اما هم چنان سنگ ها را می توان در زمره ی مهم ترین و پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی قرار داد، چرا که در بخش های متنوعِ دیگری کاربرد دارند.

و موارد بسیار زیاد دیگر از این دست مورد های مذکور.

انواع ساختمان ها در صنعت ساختمان سازی

چون در ساختمان سازی از مصالح و متدهای مختلف و متنوعی استفاده می شود پس بنابراین تنوع ساختمانی در آن بسیار بالا می باشد.

در ادامه به جهت معرفی انواع ساختمان ها در صنعت ساختمان سازی چند نمونه از آن ها را آورده ایم که دانستن شان خالی از لطف نخواهد بود:

ساختمان های بتنی

در ساختمان های بتنی اسکلت اصلی بتن است که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل تخریب کننده ی محیطی می باشد.

ساختمان های بنایی

ساختمان های بنایی در صنعت ساختمان سازی مدل هایی هستند که برای ساخت آن ها از انواع آجر ها به عنوان متریال اصلی استفاده می شود.

ساختمان های ترکیبی

این نوع از ساختمان ها مواردی هستند که مراحل ساخت آن ها نیازمند انواع و اقسام مواد و مصالح اولیه به صورت ترکیبی می باشد. گفتنیست در صنعت ساختمان سازی ساختمان های ترکیبی به مراتب بیشتر اجرا می شوند.

و انواع دیگری همانند ساختمان های فلزی، ساختمان های چوبی، ساختمان های کاهگلی و …