آشنایی با صنعت ساختمان سازی ایران

آشنایی با صنعت ساختمان سازی ایران

آشنایی با صنعت ساختمان سازی ایران

صنعت ساختمان سازی در ایران

با توجه به برنامه ای که توسط دولت انجام گرفته است صنعت ساختمان سازی برای ادارات و سایر ارگانها از قبیل بخشهای بهداشتی ،درمانی و آموزشی اماده ارائه خدمات است . به علاوه یکی از مهم ترین و با اهمیت ترین صنعتی که به طور تخصصی در کشور ایران مورد بررسی قرار گرفته است ، صنعت ساختمان سازی می باشد.

بدین ترتیب همیشه سعی می شود مرغوب ترین و مناسب ترین شرایط و تجهیزات برای پروژه های ساختمان سازی فراهم گردد. همان طور که در سطح شهر مشاهده می کنید ، بافت هر شهری از انواع و اقسام ساختمان تشکیل شده است.
با توجه به اینکه ساختمان ها به دسته های مختلف اعم از اداری ، تجاری ، مسکونی و… تقسیم بندی می شوند ، مهم ترین بافت هر شهر را تشکیل می دهند و هر یک از ساختمان ها در هر کاربری که باشند ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند .

معرفی مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی ایران

عمدتا مصالح در بخش ساختمان سازی همیشه یکی از مهم ترین ابزار به کاربرده شده می باشد ، هم چنین طول عمر هر یک از ساختمان های موجود در سطح شهر به کیفیت مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی بستگی دارد. با توجه به نوع کاربری ساختمان و هزینه ای که در نظر گرفته شده است ، نوع مصالح مورد استفاده متفاوت می باشد که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم :

  • سیمان : یکی از مهمترین مصالح ساختمانیسیمان است که برای اتصال متریال ساختمانی مانند سنگها ، آجرها ، کاشی ها و غیرهاستفاده می شود. سیمان بخشی جدایی ناپذیر از زیرساخت های شهری است و برای ساخت بتن و همچنین ملات و ایمن سازی زیرساخت ها با اتصال بلوک های ساختمانیمورد استفاده قرار می گیرد. سیمان دارای انواع گوناگونی اعم از سیمان بنایی ، سیمان پوزولانی ، سیمان سفید و غیره یافت می شود که هر یک از آن ها از کاربرد مجزایی برخوردار می باشند.
  • فلز : در صنعت ساختمان سازی ، فلزات به نحوی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. فولاد یکی از پر مصرف ترین فلزات است که برای تولید میلگرد از آن استفاده می شود.
  • سنگ : در گذشته های نه چندان دور ، سنگ ها یکی از اساسی ترین متریال یک ساختمان بودند ، اما امروزه آجر و نظایر آن جایگزین سنگ شده اند. با این حال سنگ ها یکی از پرکاربردترین و مهم ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی ایران محسوب می شوند.
  • آجر : یکی دیگر از اصلی ترین و اساسی ترین بخش های هر ساختمان آجر است که در قسمت های مختلف ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

در حقیقت مصالح ساختمانی هر ماده ای است که برای ساخت و ساز استفاده می شود ، انتخاب هر یک از آن ها بر اساس مقرون به صرفه بودن آنها برای پروژه های ساختمانی است. در گذشته بسیاری از مواد طبیعی مانند رس ، شن ، چوب و سنگ ، حتی شاخه و برگ برای ساخت ساختمان استفاده شده است.در بسیاری از کشورها ساخت مصالح ساختمانی یک صنعت مستقر می باشد و استفاده از این مواد به طور معمول در تجارت هایخاص مانند سقف سازی و عایق بندی تقسیم می شود. این مرجع به زیستگاه ها و سازه ها از جمله خانه ها می پردازد.

 

انواع ساختمان در صنعت ساختمان سازی در ایران

صنعت ساختمان سازی ایران دارای انواع مختلفی می باشد که می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. ساختمان ترکیبی
  2. ساختمان بنایی
  3. ساختمان بتنی
  4. ساختمان فلزی
  5. ساختمان چوبی
  6. ساختمان کاهگلی
  7. و غیره