صنعت ساختمان سازی چیست؟

صنعت ساختمان سازی چیست؟

صنعت ساختمان سازی چیست؟

صنعت ساختمان سازی

صنعت ساختمان سازی از گذشته های دور  به عنوان یک صنعت سنتی و با بهره وری کم شناخته شده است.بر اساس تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته  این فرآیند زمان بر بوده و به کندی پیش می رفته است؛ اما با ورود تکنولوژی به این صنعت در دهه های اخیر با استفاده از قطعات پیش ساخته،ساخت ساختمان ها سریع تر به پایان می رسد. ساختمان یا بنا سازه ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می شودکه محیط را به دو بخش درون و بیرون تقسیم می کند.

در معنای کلی هر سازه ای را می توان ساختمان نامید. منظور از ساختمان، بناهای ساخته شده با مصالح بنایی همچون سیمان، آجر، گچ، آهن و… می باشد. برخی از ساختمان ها را از نظر بلندی که دارند طبقه بندی می کنند. مثلا به ساختمان هایی که بلندی آنها از اندازه مشخصی بیشتر باشد، ساختمان بلند مرتبه می گویند.

 انواع ساختمان بر اساس اهمیت و نوع کاربرد

درصنعت ساخت و ساز این گروهها شامل چهار نوع می باشند که به هرکدام جدگانه توضیحات کوتاهی داده می شود.

  • گروه 1 (ساختمان با اهمیت خیلی زیاد): مراکز آتش نشانی، بیمارستان ها، مخابرات، نیروگاه ها، برج های مراقبت،تاسیسات آب رسانی، مراکز کمک رسانی، رادیو و تلویزیون، تاسیسات انتظامی و… .
  • گروه 2 (ساختمان با اهمیت زیاد): این ساختمان ها نیز به 3 دسته تقسیم می شوند:

الف) آن دسته از ساختمان هایی که خرابی ناشی از آن موجب تلفات جانی و مالی زیادی می شود مثل فروشگاه های بزرگ، مدارس، سینماها و… .

ب) آن دسته از ساختمان هایی که باعث از دست رفتن ثروت ملی می شوند مثل مراکز نگهداری اسناد و مدارک ملی، موزه ها و… .

ج)  آن دسته از ساختمان هایی که موجب آتش سوزی و آلودگی محیط زیست می شوند مثل مراکز سوخت رسانی، پالایشگاه ها و… .

  •  گروه 3 (ساختمان های با اهمیت متوسط): این دسته شامل همه ساختمان های مشمول آیین نامه، به جز ساختمان های اعلام شده در سه گروه دیگر می باشد؛ مانند

هتل ها، پارکینگ های چند طبقه، کارگاه ها، ساختمان های صنعتی، ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری و… .

  • گروه 4 (ساختمان های با اهمیت کم): این گروه از ساختمان ها نیز شامل دو دسته می شود

که دسته اول مربوط به ساختمان هایی است که خسارت نسبتا کمی از خرابی آنها ایجاد می شود مثل سالن های نگهداری دام و انبارهای کشاورزی. دسته دوم هم ساختمان های موقتی هستند که بهره برداری از آنها کمتر از دو سال است.

صنعت ساختمان سازی چیست؟

انواع ساختمان در صنعت ساختمان سازی

  • در معنای کلی هر سازه‌ای بنایی  را می‌توان ساختمان نامید، در اینجا منظور از ساختمان بناهای ساخته شده با مصالح بنایی می‌باشد. اصولاً ساختمان را از لحاظ مصالح مصرفی و نوع کاربرد آن می‌توان به دو دسته تقسیم نمود.

انواع ساختمان از لحاظ سازه در صنعت ساختمان سازی

ساختمان‌های بتنی

  • ساختمانی است که برای اسکلت اصلی آن از بتن آرمه  استفاده شده باشد .در این نوع ساختمان ، سقفها به وسیله تاوه های بتنی پوشیده می‌شود،

ساختمان‌های خشتی و گلی

اسکلت اصلی این نوع ساختمان‌ها از خشت خام و گل می‌باشد و تعداد طبقات آن از یک طبقه تجاوز نمی‌کندو در مقابل نیروهای جانبی همانند زلزله به هیچ وجه مقاومت نمی‌نمایند.

 ساختمان‌های فلزی

  • در این نوع ساختمان‌ها برای ساختن ستون‌ها و پل‌ها از پروفیل‌های فولادی استفاده می‌شود.
  • در ایران معمولاً برای ساختن ستون‌ها از تیر آهن‌های  دوبل یا بال پهن‌های تکی استفاده می‌نمایند.
  • در این نوع ساختمان برای مقابله با زلزله از باد بندهای فلزی استفاده می شود.

ساختمان‌های چوبی

  • این نوع ساختمان‌ها در مناطقی که چوب با قیمت ارزان در دسترس است ساخته می‌شوند،مانند شهرهای جنوبی کشور اتریش، بعضی ایالت‌های کشور آمریکا و … ساختمان‌های چوبی در ایران به علت کمبود منابع کمتر ساخته می‌شود

ساختمان‌های ترکیبی

ممکن است ساختمانی از دو یا چند نوع از انواع فوق ساخته شود مانند ساختمان‌های فلزی-بتنی یا فلزی-آجری و … .

قیمت ساخت هر متر مربع زیر بنا 

متوسط قیمت هر متر مربع اجرای سقف در ساختمان با کاربری مسکونی شامل  سقف  مسکونی ، راه پله ، انبار ، پارکینگ ، سقف خرپشته مد نظر است . در این حالت قیمت تمام شده و کلید تحویل برآورد شده است ،  طوریکه بتوان در ساختمان سکونت نمود و بهره برداری از آن ، بلامانع باشد. جمع هزینه های اجرا شامل مصالح ، دستمزد ، ابزار آلات ، حمل ونقل مد نظر است . کیفیت ساخت متوسط است و از این عدد نمی توان به صورت یکسان برای کلیه مناطق استفاده نمود . هر چه به مناطق مرغوبتر نزدیک می شویم ، این عدد افزایش می یابد .

هزینه سفت کاری

شامل خاکبرداری – فنداسیون ، اسکلت ،  دیوارچینی  و کارهای فلزی همزمان و مدفون در دیوار چینی همانند نعل درگاه پنجره ها ، وادارفلزی دیوارهای جدا کننده ، قوطی کشی مدفون پنجره و  فریم فلزی چهارچوب درها است .

هزینه نازک کاری

کلیه فعالیتهای معماری بعد از دیوار چینی تا انتهای نصب کابینت ، مد نظر است .

هزینه تاسیسات برقی

از شروع لوله کشی و داکت گذاری تا پایان کامل نصب کلید و پریز ، چراغ ، آیفون  ، دتکتور ها و تابلوهای برق است .

هزینه  تاسیسات مکانیکی

از شروع لوله کشی تا پایان نصب لوازم بهداشتی همانند توالت ایرانی ، فرنگی و لوازم سرمایشی گرمایشی همانند کولر – اسپیلت – رادیاتور – آبگرمن است . هزینه نصب آسانسور نیز در این بخش لحاظ شده است .