از بادوام ترین سنگ هایی که دارای بافت یکسان همچنین سطح زبر می باشد می توان از سنگ تیشه ای نام برد. اینگونه سنگ ها از سنگ های پرداخت شده ای هستند که به صورت سنگ های گرانیت، مرمریت و همینطور سنگ های تراورتن قابل استفاده هستند.

معمولا به دلیل وجود سطحی هموار و زبر بر روی سنگ های تیشه ای از آنها بیشتر برای کف فرش معابر عمومی، راه پله ها و گاهی اوقات در نمای ساختمان های به کار برده می شوند. مهمترین کاربرد سنگ های تیشه ای بیشتر در زیر بنای ساختمان جهت جلوگیری بالا کشیدن نم به دیوارها می باشد.

معرفی سنگ تیشه ای

اولین کاری که بشر توانست و موفق به انجام آن در دوران اولیه شد تیشه زدن به سنگ یا همان سنگ تیشه ای می باشد.زمانی که به سنگ ضربه زده شده و در چنین حالتی قرار می گیرد آن زبری خود را از دست داده و همانند یک ناخن به حالت تیز تغییر میکند.

معمولا تیشه ای کردن سنگ توسط ماشین های صنعتی انجام می شود اما در بعضی مواقع به صورت دستی نیز قابل انجام شدن است. ناخنک های به وجود آمده بر روی سطح سنگ آن را از حالت لیز بودن خارج کرده و سطح اصطکاکی را به وجود می آورند، به همین دلیل بیشتر جهت کف فرش ها مانند اطراف استخر و همچنین مکان های پر تردد و البته محل هایی که بارندگی زیادی دارند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

انواع سنگ تیشه ای

در این قسمت شما را با چند نمونه از انوع سنگ تیشه ای آشنا میکنیم.انجام ضربه زنی یا همان تیشه ای کردن سنگ بر روی سنگ های مرمریت، تراورتن و همچنین سنگ گرانیت انجام می گیرد که به همین دلیل به سنگ های تیشه ای نیز سنگ ازاره هم گفته می شود.

سنگ های گرانیت و همینطور سنگ تراورتن که جز مرغوب ترین سنگ های آذرین هستند، می توانند در برابر تغییرات دمایی و همچنین ضربه های وارد شده و هرگونه فرسایشی مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

بنابراین نوع سنگ گرانیت تیشه ای و سنگ تراورتن تیشه ای می توانند در گروه با کیفیت ترین سنگ های تیشه ای قرار داشته باشند. نمونه دیگری از این دسته سنگ ها، سنگ های تیشه ای کریستال لایبید، سنگ تیشه ای لاشتر، سنگ تیشه ای سمیرم و نیز سنگ تیشه ای الگویی می باشد.

خوب است بدانید سنگ های تیشه ای سمیرم از جمله سنگ های قدیمی است که به علت جذب بالای آب و همچنین مقاومت فشاری، بیشتر در دیوارهای بیرونی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرند و در سنگ فرش ها جایگاه کمتری دارند.

طرح های مختلفی از سنگ های تیشه ای

سنگ هایی که جهت تیشه زنی مورد استفاده قرار میگیرند با توجه به انواع آن به دسته های مختلف یک تیشه دو تیشه و یا چپ تیشه یا راست تیشه تقسیم بندی می شوند. یعنی اگر روش تیشه زنی در یک جهت بوده و تنها یک بار عمل تیشه زنی بر روی سطح سنگ به صورت پراکنده و تنک انجام شود به آن سنگ یک تیشه گفته می شود.
اگر تیشه زنی به حالت کاملا پر و در جهات مختلف انجام شود به طوری که سطح سنگ دیده نشده و کاملا سطح زبری را در بر بگیرد به آن سنگ دو تیشه می گویند، از طرفی دیگر اگر دو طرف سنگ، تیشه ای شده و تمام سطح سنگ به حالت افقی و نیز عمودی ابزار تیشه زنی خورده باشد به آن سنگ های تیشه ای چپ و راست گفته می شود.

بیشترین موارد استفاده از سنگ های تیشه ای

یکی از موارد مهمی که جهت حفظ استحکام زیربنای سازه ها به منظور جلوگیری از نم و ایجاد رطوبت به دیوارها به کار برده می شود استفاده از سنگ های تیشه ای در کف و زیر بنای دیوارها می باشد؛ زیرا نمونه های مختلفی از سنگ های تیشه ای علاوه بر داشتن خاصیت نرم گیری توانسته بسیار با صرفه تر و کارآمدتر از هرگونه مصالح دیگری مانند آجر، جهت انجام چنین کاری باشند.

در واقع آجرها رطوبت و نیز نم را می توانند از خود عبور دهند و از بیرون ایجاد شوره زدگی کنند در صورتی که سنگ های تیشه ای اصلا چنین ویژگی را ندارند، پس معماران ساختمان سعی کرده برای چیدن دیوارهای آجری در چند ردیف اول از سنگ های تیشه ای استفاده کنند، از طرفی به نمای دیوار جلوه جالبی می دهد.

بادوام ترین سنگی که از بادوام ترین سنگ ها که معمولا بای نمای بیرون کاربرد دارد سنگ تیشه ای لاییید می باشد.که بیشتر در فضاهای شیب دار یا دارای لغزندگی است مورد استفاده قرار میگیرد.

جالب است بدانید برخلاف ساب زدگی سطح سنگ که رنگ تیره تری به سنگ می دهد، تیشه زنی می تواند طرح و همچنین رنگ سنگ را در خود محو کرده و ظاهر یکسان و روشن تری را به سطح سنگ بدهد. سنگ های تیشه ای کریستال لایبید بیشتر برای راه پله ها، سنگ زیر کار و همچنین سنگ فرش ها کاربرد زیادی دارند.

قیمت انواع سنگ تیشه ای

برای قیمت این محصول در ایران مبلغ استانداردی تعریف نشده و معمولا فروشندگان این محصول با توجه به جنس و کاربرد آن قیمتهای متفاوتی ارائه میدهند.

اما به طور کلی پارامترهایی که می تواند تعیین کننده قیمت نمونه های مختلفی از سنگ های تیشه ای باشد عبارتند از:

_ نوع سنگی که تیشه ای شده است.

_ نداشتن ناخالصی و همچنین پوسیدگی در سنگ

_ قطر سنگ

_ گونیا بودن ابعاد سنگ

_ لب پر نبودن سنگ

_ ساب سنگ

_ نوع تیشه ای بودن سنگ که یک تیشه، دو تیشه ای و یا تیشه ای چپ و راست باشد.

_ دستی بودن و یا ماشینی بودن سنگ های تیشه ای

_ نحوه ارسال و البته حمل و نقل سنگ