نصب و اتصال سنگ نما

اهميت و نحوه آناليز سنگ

نصب و اتصال سنگ نما

اتصال سنگ نما

اتصال نمای سنگ جز مهمترین کارهای ساختمان است که از اهمیت بالایی برخوردار است که علاوه بر زیبا شدن نما، دوام کافی داشته باشد و آسیبی به سنگ نیز وارد نشود. از این‌رو در ادامه با بررسی علل جدا شدن سنگ نما با روش‌های صحیح نصب و اتصال سنگ روی نما آشنا خواهیم شد.

سنگ نما

هر بیننده ای اولین چیزی که در یک ساختمان میبیند نمای آن است به همین دلیل نما باید به گونه ای باشد که از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار باشد. امروزه نیز برای زیباسازی نما از متریال و طراحی‌های مختلفی استفاده می‌کنند که باعث زیباسازی هرچه بیشتر ساختمان‌ها می‌گردد. از گذشته تا به امروز سنگ‌های ساختمانی جزء جدایی‌ناپذیر از صنعت ساختمان‌سازی بوده‌اند در نمای ساختمان نیز به‌صورت عمده از سنگ‌های ساختمانی جهت زیبایی و استحکام ساختمان استفاده می‌شود.

طراحی و اجرای صحیح نما از اهمیت ویژه‌ای در اجرای ساختمان برخوردار می‌باشد اگر اجرای سنگ نما با مشکل انجام شود باعث می‌شود که پس از مدتی در اثر گرما و سرما، باد و حوادث طبیعی سنگی که در نما قرارگرفته است سقوط کند و باعث ایجاد خطرات مالی و جانی گرد. بنابراین هنگام خرید سنگ نما باید به کیفیت و نوع سنگ دقت کافی شود و هنگام نصب نیز این کار با مهارت انجام شود.

علل جدا شدن سنگ نما

برخی از سنگها ممکن است به راحتی جدا شوند که سنگ‌هایی که ممکن است به دلایل مختلفی این اتفاق رخ دهد و از روی نما ساختمان‌ها جدا شوند. اولین علت می‌تواند نشست زمین و جابجایی ساختمان باشد. مورد بعدی انبساط و انقباض حرارتی و برودتی که در فصول مختلف سال رخ می‌دهد می‌تواند عامل اصلی ریزش و جدا شدن سنگ نما باشد.علت بعدی که می‌توان نام برد از عوامل حوادث طبیعی می‌باشد که انواع لرزش و زلزله است که باعث آن می‌گردد. این موضوع منجر به جدا شدن سنگ از روی دیواره نما می‌شود و باعث ریزش و خطرات دیگری می‌شود. مورد آخر مربوط به اجرای صحیح سنگ می‌باشد اگر سنگ عدم چسبندگی مناسب به دیواره‌های پیرامون خود را داشته باشد پس از گذشت مدتی از دیواره‌ها جداشده و باعث خورد و شکستگی سنگ می‌شود.

روش‌های صحیح نصب و اتصال سنگ روی نما

با چندین روش مناسب  جهت نصب سنگ‌بر روی نما وجود دارد که تجربه ثابت کرده است آشنا شوید .

سه روشی که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد روش‌هایی هستند که به‌صورت صحیح و دقیق‌تری انجام می‌شوند و به‌اصطلاح امتحان خود را پس داده‌اند. در ادامه به شرح این سه روش اشاره خواهیم نمود.

 

  • نصب سنگ نما با لقمه سنگ‌ها

این روش برای سنگ‌های باضخامت کم که امکان شیارزنی یا سوراخ نمودن در ضخامت آن‌ها وجود ندارد مناسب می‌باشد.  در این روش یک‌تکه سنگ را به‌صورت هرم ناقص برش داده و قسمت سطح قاعده آن را با چسب مخصوص سنگ،  به پشت سنگ موردنظر  می‌چسبانند. بعد از خشک شدن و اتصال این دوتکه سنگ را باید با آب خیس کنیم. بعدازاین عملیات سنگ پلاک را بر روی دیوار نصب‌کرده و بین دیوار و سنگ  دوغاب سیمانی ریخته می‌شود.

  • نصب با استفاده از مفتول یا سیم

این روش برای سنگ‌هایی که امکان ایجاد شیار در قطر آن‌ها وجود دارد مناسب می‌باشد. در این روش در دو سرسنگ پلاک یک شیار ایجاد می‌شود و یک مفتول که ترجیحاً گالوانیزه است به قطر حداقل ۲ میلی‌متر را از دو طرف شیار عبور می‌دهند.  سپس دو سر آزاد سنگ را گره می‌زنند بعد از نصب سنگ‌بر روی دیوار دوغاب ماسه سیمان دورتادور مفتول را گرفته و باعث چسبندگی هرچه قوی‌تر سنگ به  دیوار می‌شود.

  • نصب نما با قلاب اسکوپ

اسکوپ یا شیارزنی روشی رایج در نصب سنگ‌بر روی نما ساختمان می‌باشد که در ماندگاری سنگ بسیار اهمیت دارد. برخی از سنگ‌ها که فاقد خلل و فرج هستند را باید برای نما حتماً اسکوپ کرد تا در ادامه کار دوام بالاتری داشته باشن.  سنگ‌هایی مانند گرانیت‌ ها و تراورتن‌ هایی که تخلخل کم دارند اگر اسکوپ نشوند پس از مدتی از دیوارنما جدا می‌شوند.  در این روش شیارهایی در پشت سنگ توسط دستگاه فرز ایجاد می‌شود و سپس توسط قلاب‌ها  این شیارها به دیواره نما بسته می‌شوند تا سطح تماس دوغاب با سنگ بیشتر شده و مانع ریزش سنگ گردد.

نکات مهم در اجرای سنگ نما

در اجرای صحیح و دقیق اتصال سنگ نمای ساختمان نکات قابل‌توجهی وجود دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • در دوغاب پشت سنگ حتماً از ماسه شسته شده استفاده کنید.
  • خاک حاصل از برش سنگ در هنگام فرزکاری از پشت سنگ کاملاً پاک و شسته شود.
  • از دوغابی که سیمان زیادی دارد استفاده شود.
  • تمامی سنگ‌های گرانیت و مرمریت جهت استفاده  نما می‌بایست به روش اسکوپ استفاده و نصب شوند.
  • در هوای سرد و شرایطی که امکان یخ‌زدگی آب و ملات وجود دارد عملیات سنگ‌کاری را متوقف کنید.
  • دوغاب ریخته شده پشت سنگ را به مدت ۲ الی ۳ روز آبپاشی کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان از سیمان خشک‌شده برای سرعت بخشیدن به کار اتصال سنگ نما استفاده نکنید.
  • تمام قسمت‌های پشت سنگ می‌بایست با دوغاب پر شود و از استفاده نخاله‌ها برای پر کردن فضای پشت سنگ جداً خودداری نمایید.
  • اگر از سنگ تراورتن توری دار برای نصب نما استفاده می‌کنید تمام قطعات سنگ باید مانند سنگ‌های گرانیت و مرمریت‌ها اسکوپ کاری شود.

همکاران ما مقاله‌ای در مورد انتخاب سنگ مناسب نما آماده کرده‌اند و نکات لازم را در این مورد تشریح نموده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید سنگ نما این مقاله را مطالعه فرمایید.