مفاهیم و اصطلاحات حوزه سنگ

مفاهیم و اصطلاحات حوزه سنگ

مفاهیم و اصطلاحات حوزه سنگ

اصطلاحات حوزه سنگ

در تمامی صنایع اصطلاحات رایجی وجود دارند که با یادگیری آن به راحتی می توان به آن صنعت دست یافت.در صنعت سنگ نیز با توجه به ویژگی‌های خاصی که سنگ‌ها دارند اصطلاحات سنگ متفاوتی برای توضیح آنها به‌کار برده می‌شود. آشنایی با این اصطلاحات، نه‌تنها به آشنایی بیشتر با این صنعت کمک می‌کند بلکه سبب می‌شود اطلاعات بیشتری در مورد انواع سنگ‌ها و کاربرد انواع سنگ ساختمانی بدست آوریم.

انواع اصطلاحات سنگ

از شروع برش یک سنگ تا انتهای آن اصطلاحات متنوع و مخافی وجود دارد که از آنها به صورت کاربردی استفاده می شود.

برای اینکه این اصطلاحات را بتوان به صورت تک به تک توضیح دهیم آن‌ها را دسته‌بندی کرده و به شرح هر کدام خواهیم پرداخت. این دسته‌بندی‌ها شامل اصطلاحات مرتبط با اندازه سنگ، فرآوری سنگ و اجرای آن و ساختار فیزیکی و ظاهر سنگ می‌باشد.

اصطلاحات مربوط به اندازه سنگ ساختمانی

ابعاد و اندازه های یک سنگ از زمان ساخت آن در معدن تا زمان عرضه و فروش بسیار متفاوت است. بنابراین آشنایی با اصطلاحات مرتبط با اندازه سنگ‌های ساختمانی اهمیت دارد تا بتوانیم اندازه‌های مختلف سنگ را تشخیص دهیم.

کوپ سنگ

کوپ سنگ، یکی از قطعات بزرگی سنگی هستند که از معدن استخراج می‌گردند و غالباً به شکل مکعب مستطیل و یا مربع ساخته می‌شوند. این امکان نیز وجود دارد که به دلیل نوع استخراج، کوپ، شکل هندسی منظمی نداشته باشد، به این ابعاد در اصطلاح سنگ ساختمانی ، کوپ گفته می‌شود. کوپ سنگ را جهت فرآوری و برش به کارخانه‌های سنگبری ارسال می‌کنند.

لاشه سنگ

غالباً از برش کوپ سنگ‌های بزرگ‌تر به وجود آمده واصولا این نوع سنگ‌ها با اشکال نامنظم و طبیعی به وجود می‌آید که به آن لاشه سنگ می‌گویند. از این سنگ‌ها می‌توان در ساختن دیوارهای خارجی بناها و کف‌سازی مسیرها استفاده کرد. علاوه بر این لاشه سنگ‌ها در بخش راه‌سازی در دیواره‌ها و تونل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پلاک سنگ

به سنگ‌هایی که توسط دستگاه  برش داده شده و از یک کوپ سنگ بزرگتر برش داده شوند و معمولاً در اندازه‌های طولی هستند پلاک سنگ می‌گویند.

سنگ اسلب

این نوع از سنگ ها که برش‌های آن از کوه حاصل می‌شوند با ضخامتی بین ۱۸ تا ۳۰ میلی‌متر و طول و عرضی بالای یک متر هستند. ابعاد سنگ اسلب معمولاً ۱۷۰ در ۲۸۰ سانتی‌متر می‌باشد در صنعت سنگ ساختمانی به چنین سنگی با این ابعاد، اسلب گفته می‌شود.

شمش

یکی دیگر از اصطلحات سنگ های ساختمانی که دارای جذابیت زیادی است شمش می باشد. به سنگ یک تکه در حالت طولی با ارتفاع بالای دو متر یا سنگ حجیم با ابعاد بالای ۵۰ سانت سنگ شمش می‌گویند.

حکمی

به سنگ‌هایی گفته می‌شود که به صورت مربعی به طور مثال در ابعاد ۴۰ * ۴۰ یا  ۶۰ * ۶۰ یا ۷۰ * ۷۰ و غیره برش داده می‌شود. از این نوع سنگ‌ها معمولاً برای سنگفرش‌های ساختمان استفاده می‌کنند.

اصطلاحات مربوط به فیزیک و ظاهر سنگ

ازانواع دیگر دسته‌بندی که حائز اهمیت است و می توان آن راجزء اصطلاحات سنگ ساختمانی یاد کرد و در واقع  مربوط به شکل ظاهری و فیزیک سنگ می‌باشد. در این بخش نیز برای قابل فهم‌تر کردن اطلاعات سنگ از اصطلاحاتی استفاده می‌شود.

بازی رنگ

به تفاوت در قالب کلی رنگ یک پلاک یا یک سورت سنگ اصطلاحاً بازی رنگ گفته می‌شود. این موضوع بیشتر در قالب رنگ اصلی زمینه سنگ اتفاق می‌افتد. به صورتی که در یک سورت چندین پلاک، دارای رنگ‌های مختلف هستند، اما گفته می‌شود که در سنگ‌های تراورتن بازی رنگ بیشتری مشاهده می‌شود.

تخلخل

منظور از تخلخل در سنگ ساختمانی ، میزان خلل و فرج‌های موجود در سنگ است. تخلخل معیاری برای سنجش میزان سوراخ‌های موجود در سنگ طبیعی است. این فاکتور در سنگ‌های تراورتن به وفور یافت شده و در سنگ‌های مرمریت و مرمر بسیار کمتر است. در سنگ‌های گرانیت نیز این میزان تخلخل به صفر می‌رسد.

جذب آب سنگ ساختمانی

جذب آب یکی دیگر از اصطلاحات سنگ است که میزانی برای اندازه‌گیری آب جذب شده در سنگ در شرایطی که سنگ در قسمت‌های آبریز قرار می‌گیرد می‌باشد جذب آب در سنگ‌های مختلف متفاوت است. به‌صورت کلی سنگ‌های گرانیت جذب آب کمتری دارند و سنگ‌های آهکی و ماسه‌‎ای درصد جذب آب بیشتری دارند.

مقاومت سایشی سنگ

این اصطلاح، در مورد میزان سختی و مقاومت سنگ در برابر ساییده شدن به کار برده می‌شود. هرچه میزان مقاومت سایشی یک سنگ بالاتر باشد آن را برای به کار بردن در ساختمان و مکان‌هایی که به سنگ مقاوم نیاز است، مناسب‌تر می‌کند. مقاومت سایشی یک مزیت برای سنگ ساختمانی محسوب می‌شود.

مقاومت خمشی

مقاومت خمشی نیز یکی از اصطلاحات سنگ می‌باشد. به میزان مقاومتی که سنگ در برابر خم شدن و شکسته شدن از خود نشان می‌دهد، مقاومت خمشی آن سنگ می‌گویند. از سنگ‌هایی که مقاومت خمشی بالایی دارند در ساخت پله‌هایی که می‌بایست وزن زیادی را تحمل کنند استفاده می‌کنند. از جمله این سنگ‌ها می‌توان به مرمریت داتیس و مرمریت صلصالی اشاره کرد. این دو سنگ مقاوم  را می‌توانید در کارخانجات آتاسنگ در ابعاد و طرح‌های مختلف با نازلترین قیمت یافت کنید.

شوره سنگ

در برخی از سنگ‌ها به دلیل رسوب نمک و املاح معدنی حاصل از تبخیر آب، ملات پشت سنگ شوره می‌زند. شوره، باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری سنگ شده و کم کم سنگ را ضعیف و تخریب می‌کند. معمولاً سنگ‌هایی که از معادن نمکی استخراج می‌شود احتمال بالایی دارد که زمانی که از آن‌ها در ساختمان استفاده می‌شود شوره بزنند و زیبایی ظاهر خود را به زودی از دست بدهند. بنابراین می‌توانید در هنگام خرید از مجموعه‌های مانند سنگ آتاسنگ از راهنمایی‌های بخش فروش این مجموعه استفاده کنید تا خرید سنگ ساختمانی صحیح و مناسبی داشته باشید.

مفاهیم و اصطلاحات حوزه سنگ